کد خبر: ۶۶۷۲۴۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد+تصاویر

«مادربزرگ موسی» نقاشی خودآموخته‌ای بود که به دلیل صحنه‌های فریبنده نقاشی‌هایش از زندگی نوستالوژیک روستایی در ۷۰ سالگی مشهور شد و آثار ۲ دلاری اش به ارزش ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت.
مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد+تصاویر
آفتاب‌‌نیوز :

نقاشان بزرگی به صورت شهودی در مسیری جدا از آموزه های آکادمیک، جهان پیرامون خود را مصور کردند که در تاریخ هنر جهان ماندگار شدند؛ رنگ‌گذاری های بدوی و ابتدایی، رهایی از قید و صنایع صوری چون پرسپکتیو و آناتومی در آثار این نقاشان به فرم هایی تجربی منتهی شد که در مسیر تاریخ هنر جایگاه ویژه ای کسب کردند که به نقاشان هنر نائیف (ART NIFE) شناخته می شود که با بدوی گرایی (Primitivism ) که یک جنبش هنری است متفاوت شمرده می شود.

آنا مری رابرتسون نقاش خودآموخته آمریکایی که با نام مادربزرگ موسی (Grandma Moses) شناخته می شود سال های زیادی از عمر خود را در روستا به کشاورزی گذراند و ردپای زیست روستایی‌اش پیرنگ و ستون همه آثارش است.

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد

این نقاش کاملاً خودآموخته به خاطر خلق تصاویر ناب از زندگی روستایی مشهور شد و می توان وی را یکی از مشهورترین هنرمندان مردمی قرن بیستم دانست که تا ۷۰سالگی شناخته‌شده نبود و در دوران کهنسالی به شهرت رسید.

موسی غالباً به خاطر صحنه های فریبنده از زندگی روستایی که تمامی آنها از خاطراتش به عینیت بوم نقاشی بدل می شود تحسین شده است.

کارهای مادربزرگ موسی تا سن ۷۰ سالگی بر هنر سوزن‌دوزی‌ محدود بود که برای دوستان و خانواده‌اش انجام می‌داد و زمانی که به بیماری التهاب مفصل (آرتریت) مبتلا شد،‌ دیگر نگه‌داشتن سوزن برایش دردناک و دشوار بود. اطرافیانش پیشنهاد کردند به جای سوزن‌دوزی وقتش را بیشتر با نقاشی بگذراند.

موسی اولین اثر خود را در سال ۱۹۱۸ در خانه خود خلق کرد. در سال ۱۹۲۷ با درگذشت همسرش برای رهایی از اندوه بیشتر بر روی نقاشی متمرکز شد.

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد

به‌گفته خودش از آن‌جا که نقاشی‌کشیدن را ساده‌تر از پخت‌وپز کنار اجاق داغ می‌دید، عاشق درست‌کردن کارت‌ پستال های جشن کریسمس بود که اگر بخت یارش می شد کسی برای خرید آنها حداکثر۲ یا ۳ دلاری می‌پرداخت می کرد.

در نهایت سال ۱۹۳۸ که آثارش را در یک فروشگاه محلی برای فروش گذاشته بود توسط لوئیس کالدور یک مجموعه دار آثار او را کشف کرد و همه آنها بین ۳ تا ۵ دلار را خرید و در سال بعد سال بعد نقاشی هایش در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک در نمایشگاهی از هنرمندان ناشناخته به نمایش گذاشته شد.

چندین نقاشی‌های از روزهای برفی روستا به موزه هنرمدرن نیویورک راه پیداکرد که با مشتری‌های ۶۰هزار دلاری روبرو شد. در سال ۲۰۰۶ یکی از نقاشی های وی به قیمت ۲۰۰هزار دلار فروخته‌شد.

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد

آثار او روایتگر کشاورزی، آیین های سنتی و بازی های کودکان در فضاهای روستایی است.نقاشی های موسی که به عنوان یک هنرمند بدوی آمریکایی شناخته شده بود در اواسط دهه ۱۹۴۰ بر روی کارت های تبریک تکثیر شد تا وی برای مخاطبان گسترده تری معرفی شود.

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد

آنا مری رابرتسون در ۷ سپتامبر ۱۸۶۰ در نیویورک متولد شد و یکی از ۱۰ فرزندی بود که در مزرعه والدینش کار می کرد. موسی در ۱۲ سالگی برای کار دریک مزرعه نزدیکی محل زندگی خود از خانه خارج شد و در سال ۱۸۸۷ با توماس موسی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۱۰ فرزند بود که ۵ فرزند وی در نوزادی از دست رفتند.

وی در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: «مناظر نقاشی هایم به من الهام می شوند. من همه چیز را فراموش می کنم جز همه آن چیزهایی که در گذشته من بوده است رنگ آمیزی هایم به نحوی است تا مردم بدانند که ما قبلاً چگونه زندگی می کردیم.»

وی به خاطر دستاوردهای هنری خود در سال ۱۹۴۹ برنده جایزه ملی مطبوعات زنان شد و برای دریافت این جایزه با رئیس جمهور وقت آمریکا هری ترومن دیدار کرد.

در تاریخ ۷ سپتامبر ۱۹۶۰ برای جشن صدمین سالگرد تولد این هنرمند، فرماندار وقت نیویورک این روز را "روز مادر بزرگ موسی" اعلام کرد.

سال بعد درحالی این روز را برگزار کرد که ۶ روز بعد در ۱۳ دسامبر ۱۹۶۱ این هنرمند خودآموز به دلیل کهولت سن در بیمارستانی در نیویورک درگذشت.

موسی در طول کار خود حدود ۱۵۰۰ اثر هنری خلق کرد. نقاشی های او هنوز هم امروزه محبوب هستند و نگاهی گذرا به گذشته آمریکا نشان می دهند.

مادربزرگی که در ۷۰ سالگی نقاشِ‌ مشهوری شد

براساس گزارش آسوشیتدپرس، جان اف کندی رییس جمهور وقت آمریکا، موسی را به عنوان "چهره محبوب زندگی آمریکایی ها" به یاد آورد که مستقیم و زنده بودن نقاشی هایش باعث به وجود آمدن طراوت ابتدایی به درک ما از صحنه آمریکا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
14
واقعا زنده و دل نشینه عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
13
2
حیف که امریکایی بود
فاطمه صدیقی
|
United States of America
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
4
چقدر زیبا ورویاییوبی نظیر من خودم رشتم نقاشی است وعاشق رشتم هستم نقاشی رشته بی نظری هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
6
انسان در هر مکانی زندگی کند انسان است
وکره ی زمین مکانی. کروی ومقدس است وهمه دریک مجموعه به نام زمین زندگی میکنیم
وهمه از یک پدر ومادریم
درود بر انسانهای آزاده وهنرمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
1
خیلللی‌ عالی‌ بود‌
حس‌ خیلی‌ قشنگی‌ توی‌ نقاشیاش‌ بود‌
و‌ خیلی‌ خیلی‌ تمیز‌ نقاشی‌ میکشه‌
خدا‌دنگهش‌ داره❤
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
0
80 سالی میشه فوت شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین