کد خبر: ۶۶۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

چگونه با راست نشستن از کمردرد جلوگیری کنیم؟

یک متخصص درد، ریلکس نشستن را موجب کمردرد دانست و اضافه کرد: وقتی بدون توجه به قوس کمر روی صندلی می نشینیم، عضلات ستون فقرات شل شده و کم کم تحلیل می رود.
چگونه با راست نشستن از کمردرد جلوگیری کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیروس امیرعلوی با اشاره به علل کمردرد، اظهار کرد: ستون فقرات از بخش های مختلف شامل مهره های استخوانی و مفاصل و عضلات و نخاع و تاندون ها که محل اتصال عضلات به ستون فقرات هستند، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه کمردرد معمولا در محل اتصال ستون فقرات به لگن و مفصل ساکروایلیاک اتقاق می افتد، تصریح کرد: سبک زندگی ما شامل راه رفتن و نشستن و کار کردن و... ایجاد کمردرد می کند.

این فلوشیپ فوق تخصصی درد، با اشاره به تبدیل تکست بک نک به موبایل نک، افزود: در گذشته افراد پشت میز می نشستند و ساعت ها مطالعه می کردند، اما امروزه استفاده از تلفن همراه بسیاری از دردهای گردنی و مفصلی را به وجود می آورد.

امیرعلوی اضافه کرد: وقتی به صورت نرمال می ایستیم، حدود ۱۲ کیلوگرم وزن جمجمه و محتویات آن بر روی ستون فقرات گردن فشار وارد می کند و زمانی که سر را خم می کنیم، این وزن به صورت تصاعدی حدود شش برابر افزایش می یابد و فشار آن به ستون فقرات وارد می شود.

وی با بیان اینکه نحوه حرکت کردن ما در کمردرد خیلی مهم است، گفت: اگر از این ارگان مفصلی درست استفاده کنیم، به کمردرد دچار می شویم؛ البته تروما و ضربه نیز می تواند منجر به کمردرد شود.

این متخصص درد، پیری و کهولت را از دیگر عوامل ایجاد دردهای مفصلی به ویژه کمردرد دانست و تصریح کرد: مفاصل و دیگر ارگان های بدن با افزایش سن کارایی و سلامتی اولیه خود را به ویژه در صورت استفاده نادرست از آنان از دست می دهند.

امیرعلوی، زندگی شهری را یک الگوی نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: صنعتی شدن عامل شیوع کمردردهاست، زیرا به واسطه راه رفتن نادرست، نشستن نادرست، ایستادن نادرست و کار کردن نادرست فشاری بیش از حد نرمال به عضلات ستون فقرات ما وارد می شود و در نهایت در محل اتصال عضله به استخوان احساس درد می کنیم.

وی با بیان اینکه یک فیبر عضلانی دارای ۴۰۰ میلیون رشته است، عنوان کرد: بر اثر بک فشار نامناسب هزار رشته عضلاتی پاره می شود و خون ریزی میکروسکوپی اتفاق می افتد و منجر به ایجاد التهاب شده و آن نقطه را مستعد التهاب های شدیدتر در آینده می کند.

این فلوشیپ فوق تخصصی درد، بسیاری از افراد شاغل در خیاطی، آرایشگری، اداری، سفالگری و... را دچار کمردرد دانست و بیان کرد: در زمان کار کردن به ویژه نشستن باید پوزیشن(حالت) مناسب رعایت شود تا به مرور زمان دچار کمردرد نشویم. در واقع باید روی صندلی راست نشست و استفاده از پشتی برای حفظ قوس نرمال کمر الزامی است.

امیرعلوی، ریلکس نشستن را موجب کمردرد دانست و اضافه کرد: وقتی بدون توجه به قوس کمر روی صندلی می نشینیم، عضلات ستون فقرات شل شده و کم کم تحلیل می رود، اما وقتی به صورت فعال روی صندلی می نشینیم و از عضلات کار می کشیم، به مرور عضلاتی که ستون فقرات را نگه داشته اند تقویت می شوند.

وی ساعت ها پشت میز نشینی را موجب کمردرد دانست و یادآور شد: باید راست و درست بنشینیم، از یکسری نرمش ها و ورزش ها جهت تقویت عضلات استفاده کنیم و در فواصل کاری استراحت کنیم تا از دردهای مزمن کمر پیشگیری شود.

این متخصص درد، همه دیسک ها را نیازمند عمل جراحی ندانست و گفت: دیسک غضروف های بین مهره های کمر است که در اثر پاره شدن و بیرون زدگی موجب تحریک عصب در ناحیه کمر می شود و حالت رادیکولار ایجاد می کند. از هر ۱۰۰ نفر حدود ۳۰ نفر دیسک کمر دارند، اما درمان های دارویی و فیزیوتراپی توصیه می شود و عمل جراحی صرفا برای موارد حاد که حالت فلجی ایجاد می کند، انجام می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین