کد خبر: ۶۶۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۳

از ادبیات خاتمی تا ادبیات احمدی‌نژاد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ معاون رئیس جمهور در دولت هشتم تأکید کرد: «من معتقدم ادبیات آقای احمدی‌نژاد برخلاف آقای خاتمی، فراگیر نشده و حتی برخی جناح‌ها و گروه‌های هوادر ایشان از این ادبیات استفاده نمی‌کنند. چرا که در مجموع این ادبیات مورد قبول جامعه نیست.»

محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره دلایل بکارگیری دو نوع ادبیات توسط رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور پیشین و تأثیرات، انگیزه‌ها و انگیخته‌های آن اظهار داشت: «دلیل به‌کارگیری این نوع ادبیات بخشی به شخصیت آدم‌ها بازمی‌گردد و بخشی هم مبنای تحلیلی دارد. اما نمی‌توان به هیچ وجه منکر تأثیرات آن شد. به این معنا اگر کسی با دنیا به زبان غیردیپلماتیک سخن بگوید مورد پذیرش ملت‌ها و دولت‌های جهان قرار نخواهد گرفت». 

وی نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط خاتمی را تا حدود زیادی مربوط به شخصیت وی دانست و افزود: «آقای خاتمی حتی اگر می‌خواست که به گونه‌ای دیگر سخن بگوید نمی‌توانست. به هر حال واقعیت جامعه جهانی این است که انسان‌ها تصمیم‌گیرنده هستند و در میان انسان‌ها برخوردهای طرف مقابل در تصمیمات سیاسی تأثیرگذار است. اگر کسی با ادبیات تلخ صحبت کند طبعا توقع اینکه طرف مقابل پاسخ شیرینی بدهد توقع بیجایی است». 

این فعال سیاسی با بیان اینکه طبیعی است که بسیاری از رهبران دنیا تحت تأثیر برخوردهای فردی قرار بگیرند ادامه داد: «بنابراین محتمل است که برخوردهای مؤدبانه که باعث ناراحتی طرف مقابل نمی‌شود تأثیرات مثبتی را در سیاست‌های کلان به جا بگذارد. در تاریخ گاهی سرنوشت ملت‌ها را برخوردهای شخصی و فردی رقم زده است. نمی‌توان منکر تأثیر عوامل انسانی مانند عاطفه و محبت در دنیای سیاست شد. انسان‌ها از رفتار طرف مقابل خود تأثیر می‌گیرند». 

این روحانی اصلاح‌طلب اضافه کرد: «بخشی از این امر هم مبنای تحلیلی دارد. اگر تحلیل یک رهبر سیاسی این باشد که فلان نوع ادبیات می‌تواند به مردم کشورش کمک کند طبعا می‌کوشد با به کارگیری ادبیات مهربانانه و مؤدبانه، توجه و احترام دنیا را جلب کند. ادبیات ناموزون در میان افکار عمومی دنیا اثرات بدی دارد. ما شاهد بوده‌ایم که تا چه اندازه ملت‌ها در این خصوص حساسیت دارند و در همه جای دنیا نیز این امر صادق است». 

ابطحی تصریح کرد:‌ «به نظر من ادبیات آقای احمدی‌نژاد برعکس ادبیات آقای خاتمی فراگیر نشده است. احزاب و حتی جناح‌های طرفدار ایشان این ادبیات را به کار نمی‌گیرند. چرا که در مجموع مورد پذیرش جامعه نیست». 

معاون سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست جمهویر در پایان گفت: «ادبیات خاتمی به این دلیل که متناسب با روحیه مؤدب ایرانی بود در سطح جامعه تأثیرگذار بود و حتی در بیانیه احزاب مخالف رسوخ کرد. اما ادبیات خشونت‌آمیز طرد شده و فراگیر نیست و در جامعه ایرانی جایی ندارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین