کد خبر: ۶۶۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
امروز؛ آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

کدام مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند؟

طبق اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان مشاغل تا پایان امروز برای ارائه اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند و این زمان دیگر تمدید نخواهد شد؛ بنابراین لازم است بدانیم کدام مشاغل باید برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان امور مالیاتی از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون مجموعه تمهیدات و اقداماتی علیه این ویروس انجام داده که اکثر آن‌ها حول محور "امهال مالیاتی" می‌چرخند. امهال مالیاتی شامل تمدید مهلت ارسال اظهارنامه، لغو جلسات هیئت اختلاف، تمدید مهلت بخشش جرایم قابل بخشش مالیاتی می‌شود که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۳۹۸ تا پایان فروردین امسال برای تمامی مؤدیان و همچنین زمان سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای برخی گروه‌های اقتصادی تا پایان اردیبهشت امسال تمدید شد.

در این راستا، انتقاداتی به عملکرد سازمان مالیاتی مبنی براینکه باید به جای تعویق زمان اجرای قوانین مالیاتی، برای مراعات حال مشاغل آسیب دیده از کرونا مالیات در زمان اوج کرونا بخشیده می‌شد، وارد شد.

کدام مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند؟

پیش از این، صاحبان مشاغل باید تا پایان خردادماه امسال اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه می‌کردند که با شیوع کرونا در راستای امهال‌های مالیاتی، این زمان با دو ماه تمدید به پایان مرداد سال جاری موکول شد اما از آنجاکه پایان مردادماه با جمعه و روز تعطیل مواجه شده است؛ بنابراین براساس قانون امروز (شنبه یکم شهریور ماه) آخرین مهلت قانونی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی است.

فرم اظهارنامه مالیاتی مشاغل شامل چه مواردی است؟

بنابراین، صاحبان مشاغل تا پایان امروز فرصت دارند که از طریق سایت سازمان مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند و آن‌ها در صورت عدم ارائه اظهارنامه در مهلت مقرر از هر گونه تسهیلات و مشوق‌های قانونی محروم خواهند شد.

فرم اظهارنامه‌های مالیاتی برای صاحبان مشاغل گروه‌های مختلف معمولا اطلاعات هویتی اشخاص مذکور را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به اطلاعات هویتی و مکانی، مجوزهای فعالیت اقتصادی، درآمد مشمول مالیات، معافیت‌های قانونی، موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره، صورت حساب سود و زیان ترازنامه، واردات و صادرات کالا و خدمات، اطلاعات شرکاء، اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت شغلی، صورت درآمد و هزینه (اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه‌های مربوط) اطلاعات اموال و دارائی‌ها مربوط به فعالیت شغل خلاصه درآمد و هزینه (اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه‌های مربوط) اشاره کرد.

چه مشاغلی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند؟

طبق قانون، صاحبان مشاغل براساس نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم می‌شوند و آن‌ها مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند که گروه اول شامل مشاغلی می‌شود که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هر کدام بیشتر از مبلغ سه میلیارد تومان باشد.

همچنین، مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد. هر کدام بیشتر از مبلغ یک میلیارد و تا سه میلیارد تومان باشد، جزو گروه دوم محسوب می شوند و مؤدیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند هم جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

علاوه براین، اشخاص زیر فارغ از حجم فعالیت‌شان از منظر انجام تکالیف موضوع آیین نامه مذکور جزء مؤدیان گروه اول محسوب می‌شوند.

۱_ دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)

۲_ صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط

۳_ صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر

۴_ صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی

۵_ صاحبان مشاغل صرافی

۶_ فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین