کد خبر: ۶۶۷۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

احتمال وقوع اعتصاب گسترده در بلاروس

انتظار می‌رود از امروز حامیان کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس دست به اعتصاب‌های گسترده‌ای پس از دو روز آخر هفته، که همراه با اعتراضات پرشمار در خیابان‌ها بود، بزنند.
آفتاب‌‌نیوز :

الکساندر لوکاشنکو، برنده انتخابات اخیر از سال ۱۹۹۴ در بلاروس حکومت می‌کند. کمیسیون مرکزی انتخابات آقای لوکاشنکو را با ۸۰.۱ درصد در مقابل رقیبش سوتلانا تیکانوفسایا با ۱۰.۱۲ درصد پیروز انتخابات معرفی کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه گذشته (۹ اوت) بلاروس را محکوم کردند.

احتمال وقوع اعتصاب گسترده در بلاروس

از زمان اعلام پیروزی آقای لوکاشنکو در انتخابات، اعتراضاتی در سراسر کشور در مخالفت با او برگزار شده است. معترضان خواستار برکناری او هستند و حدود ۶۷۰۰ نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شدند، بسیاری از بازداشت‌شدگان پس از آزادی گفته‌اند که توسط نیروهای امنیتی شکنجه شدند.

دعوت به اعتصاب از سوی رهبر مخالفان صورت گرفته است، میزان عصبانیت مردم از خشونت نیروهای پلیس و امنیتی در مقابل مخالفان روزافزون شده است.

مخالفان رئیس جمهور بلاروس معتقدند که وی در انتخابات تقلب کرده اما آقای لوکاشنکو این ادعا را در می‌کند و پیروزی خود را مقتدرانه می‌داند.

رئیس جمهور بلاروس روز یکشنبه از طرفدران خود خواست تا از استقلال کشور دفاع کنند. همزمان اما مخالفان وی نیز به خیابان‌ها آمدند و میزان جمعیت آنان چندین برابر طرفداران لوکاشنکو بود که آن را "بزرگترین تظاهرات مسالمت‌آمیز در تاریخ استقلال بلاروس" خوانده‌اند.

آقای لوکاشنکو در جمع هوادارانش در تجمع دیروز درخواست برگزاری انتخابات مجدد را رد کرد و نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو را متهم کرد که با استقرار در مرزهای غربی این کشور قصد دارد تمامیت ارزی بلاروس را خدشه‌دار کنند. ادعایی که ناتو تکذیب کرده است.

او گفته اگر پلیس تظاهرات روزهای گذشته را کنترل نمی‌کرد، بلاروس از دست رفته بود. رئیس‌جمهوری بلاروس تاکید کرده که نمی‌گذارد قدرت‌های خارجی نتیجه انتخابات را "مهندسی" کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آقای لوکاشنکو قول داده که در صورت دخالت خارجی، به کمک او می‌آید. اقدامی که معترضان را خشمگین‌تر کرده است.

الکساندر لوکاشنکو، ۶۵ ساله از بیست و شش سال پیش رئیس جمهوری بلاروس بوده است. بلاروس زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

احتمال وقوع اعتصاب گسترده در بلاروس

سوتلانا تیکانوفسایا که سه شنبه (۱۱ اوت) وارد لیتوانی شد در پیامی ویدیویی از مقامات بلاروس خواست تا خشونت را علیه معترضان متوقف کنند و راه گفتگو را در پیش بگیرند. او همچنین به حامیانش هم گفت تا با امضای طوماری آنلاینی خواستار بازشماری آرا شوند.

خانم تیکانوفسایا در پیامی جداگانه هم از مردم بلاروس به خاطر نشان دادن این که "ما در اکثریت هستیم و کشور به ما تعلق دارد نه به یک نفر" قدردانی کرد.

او از شورای هماهنگی متشکل از" فعالان جامعه مدنی، نخبگان بلاروس و متخصصان "خواست تا در زمینه انتقال قدرت کار کنند و از جامعه جهانی و کشورهای اروپایی خواست تا به سازماندهی گفتگو با مقامات بلاروس کمک کنند.

خانم تیکانوفسایا ۳۷ ساله پس از آن که شوهرش بازداشت و از ثبت‌نام برای رای دادن منع شد، وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.

احتمال وقوع اعتصاب گسترده در بلاروس

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
ملتها بیدار شدن و دیگر در برابر دیکتاتورهایی که ولادیمیر پوتین داره بهشون تحمیل میکنه سکوت نخواهند کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین