کد خبر: ۶۶۷۱۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
رئیس جمهور بعد از اعتراضات تغییر کرد

سایه اعتراضات ۹۶ و ۹۸ بر سر دولت

اواسط خردادماه امسال، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به طور ضمنی کشته‌شدن دست‌کم ۲۲۵ نفر از مردم معترض در جریان اعتراضات آبان را تأیید کرد و ۱۲ خرداد مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در جریان این اعتراض‌ها، «۲۳۰ نفر کشته شده‌اند».
آفتاب‌‌نیوز :

تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه سال هنوز به طور دقیق مشخیص نیست، این ابهام گویا تنها برای افکار عمومی نیست بلکه شامل رئیس جمهوری هم می‌شود. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور گفته دستگاه‌های مختلف هر کدام آمار مختلفی را به رئیس جمهوری اعلام کرده اند.

این مطلع نبودن دقیق رئیس جمهوری از آمار کشته شدگان حوادث آبان ماه سال گذشته در حالی است که در همان بحبوحه حوادث سال گذشته حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اعلام کرده بود که او هم از زمان دقیق اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بی‌اطلاع بوده است. همین سخنان باعث انتقاد بسیاری از او شد.

سایه اعتراضات ۹۶ و ۹۸ بر سر دولت

حالا مشاور رئیس جمهوری به‌علاوه این که می‌گوید روحانی از آمار دقیق بی‌اطلاع است تأکید کرده که رئیس جمهور کسی نیست که گفته باشد مردم را بکشید. حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود متن گفت‌وگویش با مجله اندیشه پویا را منتشر کرده که در شبکه‌های اجتماعی و افکارعمومی واکنش‌های زیاد به دنبال داشت. آشنا، در گفتگو با این نشریه درباره اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته، با اشاره به این که «در مورد کشته‌شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود»، ادامه داد: «نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید.»

او با تاکید بر این که «حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند»، گفت: «منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است.» آشنا همچنین گفت: «هیچ نهادی مسئولیت مستقیم تیراندازی را نپذیرفته است. رئیس جمهور هم هیچ گزارشی از این ماجرا ندارد. قطعا رئیس جمهور کسی نیست که گفته باشد مردم را بکشید.»

این اظهارات در حالی است که اواسط خردادماه امسال، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به طور ضمنی کشته‌شدن دست‌کم ۲۲۵ نفر از مردم معترض در جریان اعتراضات آبان را تأیید کرد و ۱۲ خرداد مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در جریان این اعتراض‌ها، «۲۳۰ نفر کشته شده‌اند».

اعتراضات آبان سال گذشته بعد از آن در شهر‌های مختلف کشور شکل گرفت که بنزین هم افزایش قیمت را تجربه کرد و هم سهمیه‌بندی شد. این موضوع واکنش بسیاری را برانگیخت. در عین حال برخی معتقد بودند نحوه اجرای این طرح بدون اطلاع قبلی به مردم یکی از عوامل شکل‌گیری اعتراضات بوده است. با این حال روند اعتراضات به گونه‌ای پیش رفت تا در نهایت برای چند روز اینترنت در سراسر ایران قطع شد. مشاور روحانی همچنین درباره اعتراضات دی ماه ۹۶، گفته روحانی پس از این اعتراضات تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن روحانی و نگرانی او برای کلیت نظام داشت.

او ادامه داد: «حوادث دی ماه سال ۹۶، ویژگی‌های بسیار متمایزی از حوادث سال‌های ۶۰ و ۷۸ و حتی ۸۸ داشت. در دی ماه ۹۶ آقای روحانی متوجه شد که مخالفان دولت او تا چه مقدار ظرفیت مواجهه با او را دارند و برای ضربه زدن به دولت تا کجا حاضرند پیش روند.»

مشاور روحانی بدون ذکر نام خاصی ادامه داد: «رئیس جمهوری اسلامی آنجا بود که متوجه شد انتخابات برای برخی رقیبان و رقیب‌سازان تمام نشده است و آثار و تبعات مبارزات انتخاباتی ادامه دارد. بعد از دی ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی ماه ۹۶ نبود.» در دی ماه ۹۶، اعتراضاتی به وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران در حدود صد شهر اتفاق افتاد که در این اعتراض‌های تعدادی از شهروندان کشته و تعداد هم بازداشت شدند.

مشاور روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت «تمسخر» مردم از سوی روحانی گفت: «رئیس‌جمهور در برخی کنش‌های ارتباطی خود، رفتار آدم معمولی را به جای رفتار رئیس جمهور داشته است.»

این سخنان آشنا در حالی مطرح شده که همچنان تعدادی از بازداشت‌شدگان آبان ماه سال گذشته در زندان هستند. روز گذشته تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان در زندان تهران بزرگ با انتشار نامه‌ای اعلام کردند در اعتراض به مخالفت مقام‌های زندان با مرخصی اضطراری‌شان در وضعیت شیوع گسترده کرونا در زندان، از صبح یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
1
ایشان به رای مردم پشت کرد و در مقابل مردم ایستاد و ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین