کد خبر: ۶۶۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

بلاروس بیش از ۶۰۰۰ معترض را بازداشت کرد

مقامات بلاروس روز چهارشنبه ۱۲ اوت از دستگیری بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت کشور بلاروس با اعلام این خبر به آسوشیتدپرس گفت: «تظاهرات در سراسر سه‌شنبه شب در مینسک، پایتخت این کشور و ۲۵ شهر بلاروس برگزار شد.»

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، الكساندر لوكاشنكو را به عنوان پیروز انتخابات معرفی و میزان آرای او را کمی بیش از ۸۰ درصد عنوان کرد. لوکاشینو اکنون ۲۶ سال است که رئیس جمهور این کشور اروپای شرقی است. این کمیسیون میزان آرای کسب شده توسط نامزد اصلی مخالف یعنی سوتلانا تیخانووسکایا را تنها ۱۰ درصد اعلام کرد.

بلاروس بیش از ۶۰۰۰ معترض را بازداشت کرد

بنا به گزارش‌ها پلیس در جریان این اعتراضات برای متفرق کردن معترضان از باتوم، گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است. در جریان این اعتراضات دست‌کم یکی از معترضان نیز در مینسک کشته شد و تعدادی زیادی زخمی شدند.

ویاسنا، گروه حقوق بشر بلاروس گزارش داده است که بسیاری از زخمی‌ها از ترس بازداشت توسط پلیس به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

پاول ساپلوکو از اعضای ویاسنا می‌گوید: «ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد کارمندان مراکز پزشکی موظف هستند اطلاعات کلیه زخمی‌ها را به پلیس گزارش دهند و پزشکان موظفند تا معترضان را نه به عنوان قربانی، بلکه به عنوان دشمنان ثبات بلاروس ببینند.»

در آغاز هفته، دولت یک کمیته تحقیقات را در واکنش به شورش‌های گسترده در این کشور تشکیل داد. حاصل کار این کمیته، بازداشت حدود ۳ هزار نفر در جریان اعتراضات یکشنبه شب و حدود ۲ هزار نفر در اعتراضات دوشنبه شب بود. شب گذشته نیز هزار تن دیگر به این بازداشتی‌ها افزوده شدند.

بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس روز چهارشنبه گزارش داد كه پلیس «هماهنگ كنندگان شورش‌های گروهی» را در مینسك بازداشت كرده است. این خبرگزاری نوشته است که مردان بازداشت شده، صدها نفر از معترضین را هدایت و به افراد برای مشارکت در اعتراض‌ها پول پرداخت کرده‌اند.

انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس نیز روز چهارشنبه گفت که در میان بازداشت شدگان حدود ۳۰ روزنامه نگار وجود دارد.

در جریان اعتراضات سه‌شنبه شب، تعدادی از خبرنگاران بلاروسی و بین‌المللی مورد ضرب و شتم قرار پلیس قرار گرفتند. مأموران همچنین کارت‌های حافظه برخی از عکاسان از جمله عکاس آسوشیتد پرس که در حال تصویربرداری از سرکوب معترضین بودند را ضبط کردند.

بوریس گورتسکی، نایب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس می‌‌گوید: «شکار عمدی روزنامه‌نگاران رسانه‌های مستقل بلاروس و خارجی آغاز شده است.»

لوكاشنكو از سال ۱۹۹۴ میلادی بر بلاروس حکومت می‌کند. او مخالفان سیاسی خود را «گوسفندانی» می‌خواند که توسط اربابان خارجی هدایت می‌شوند.

خانم تیخانوفسکایا ۳۷ ساله که معلم زبان انگلیسی و نامزد اصلی مخالفان بود، پس از اعلام نتایج انتخابات و آغاز اعتراضات، از بلاروس گریخت و اکنون در لیتوانی بسر می‌برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین