کد خبر: ۶۶۷۷۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸

رژیم صهیونیستی: اروپا باید حمایت از ایران را متوقف کند

یک مقام رژیم صهیونیستی در دیدار با مقام‌های آمریکایی خواستار توقف حمایت ادعایی کشورهای اروپایی از ایران شده است.
رژیم صهیونیستی: اروپا باید حمایت از ایران را متوقف کند
آفتاب‌‌نیوز :

«گیلاد عردان»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد جمعه خواستار توقف آنچه به ادعای او حمایت کشورهای اروپایی از ایران است شده است.

عردان در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته امروز جمعه با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «کلی کرافت»، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد و «برایان هوک»، نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران دیدار کرده است.

او نوشته است: «من تأکید کردم که اسرائیل کاملاً از اقدام آمریکا برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنم. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم امریکا تنها بماند- به ویژه زمانی که سایر کشورها به ایران کمک می‌کنند تا برنامه‌های وحشیانه‌اش را پیش ببرد.»

عردان در دیدار با پامپئو گفت: «اتحادیه اروپا باید از حمایتی که دارد عملاً از آیت‌الله‌ها در ایران به عمل می‌آورد دست بکشد. اسرائیل، قاطعانه در کنار ایالات متحده ایستاده است و تمام آنچه در توان دارد را برای کمک به دولت آمریکا جهت متوقف کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های مخرب ایران به کار خواهد گرفت.»

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این حال، کارشناسان گفته‌اند دولت آمریکا مسیر پرپیچ و خم و دشواری پیش رو دارد.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تصمیم آمریکا با مخالفت روسیه، چین و سه کشور اروپایی روبرو شده که تأکید کرده‌اند آمریکا به دلیل خروج از برجام، حقی برای استناد به مفاد این توافق جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از یکی از بندهای مندرج در برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کرده و خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین