هرسال از اواخر پائیز براساس سنت قدیمی، چاپخانه ها اقدام به چاپ سررسید نموده و شرکت ها و کارخانجات هم براساس نیازشان به عنوان یک هدیه تبلیغاتی برای سال جدید اقدام به سفارش سررسید می نمایند. اما امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها رونق کاسبی کم شده است. حال سؤال اینجاست آیا شرکت ها سررسید ۱۴۰۰ سفارش بدهند یا خیر؟!
خوب می دانیم هدف از سررسید و سالنامه جدا از بحث تبلیغاتی بودن آن، کاربردی بودن آن برای مصرف کنندگان هم میباشد و خواه ناخواه یکی از پرکاربردترین هدایای تبلیغاتی است که انواع و اقسام مختلفی براساس سلیقه، ظاهر، محتوا و حتی سایز دارد.
در سال گذشته طبق آمار منتشر شده به دلیل ورود بیماری کرونا در اواخر سال و اسفندماه ۹۸، تولید سررسید نسبت به سال قبل کاهش یافت چرا که با تعطیلی شرکت ها مواجه شد و سفارشات کاهش یافت. اما مردم به دلیل عدم دریافت سررسید هدیه از شرکت ها و کارفرمایان، روی به خرید سررسید و سالنامه نمودند تا حدی که خرید تکی این محصول نسبت به سال قبل حدود ۷ برابر شده بود. این آمار نشان می دهد که همچنان سررسید، سالنامه، تقویم رومیزی در ایران خواهان خود را دارد و حتی اگر شرکت ها و کارخانجات اقدام به پخش هدایای تبلیغاتی آن نکنند، بازار تکفروشی خود را دارد.
سفارش سررسید ۱۴۰۰ چه مزایایی دارد؟
شرکتهای بزرگ و کوچک، کارخانجات و حتی فروشگاه ها با چاپ لوگو و درج اطلاعات کاری خود در سررسید، آن را به عنوان یک هدیه تبلیغاتی شخصی سازی شده تبدیل می کنند و به جامع هدف و مشتریان خود هدیه میدهند و در نتیجه این کالا حداقل ۱ سال همراه مصرف کننده می باشد و یادآور برند سفارش دهنده نزد مصرف کننده است. به گفته محمد رفیعی "مشاور توسعه کسب و کار" زمانی که همه توقف می کنند شما باید حرکت کنید.
اگر برخی از رقبای شما اقدام به چاپ و پخش سررسید نکنند برای شما یه فرصت عالی پیش آمده تا با چاپ سررسید و پخش آن حجم مخاطبان خود را گسترش دهید وتأثیرگذاری این هدایای تبلیغاتی را بیشتر کنید.
به یاد دارم در سال های قبل، از جاهای مختلف همیشه سررسید و تقویم رومیزی برایمان ارسال میشد که شاید به عددی حدود ۴-۵ عدد می رسید (حتما برای شما هم اتفاق افتاده است) و من یک مدل را که خودم می پسندیدم را برمی داشتم والباقی را به دوستان و خانواده هدیه می دادم. حال در نظر بگیرید امسال از تمام آن مراکز و شرکت ها سررسیدی ارسال نشود با توجه به نیاز شخصی مجبور به خرید می شوم. با ذکر این مثال خواستم اهمیت سررسید و سالنامه و تقویم رومیزی را یادآوری کنم.
سررسید ۱۴۰۰ چه تعداد سفارش دهیم؟!
اگر مدیر یک شرکت، کارخانه ویا صاحب کسب وکاری هستید نکته ای که مهم است تعداد سفارش سررسید تبلیغاتی است که باید چند نکته زیر را در نظر بگیرید؛
۱. بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید
۲. تعداد مشتریانی که دارید
۳. تعداد کسانی که هنوز مشتری شما نشده اند و در مرحله گفتگو و جلسه هستید.
۴. نوع بازار کسب و کارتان چگونه است (مشتریان عام دارید یا مشتریان خاص)
۵. تعداد نمایندگی ها و تعدادی که به آنها سفارش می دهید
۶. گزارشی از تعداد سفارش سالهای قبل و اینکه آیا کم آمده بود و یا زیاد
با در نظر گرفتن ۶ فاکتور فوق می توانید به عددی برسید که به شما کمک می کند تا امسال تعداد سفارش سررسید خود را دقیقتر سفارش دهید.
نکته مهم هنگام سفارش سررسید
این مطلب بسیار مهم و کلیدی است علاوه بر سلیقه باید نکات فنی و علمی هم درنظر گرفت تا هدیه تبلیغاتی شما مفید واقع شود که با هم این نکات را مرور میکنیم.
۱- سررسیدی سفارش دهید که کاربردی باشد
متاسفانه بیش از ۶۵% سفارشات سالنامه و تقویم رومیزی بدون فکر و هدف است و برای مشتریان شما کاربردی ندارد. بطور مثال اگر مشتریان شما جامعه مهندسین هستند باید سررسید مهندسی سفارش دهید چرا که به علت صفحات شطرنجی آن بسیار برای این بخش از جامعه کاربرد دارد.
۲- سررسید بی کیفیت سفارش ندهید
مشتریان شما قرار است با هدیهای که از شما دریافت میکنند آن را تا یکسال استفاده نمایند و یادداشتها و نکات مهم کاری و روزانه خود را داخل آن بنویسند. اگر سالنامه شما از کیفیت پایینی برخوردار باشد نقش یک ضد تبلیغ را خواهد داشت و مشتری شما را ناراحت مینماید.
۳- انتخاب رنگ سررسید
بارها دیده شده رنگ جلد سررسیدی که چاپ شده بر اساس سلیقه شخصی مدیرعامل بوده و از استانداردهای لازمه برخوردار نبوده است.
در انتخاب رنگ سررسید دقت کنید. خیلی خوب است که به رنگ سازمانی شما باشد تا دارای یکپارچگی سازمانی باشد، اما از آنجا که شاید این مهم برای تعداد بالای سفارش امکان پذیر باشد و شما تعداد اندکی سفارش بدهید، در نتیجه از رنگهای مناسب و سازگار استفاده نمایید. مثلا اگر شما طرفدار تیم استقلال هستید حتما نباید سررسید شما آبی باشد.
۴- چاپ لوگو بر روی سررسید
حتما لوگو و برند خودتان را بر روی سالنامه چاپ نمایید چرا که هدف از هدیه دادن این محصول یادآوری نام و نشان شما برای مخاطب است.
۵-چاپ اطلاعات شرکت در ابتدای سررسید
خیلی عالی میشود در ۲ یا ۴ صفحه اطلاعات شرکت و یا کارخانه خود را در قالب معرفی در ابتدای سررسید و سالنامه بیاورید و با طراحی حرفهای از تولیدکننده بخواهید این اطلاعات را در ابتدای آن صحافی نماید. این کار باعث میشود مخاطبان با فعالیتهای شما بیشتر آشنا شوند و در طول سال نکاتی را از فعالیت شما ببینند که شاید تا حالا اطلاع نداشته اند.
۶- سایز سررسید
سررسیدها سایز بندیهای مختلفی دارند که بر اساس نیاز و سلیقه توسط کارفرما انتخاب میشوند در اینجا برخی را مرور میکنیم؛
سایز وزیری – سایز رقعی – سایز اروپایی – سایز جیبی – سایز پالتویی بلند – سایز پالتویی کوتاه – سایز خشتی
شما هنگام سفارش باید نیاز مخاطبان خود را بسنجید و سایزی که بیشترین استقبال را دارد را سفارش دهید.
۷- خرید از تولید کننده
نکته مهم و اصلی که در کیفیت و قیمت تاثیر دارد حذف واسطهها است و خرید مطمئن از تولید کننده است چرا که با این کار هم از نظر کیفیت خیالتان راحت است و هم از نظر زمان تحویل و مهمتر از همه قیمت است که حدود ۳۰-۴۰ % ارزانتر تمام میشود.
با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت اگر قرار بود از واسطهها ۵۰۰ عدد سررسید بگیرید حال میتوانید از تولیدکننده تعداد ۷۰۰ عدد سفارش بگیرید و این در رشد کسب و کار شما هم تاثیر بسزایی دارد.
۸- انتخاب پیمانکار
چاپخانههای زیادی هستند که همه ساله اقدام به تولید و چاپ سررسید و تقویم رومیزی مینمایند که با کمی تحقیق درباره آنان و گذشته و ماشین آلات آنان میتوان بهترین انتخاب را انجام داد.
شاید اگر ما در این مقاله بخواهیم یکی از این چاپخانههای بنام را معرفی کنیم چاپخانه مجریان است که هر سال بیش از ۱۲۰ مدل سررسید و سالنامه طراحی و تولید میکنند و میتوانید با تحقیق و مشاهده نمونه کارهایشان با دید بازتر انتخاب نمایید.