کد خبر: ۶۶۶۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

آفتاب سوختگی چگونه درمان می‌شود؟

یک متخصص پوست راه‌های درمان آفتاب سوختگی را تشریح کرد.
آفتاب سوختگی چگونه درمان می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی رنجکش اظهار کرد: آفتاب سوختگی در افرادی که به طور مداوم مدتی را در محیط‌های باز هم‌چون دشت، کنار دریا یا درست زیر تابش نور خورشید باشند، اتفاق می‌افتد که البته همه افراد مستعد آن نیستند بلکه یک سری افراد خاص دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد مستعد آفتاب سوختگی عمدتا دارای پوست و چشم روشن هستند و معمولا صورتشان در مقابل آفتاب، کک میزند و می‌سوزد؛ این افراد در اصطلاح دارای تیپ‌های پوستی شماره یک و دو (بسیار سفید و روشن) و مستعد آفتاب سوختگی هستند.

وی با بیان این‌که پوست‌های تیپ سه و چهار عمدتا دارای پوست سفید اما کمی سبزه نیز هستند، گفت: ایرانیان در این رنج پوستی قرار دارند اما در بین افراد و به خصوص آذربایجانی‌ها امکان دارد که پوست‌های خیلی سفید، در اصطلاح تیپ اروپای شمالی نیز دیده شود که این گروه از افراد بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند.

رنجکش در خصوص علائم آفتاب سوختگی در افراد دارای پوست بسیار روشن، تشریح کرد: روی بینی، گونه‌ها، کله مردان کچل و تمامی نقاط باز در اثر تابش نور خورشید طولانی مدت دچار قرمزی، تاول، خارش، ورم و پوسته ریزی می‌شود البته امکان آفتاب سوختگی برای افراد سفید پوست و سبزه نیز وجود دارد.

وی متذکر شد: کسانی که استعداد آفتاب سوختگی دارند باید خیلی مواظب باشند که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند و حتما همواره از روش‌های مراقبتی چون کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنند؛ افراد با پوست معمولی هم حتما در زمان‌های حضور در محیط‌های بیرون از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

وی افزود: کرم‌های ضدآفتاب‌ که مهمترین فاکتور پیشگیری از آفتاب سوختگی است، باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود؛ هم‌چنین افراد می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به آفتاب سوختگی از کلاه، چتر و ... استفاده کرده و جلوی تاثیر مستقیم آفتاب را بگیرند.

این متخصص پوست در خصوص راه‌های درمان آفتاب سوختگی، تشریح کرد: در زمان آفتاب سوختگی، باید از کرم‌های ترمیمی موجود در بازار روزانه در چند نوبت استفاده شود؛ هم‌چنین کرم‌های دارای زینک اکساید نیز بسیار موثر هستند، چرا که هم اثر ضدآفتاب مختصری دارند و هم کار ترمیمی پوست را انجام می‌دهند.

وی متذکر شد: اگر مشکل آفتاب سوختگی با این کرم‌ها حل نشود و حتی شدت تورم و التهاب افزایش یابد، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند تا با تجویز داروی آنتی هیستامین یا داروهای کورتون دار خوراکی یا موضعی در عرض دو هفته که امکان دارد با پوسته اندازی همراه باشد، آفتاب سوختگی درمان شود.

وی ادامه داد: پوست برخی افراد به خصوص افراد دارای پوست تیره ممکن است پس از برطرف شدن آفتاب سوختگی، دچار لک شود و حالت تیرگی داشته باشد که در پی درمان، طی چند ماه برطرف خواهد شد.

رنجکش در خصوص بیماری‌های ناشی از تابش آفتاب، تشریح کرد: پوست برخی افراد که در معرض مستقیم آفتاب هستند، ممکن است دچار ورم و خارش شود که در واقع شبیه کهیر خواهد بود اما پوسته ریزی ندارند، این مشکل یک بیماری ناشی از آفتاب بوده که به "کهیر آفتابی" یا "کهیر نوری" مشهور است.

وی افزود: در پوست افراد دیگری نیز معمولا از اسفندماه که هوا شروع به گرم شدن می‌کند، قرمزی و سفت شدن دیده می‌شود که شدت آن در اردیبهشت به حداکثر می‌رسد و سپس از شدت آن کاسته شده و این عوارض تا شهریور ماه کاملا از بین می‌رود، این بیماری التهابی به نام "پی ال ای" که هرساله برای این افراد تکرار می‌شود ناشی از آفتاب سوختگی نیستف بلکه یک التهاب موضعی است که درمان خاص خود را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین