کد خبر: ۶۶۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۰
جلسه رای اعتماد شروع شد:

دفاعیات احمدی‌نژاد از دو وزیر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بررسی صلاحیت غلامحسین نوذری و علی اكبر محرابیان وزرای پیشنهادی نفت و صنایع و معادن با حضور رئیس جمهور، صبح روز چهارشنبه، در صحن علنی مجلس آغاز شد. 

به دنبال استعفای وزیری هامانه وزیر نفت و طهماسبی وزیر صنایع و معادن، محمود احمدی‌نژاد در اجرای اصول 87 و 133 قانون اساسی، نهم آبانماه طی دو نامه جداگانه به غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اكبر محرابیان و غلامحسین نوذری را به عنوان وزرای پیشنهادی صنایع و معادن و نفت برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی كرد.

با استعفای وزرای سابق نفت و صنایع سرپرستی این دو وزارتخانه بیش از سه ماه است كه به نوذری و محرابیان سپرده شده و امروز سرپرستان این دو وزارتخانه به عنوان وزرای پیشنهادی نفت و صنایع در صحن علنی مجلس حضور یافته‌اند تا از نمایندگان رأی اعتماد بگیرند.

رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای كابینه برای دفاع از وزرای پیشنهادی نفت و صنایع و معادن در ساعت 8:37 صبح امروز در مجلس حاضر شد.

محمود احمدی‌نژاد صبح چهارشنبه برای دفاع از برنامه‌های غلامحسین نوذری و علی اكبر محرابیان وزرای پیشنهادی نفت و صنایع معادن در مجلس حاضر شد و مورد استقبال باهنر نایب رئیس مجلس و موسی قربانی قرار گرفت. 

تعدادی از اعضای كابینه از جمله سید احمد موسوی معاون پارلمانی، داودی معاون اول، محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، سعیدی كیا وزیر مسكن، عباسی وزیر تعاون، پرویز فتاح وزیر نیرو، زاهدی وزیر علوم و تحقیقات، محصولی مشاور رئیس جمهور و شیخ‌الاسلام رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین محرابیان وزیر پیشنهادی وزارت صنایع و نوذری وزیر پیشنهادی نفت نیز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نفت و صنایع و معادن به همراه رئیس جمهور در مجلس حاضر شدند. 

محمود احمدی‌نژاد، با حضور در صحن علنی مجلس، وزرای پیشنهادی خود نوذری و محرابیان را به ترتیب برای تصدی وزارتخانه‌های نفت و صنایع به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد.

احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان با تاكید بر این كه دو وزارتخانه‌ نفت و صنایع در برنامه‌ چهارم و افق چشم‌انداز ماموریت‌های بسیار مهم و سنگینی را برعهده دارند، گفت: بخش نفت به عنوان یكی از پایه‌های اصلی اقتصاد كشور نیازمند چند كار بزرگ و تحول اساسی است.

وی افزود: البته اكتشاف و توسعه‌ ظرفیت تولید به عنوان پشتوانه‌ قدرت سیاسی، اقتصادی كشور كار مهم دیگری است كه وزارت نفت باید آن را در دستور كار دائمی خود داشته باشد.

احمدی‌نژاد تبدیل به تولید داخل نیازهای نفت، پاسخگویی به نیازهای داخل، تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و گاز و فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، حضور موثر در بازارهای جهانی و تعیین قیمت نفت و فرآورده‌ها، كاهش هزینه‌های تولید، بهینه‌سازی هزینه‌ها و تامین نیازهای انرژی برای رشد پیش‌بینی شده در قانون برنامه را مسوولیت‌های بسیار سنگینی دانست كه بر عهده‌ی وزارت نفت است.

رییس‌جمهور افزود: علاوه بر این موارد، كنترل و تنظیم درآمد و هزینه در داخل وزارت نفت و حضور در بازارهای صنعتی و فنی مرتبط با نفت در جهان از كارهای بسیار مهمی است كه در دستور كار وزارتخانه قرار دارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به تقاضاهای فراوانی كه از ناحیه‌ كشورهای تولیدكننده در مقابل وزارت نفت قرار دارد، خاطر نشان كرد: برای آموزش، اكتشاف، سرمایه‌گذاری و انتقال فن‌آوری، كارهای بسیار سنگینی وجود دارد.

وی برای این منظور مهندس نوذری را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت نفت معرفی كرد و گفت: ایشان بخش عمده‌ زندگی كاری خود را در حوزه نفت گذرانده، دو دوره افتخار نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را داشته و امروز نیز جزء عناصر مومن، دلسوز و به تعبیر بچه‌های نفت، جزء بچه‌های رزمنده و بچه‌های جنگ نفت و مسلط به مسائل نفت با نگاه تحولی و تصمیم‌گیر است.

رییس‌جمهور یادآور شد: ایشان معرفی شده‌اند تا در چارچوب سیاست‌های تنظیمی، افق چشم‌انداز، برنامه‌ چهارم و آن چیزهایی كه بارها در مورد آنها گفت‌وگو كرده‌ایم، تلاش وسیعی را سازمان و با استفاده از عناصر كارآمد كه در كشور و در خود نفت بسیار فراوان هستند، كارهای شایسته‌ای را صورت دهند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به بخش صنعت كه از پایه‌های اقتصاد كشور است، گفت: ما در این بخش كارهای مهمی در پیش داریم كه دستیابی به رشد پیش‌بینی شده در قانون برنامه، تقویت تولید داخل، فتح بازارهای جهانی، ورود به عرصه‌های رقابت سخت در صدور كالاهای صنعتی، توسعه‌ صنایع با فن‌آوری‌های پیشرفته، ایجاد اشتغال پیش‌بینی شده در برنامه، كاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی تولید و اصلاح مدیریت‌ها و واگذاری‌های وسیع از جمله آن‌هاست و همراه با آن تنظیم مدیریت‌ها باید به گونه‌ای باشد كه آسیبی به تحقق این موارد وارد نشود.

وی هم‌چنین انتقال مدیریت‌ها از بخش دولتی به بخش مردمی را از جمله اقدامات مهمی دانست كه باید وزارت صنایع در بخش صنعت انجام دهد.

رییس‌جمهور با اشاره به اقداماتی كه باید در بخش معدن نیز باید صورت گیرد، یادآور شد: همان طور كه شما می‌دانید توانمندی‌های بخش معدن ما همچنان ناشناخته است و تا امروز نه برنامه‌ مدون و جامع و نه اراده‌ محكمی برای احیای حقوق ملت در بخش معادن وجود داشته است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: شاید برای شما جالب باشد كه كارخانه‌ای كه اخیرا فقط 20 درصد سهام آن بیش از 1200 میلیارد تومان به فروش رسیده است، برای بهره‌برداری از معدن در اختیار، حتی یك ریال حق مالكانه به دولت نمی‌پرداخته است.

وی طیف وسیع معادن غنی كشور را به لحاظ شناسایی، شیوه‌های فنی و پیشرفته بهره‌برداری، هم چنین از نظر حفظ حقوق ملت نیازمند كاری انقلابی و جدی دانست و گفت: برای این منظور از جناب آقای مهندس محرابیان كه از نیروهای متخصص، متعهد و توانمند كشور است دعوت شده كه خدمت شما معرفی می‌شوند.

رییس‌جمهور گفت: بنده با مهندس محرابیان در دانشگاه علم و صنعت آشنا شدم. ایشان از جوان‌های بسیار با استعداد، مسلط به علوم روز و اطلاعات روز دنیا در بخش‌های گوناگون و یك مدیر جدی و توانمند است كه اگر مورد اعتماد شما قرار گیرد، جوان‌ترین عضو كابینه خواهد بود و از این جهت ایشان مزیتی را خواهند داشت.

احمدی‌نژاد نگاه مجلس و دولت در اعتماد به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و فرصت دادن به آنها برای حضور در عرصه‌ تصمیم‌گیری‌های كلان كشور را نگاهی ارزشی دانست و اظهار كرد: باور من این است كه هم آقای نوذری و هم آقای محرابیان دو وزیر موفق در كابینه خواهند بود.

وی ادامه داد: در یك كلمه گروه خون این دو وزیر پیشنهادی گروه خونی است كه با مجلس همخوانی كامل دارد و این دو نفر می‌توانند به خوبی تعامل كنند و تصمیمات بزرگ، تحولی و درست را به اجرا بگذارند، هم‌چنین كشور را در این دو بخش جلو ببرند.

رییس‌جمهور در ادامه یادآور شد: سه ماه سرپرستی این دو نفر فرصت مناسبی بود تا هم به بخش عملی مسلط شوند و هم تعامل خوبی با نمایندگان مجلس برقرار كنند تا دیدگاه‌ها منتقل و حرف‌ها زده شود، هم‌چنین جهت‌گیری‌ها به طور كامل روشن شود تا آقایان بعد از كسب رای اعتماد بتوانند به سرعت تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهند و كار را جلو ببرند.

احمدی‌نژاد از تلاش‌های وزیری هامانه و طهماسبی، وزیرن پیشین نفت و صنایع نیز سپاسگزاری كرد و گفت: دو وزیر قبلی نیز از برادران خوبی بودند كه در خدمت دولت، ملت و همكار خوبی برای مجلس به حساب می‌آمدند؛ اما همانطور كه قبلا گفتم یك مربی تشخیص می‌دهد كه همراهان و گروه همكار خود را جابجا و آرایش تیم را متناسب با شرایط تنظیم نماید. 

رییس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری كرد كه نمایندگان با بررسی خوبی كه معمولا انجام می‌دهند تصمیمی مفید و به صلاح كشور بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین