کد خبر: ۶۶۷۶۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

تشدید شوک تقاضا در بازار جهانی نفت

به دنبال شیوع بیماری مرگبار کرونا که آینده اقتصاد جهانی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده، ‌ تبعات این بحران به بازار نفت نیز کشیده شده است.
تشدید شوک تقاضا در بازار جهانی نفت
آفتاب‌‌نیوز :

در حال حاضر، کاهش شدید تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی و همچنین مازاد تولید سبب شده است بازار طلای سیاه که به شدت به تقاضا حساسیت دارد، با شوک روبرو شود.

این مساله، صنعت جهانی نفت را در مخمصه ای وحشتناک گرفتار کرده است که خروج از آن در آینده نزدیک متصور نیست.

گفتنی است بازار جهانی نفت از نظر فیزیکی و همچنین روانی توانایی عرضه جدید را ندارد و ممکن است در آینده نزدیک شاهد بروز شوک شدیدتر در بازار نفت باشیم، چرا که به سبب کاهش تقاضا در شرایط کرونا عرضه کاهش یافته و چنانچه نفت جدید در بازار وارد شود، اما تغییری در میزان تقاضا به وقوع نپیوندد، ‌ پیش بینی می‌شود بهای نفت باز هم به کمتر از رقم فعلی سقوط کند.

به گزارش رویترز، افزایش نگرانی ها در مورد کاهش روند ترمیم تقاضا برای نفت در آمریکا و همچنین شکست مذاکرات مربوط به بسته محرک اقتصادی جدید دولت آمریکا سبب افت قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

گفتنی است به سبب شیوع بیماری کرونا، ‌مردم در سراسر جهان بیشتر تمایل دارند برای حفاظت از جان خود خانه‌نشین شوند در نتیجه میزان استفاده از وسایل حمل و نقل و همچنین استفاده از نفت و بنزین با کاهش شدید روبرو شده است.

در حال حاضر نیز میزان عرضه محصولات پالایشی در بازار در حال افزایش است و به سبب کاهش فضای لازم برای ذخیره سازی، ‌ پالایشگاه‌ها می کوشند بنزین و سوخت جت را بر روی دریا ذخیره کنند که این مساله سبب افزایش نرخ اجاره نفت‌کش‌ها و کاهش ذخیره سازی نفت شده است.

در صورت تداوم این وضعیت، اگر هیچ فضایی برای ذخیره محصولات نباشد، پالایشگاه‌ها مجبور می شوند تولیدات خود را به حالت تعلیق درآورند که این مساله آنها را در معرض خطر تعطیلی قرار می دهد. هر چه از شمار پالایشگاه ها کاسته شود، تقاضا برای خرید نفت خام با افت بیشتری روبرو می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین