کد خبر: ۶۶۶۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

الشرق الاوسط: پیش از بازگشت ماکرون به بیروت دولت تشکیل نمی‌شود

اختلاف‌نظر گروه‌های لبنانی بر سر ساختار و رئیس کابینه آتی، دخالت‌های طرف‌های خارجی، موضع‌گیری دبیرکل حزب الله لبنان که هر صحبتی درباره دولت بی‌طرف را وقت‌کشی خواند و دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و نتایج نشست‌های آنها، همگی بی‌تردید از آغاز مرحله دشواری از رایزنی‌های سیاسی پیش از تعیین تاریخ رایزنی‌های پارلمانی برای نخست وزیر جدید خبر می‌دهند و طبق اظهارات منابعی آگاه و منابع وزارتی در جریان آزاد ملی، احتمالا این مرحله تا بعد از سفر ماکرون به بیروت در اول ماه آتی میلادی ادامه یابد.
الشرق الاوسط: پیش از بازگشت ماکرون به بیروت دولت تشکیل نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

منابع وزارتی در جریان آزاد ملی به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند: بی‌تردید تاخیری در آغاز رایزنی‌های پارلمانی و ورود به مرحله تشکیل کابینه وجود خواهد داشت چرا که رویکردها متفاوت هستند و هر گروهی برای خودش نظری دارد و این مساله مستقیما به مشخص نبودن گزینه‌های طرف‌ها مربوط بوده و مانع از حصول هرگونه توافقی بر سر ساختار کابینه و یا نخست‌وزیر می‌شود.

منابع یاد شده ضمن تاکید بر لزوم همبستگی میان این دو مسیر بیش از دفعه گذشته، اظهار کردند: رایزنی‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته انجام شدند، به هیچ نتیجه و یا توافقی درباره شخص نخست وزیر منجر نشدند، به این ترتیب دعوت به آغاز رایزنی‌های پارلمانی پیش از توافق بر سر نخست وزیر دشوار به نظر می‌رسد.

منابع مذکور افزودند: از آنجایی که دستیابی به هرگونه توافقی ظرف دو هفته آتی دشوار است، این نگرانی وجود دارد که ماکرون اول ماه آتی میلادی به لبنان بازگردد در حالی که حتی نخست وزیر مکلف تعیین نشده است، اگر شرایط به همین منوال باقی بماند تا زمانی که اتفاقی فوق‌العاده رخ نداده و این وضعیت را تغییر ندهد، رسیدن به یک نتیجه در دو هفته آتی دشوار است.

این منابع درباره موضع‌گیری میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز گفتند: عون به تشکیل کابینه‌ای یکپارچه ملی متمایل بوده و ترجیحش اینست که کابینه قطب‌ها باشد چرا که او می‌خواهد همه در کارگاه اصلاحات و نیز مبارزه با فساد مشارکت داشته باشند و اگر گروهی تصمیم بگیرد در این روند مشارکت نداشته باشد، در واقع خودش را از این کارگاه کنار گذاشته است.

در حالی که منابع یاد شده اظهار کردند، لیست اسامی کاندیداهای نخست وزیری هنوز همان سعد حریری، نخست وزیر سابق و نواف سلام، سفیر سابق است و در ساعات اخیر نیز نام خالد قبانی، وزیر سابق به آن افزوده شده، برخی منابع آگاه از روند رایزنی‌ها اعلام کردند، مذاکرات به شکل اساسی بر حریری متمرکز است به ویژه که حمایت آشکاری از سوی آمریکا و فرانسه از او وجود دارد.

منابع مذکور در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفتند: در رایزنی‌ها تا این لحظه خبری از احتمال رسیدن به توافقی در آینده نزدیک درباره نخست وزیر و ساختار کابینه وجود ندارد.

آنها در ادامه از وجود اختلافاتی میان رویکردهای گروه‌های مخالف و به طور مشخص میان حزب سوسیال ترقی خواه، القوات اللبنانیة و جریان المستقبل به ویژه پس از توافقشان برای استعفا از پارلمان و انصراف حزب سوسیال و المستقبل از تصمیم‌شان پس از سفر ماکرون به بیروت سخن گفتند.

آنها با اشاره به همزمانی رایزنی‌های تشکیل کابینه با رایزنی‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آتی لبنان و اختلاف نظر این گروه‌ها بر سر آن گفتند: تا این لحظه اختلاف‌نظرهای گروه‌ها بر سر جزئیات مانع از شکل‌گیری موضع‌گیری یکپارچه‌ای میان آنها شده است.

اما در مقابل با وجود این اختلاف‌نظرها و حمایتی که اپوزیسیون از کابینه بی‌طرف اعلام کرد، منابع یاد شده تاکید کردند: این خواسته با توجه به مخالفت احزاب اهل تسنن با تکرار تجربه کابینه حسان دیاب، غیرقابل اجرا است و در حال حاضر فرانسه و آمریکا از تلاش‌ها برای بازگرداندن حریری حمایت می‌کنند. در اینجا با توجه به عقب‌نشینی جبران باسیل، رئیس حزب جریان آزاد ملی از موضع‌گیری خود به ویژه پس از سفر ماکرون، به نظر می‌رسد راه‌حل مشکل تشکیل کابینه‌ای انتقالی به ریاست حریری شامل نمایندگانی از جریان آزاد و نه باسیل و چهره‌های غیرحزبی موسوم به حزب‌الله خواهد بود.

به گفته منابع یاد شده، حزب سوسیال ترقی‌خواه درباره علت تاخیر در تشکیل کابینه اختلاف نظری با بقیه ندارد. هماهنگونه که رامی الریس، مشاور رئیس این حزب نیز به الشرق الاوسط گفت، "هیچ کسی این تصور را ندارد که روند تشکیل کابینه جدید به منزله شفافیتی سیاسی خواهد بود و پیچیدگی‌های بزرگی در ارتباط با هویت، ماهیت، ساختار و گستره آن به ویژه در سایه عدم شکل‌گیری ارتباطات سیاسی چه در بعد خارجی آن و نه در بخش داخلی وجود دارد و امیدواریم مرحله طولانی از کابینه موقت پیش روی ما نباشد چرا که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور تاب آن را ندارد و احتمال دارد پس از انفجار بیروت این وضعیت به شکل دراماتیکی رو به وخامت رود".

الریس درباره موضع‌گیری سید حسن نصرالله و مخالفت قاطع او با کابینه بی‌طرف نیز گفت: حزب‌الله همواره به دلیل محاسبات شناخته شده و حساب و کتاب‌های سیاسی‌اش مخالف کابینه‌های بی‌طرف بوده است و در حال حاضر نیز چیزی تغییر نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین