کد خبر: ۶۶۷۶۳۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲

لیر تقویت شد

ارزش لیر ترکیه پس از عقب‌نشینی بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره بالا رفت.
آفتاب‌‌نیوز :

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد نرخ بهره را بدون تغییر و در سطح ۸.۲۵ درصد حفظ خواهد کرد. این تصمیم که احتمالا بی تاثیر از فشار تورمی ماه های اخیر روی لیر نبوده، در شرایطی صورت گرفت که شماری از فعالان بازار انتظار کاهش مجدد نرخ بهره را داشتند. در نتیجه این اتفاق و در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۱ درصد کاهش به ۷.۳۳۹ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. از زمان روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی بانک مرکزی، نرخ بهره به سرعت کاهش پیدا کرده است اما شماری از کارشناسان و نهادهای بین المللی نسبت به افراط در این کار هشدار داده اند.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، از سوی دیگر وادار شده بانک مرکزی به تزریق متوالی ارز به بازار باعث شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته دوم اوت به پایین ترین سطح خود طی ۱۵ سال اخیر برسد. تا تاریخ فوق، بانک مرکزی ترکیه در مجموع ۴۵.۳۸ میلیارد دلار ذخیار ارزی در اختیار داشته که با احتساب بدهی ها و تعهدها، خالص این ذخیار ارزی تنها ۲۸.۷۳ میلیارد دلار بوده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

لیر تقویت شد

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۷۰ لیر و هر پوند معادل ۹.۶۲۷ لیر اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین