کد خبر: ۶۶۶۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

مهدکودک‌ها به سیاست کلان آموزشی توجه ندارند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان بهزیستی کشور مجوز مهدهای کودک را صادر می کند اما این مراکز به سیاست های کلان آموزش و پرورش بی توجه هستند و باید یک تعامل سازنده ای بین این دو مجموعه صورت گیرد.
مهدکودک‌ها به سیاست کلان آموزشی توجه ندارند
آفتاب‌‌نیوز :

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه به وقت ایران با موضوع چالش‌های تربیت کودک در حوزه مهارت آموزی، در مورد شروع آموختن مهارت به افراد گفت: طبق علوم تربیتی مهارت آموزی را باید از سنین کودکی شروع کرد که متاسفانه این حوزه از گذشته در کشور مغفول مانده و به تازگی با آموزش مهارت‌های شغلی در دوره متوسطه شروع شده است که مبتنی بر طرح «هر دانش آموز یک مهارت» صورت می‌گیرد.

محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، دیگر مهمان این برنامه، با اشاره به نقشه جامع علمی کشور مصوب سال ۸۹ گفت: تلفیق آموزش، پژوهش و مهارت باید از آموزش ابتدایی شروع شود.

زاهدی همچنین به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در بند ۲۳ این سند آمده است که داشتن مهارت مورد نیاز باید آموزش داده شود. اما این واقعیت تلخ وجود دارد که در آموزش و پرورش به موضوع آموزش مهارت پرداخته نمی شود و این موضوع در دوره دبیرستان مورد توجه بیشتر قرار می گیرد در صورتی که مهارت آموزی در پیش دبستانی و دوره دبستان باید مورد تاکید بیشتری قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه مهارت آموزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: به کودکان باید توجه ویژه تری داشته باشیم، سازمان بهزیستی کشور مجوز مهدهای کودک را صادر می کند اما این مراکز به سیاست های کلان آموزش و پرورش بی توجه هستند و باید یک تعامل سازنده ای بین این دو مجموعه صورت گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه مهارت آموزی به کودکان مدیریت یکپارچه باید وجود داشته باشد، افزود: تربیت یک جریان به هم پیوسته است و هرچه این یکپارچگی وجود نداشته باشد سیستم آموزشی و تربیتی دچار مشکل می شود. سالهاست که قبله آمال ما دانشگاه شده است و مابقی مقاطع بخصوص کودکان مغفول مانده است. به طوری که حتی رسانه ملی هم مدام در حال تبلیغ کتب و کلاس های کنکور است.

محمد مهدی زاهدی در ادامه افزود: از همان اوایل دوران کودکی به فرزندانمان تلقین می کنیم که باید پزشک و یا جراح شود که این موضوع فضای کاذبی را ایجاد می کنند. پس باید مهارت آموزی از کودکی کار شود و به جای ایجاد این فضای کاذب، به آموزش مهارت های مختلف و ارزش گذاری به همه مهارت ها و مشاغل صورت گیرد.

حکیم زاده در خصوص محتوای مناسب برای تربیت کودک ماهر، گفت: باید تنوع استعداد ها در کودکان از همان دوران کودکی به رسمیت شناخته شود تا بتوان در زمینه مورد علاقه موجب رشد و شکوفایی آنها شویم.

وی افزود: ما از نظر محتوی مشکل نداریم و در بحث مهارت آموزی خیلی متکی بر محتوا نیستیم بلکه باید این موضوع برنامه ریزی شود و افرادی که به عنوان مربی به کار میبریم باید این مهارت ها را داشته باشند تا بتوانند آنها را انتقال دهند. شرایطی که برای مدرسه داری تعریف شده است بسیار آسان است و داشتن مجوز مدرسه بسیار راحت است و باید سیاست های مشخصی برای جذب مربیان داشت و نظارت کافی باید در این حوزه باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به مشکل اجرای سیاست مهارت آموزی و فرهنگ سازی در این زمینه اشاره کرد و گفت: مجوز برای تاسیس مهدکودک داده می شود اما نظارتی بر عملکرد، نحوه آموزش و یا انتخاب مربیان وجود ندارد. فرایند مهارت آموزی باید پیوسته باشد.

گفتنی است برنامه به وقت ایران روزهای یکشنبه و سه شنبه با اجرای شهرام شکیبا از شبکه آموزش پخش می شود.

نورنیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین