کد خبر: ۶۶۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
شبکه سی.ان.ان:

تصمیم آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه پس از شکستی شرم آور در شورای امنیت بود

شبکه سی.ان.ان در گزارشی رخ دادهای چند روز اخیر شورای امنیت را پس از تصمیم دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران بررسی و آن را یک شکست شرم آور برای واشنگتن ارزیابی کرد.
تصمیم آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه پس از شکستی شرم آور در شورای امنیت بود
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه سی.ان.ان، در گزارش خود می نویسد: دولت ترامپ روز پنج شنبه در عرصه جهانی به دنبال رد شدن درخواست آن برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران توسط متحدان و رقیبانش، به انزوا کشانده شد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه علیرغم تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ مدعی شد که آمریکا "تمام ظرفیت‌ها" را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سند قانونی توافق هسته‌ای بود برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها دارد، چراکه آمریکا در ابتدا یک از اعضای توافق بوده است.
این دیپلمات ارشد آمریکایی ادعاهایی را به عنوان تخطی ایران از توافق هسته‌ای برای توجیه این اقدام یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود که یک قطعنامه شورای امنیت تنها با قطعنامه بعدی شورا قابل تغییر است.
کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای از جمله روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان با استدلال قانونی پمپئو برای این اقدام مخالفت کردند، چراکه بسیاری باور دارند بازگشت کامل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، منجر به از بین رفتن توافق هسته‌ای خواهد شد.
فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مطرح کردند که "آمریکا به دنبال خروج از توافق هسته‌ای در ۸ مه سال ۲۰۱۸، دیگر از مشارکت‌کنندگان برجام نیست. بنابراین ما نمی‌توانیم از این اقدام که با تلاش کنونی ما برای حمایت از برجام ناسازگار است، حمایت کنیم".
یک سخنگوی هیئت چین در سازمان ملل هم در انتقاد از این اقدام آمریکا گفت: درخواست آمریکا هیچ مبنای قانونی ای ندارد و معقول نیست. این اقدام چیزی جز یک نمایش سیاسی توسط آمریکا نیست. هیچ حمایتی از جانب اعضای شورای امنیت دریافت نمی‌کند و مورد تایید جامعه بین‌المللی نیست.
دیپلمات‌های شورای امنیت به سی.ان.ان گفتند که روسیه روز جمعه خواستار نشستی برای مذاکره پیرامون تصمیم آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران شده است. اما روسیه با دو پیام توییتری معاون نماینده‌اش در سازمان ملل مبنی بر این که آمریکا با برگزاری این نشست مخالفت کرده است و این "رفتاری ناشایست" بوده است، درخواستش را کنار گذاشت.
معمولا درخواست برای یک نشست شورای امنیت پذیرفته می‌شود اما طبق قوانین جدید دوران شیوع بیماری کرونا، تصمیم برای یک نشست آنلاین باید با اتفاق نظر انجام شود.
علاوه بر این، وزارت امور خارجه آمریکا استدلالی برای توجیه این ادعا که از حق استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها برخوردار می‌باشد، مطرح کرده است. این استدلال بیان می‌کند که طبق برجام، واژه مشارکت "در مضمون و در گذر زمان ثابت است و برای کشورهای مشخص شده در آن تعریف از جمله آمریکا مسیر را فراهم می‌کند" و از آن‌جا که آمریکا از امضا کنندگان اصلی توافق هسته‌ای بوده است، یکی از مشارکت‌کنندگان در آن نیز هست.
برخلاف طیف گسترده‌ای از انتقادها، پمپئو گفت که آمریکا "مطمئن" است قطعنامه‌ای برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها پیش خواهد رفت اما هیچ جزئیاتی را درباره این اطمینانی که دریافت کرده بود در گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل بیان نکرد.
اقدامات بعدی نامشخص هستند و تا حد زیادی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بستگی دارند. او روز پنج شنبه با پمپئو دیدار کرد.
آمریکا پس از تحمل شکستی شرم‌آور در تلاش برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای جهت تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران تصمیم به فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین