کد خبر: ۶۶۸۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و تندباد لحظه‌ای در برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور سه هشدار نارنجی و زرد رنگ از وقوع رگبار و رعد و برق همراه با با تندبادهای لحظه‌ای و متلاطم شدن خلیج فارس طی دو روز آینده خبر داد.
هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و تندباد لحظه‌ای در برخی مناطق کشور
آفتاب‌‌نیوز :

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از بعد ازظهر امروز (۳ شهریور) رگبار و رعد و برق همراه با تندبادهای لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ در سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و بخش‌های مرکزی کرمان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی روز سه‌شنبه (۴ شهریور) در سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و بخش‌های مرکزی و جنوب شرقی کرمان و روز چهارشنبه (۵ شهریور) در سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و بخش‌های مرکزی کرمان دور از انتظار نیست.

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی و برخورد صاعقه در این مناطق دور از انتظار نیست. از این‌رو از اتراق و چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود. کنترل و بازگشایی آبراه‌ها از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی است.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. همچنین زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

سازمان هواشناسی همچنین در هشدار زرد رنگ از وقوع رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت طی عصر امروز (۳ شهریور) در ارتفاعات هرمزگان و مرکز و شمال خراسان جنوبی خبر داده است. این شرایط جوی فردا (۴ شهریور) در ارتفاعات هرمزگان و مرکز و شمال خراسان جنوبی دور از انتظار نیست.

روز چهارشنبه (۵ شهریور) وقوع رگبار و رعد و برق در ارتفاعات هرمزگان و شرق و جنوب شرق فارس پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در ادامه هشدار داده است که احتمال جاری شدن آب در مسیل‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود و برخورد صاعقه وجود دارد. به همین دلیل از اتراق و چرای دام در اطراف رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها خودداری شود.

بر اساس این هشدار امروز (۳ شهریور) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و روز سه‌شنبه (۴ شهریور) در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارندگی، رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. از این‌رو احتمال بالا آمدن ناگهانی آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که آبراه‌های شهری و روستایی کنترل و بازگشایی شوند. احتیاط در تردد و اسکان و چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتیاط در صعود به ارتفاعات از جمله توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی است.

این سازمان همچنین با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از متلاطم شدن خلیج فارس و افزایش ارتفاع موج بین یک تا ۱.۵ متر خبر داده است.

بر این اساس از اوایل وقت فردا (۴ شهریور) این شرایط در مرکز و شرق خلیج فارس مشاهده خواهد شد و امروز نیز تنگه هرمز بویژه مناطق شرقی آن با افزایش ارتفاع موج مواجه خواهد بود.

سازمان هواشناسی تاکید کرده است که احتمال پاره شدن تورهای صیادی و غرق شدن و آسیب رسیدن به قایق‌های کوچک و شناورها وجود دارد. از این‌رو از شنا و هرگونه تردد قایق‌های سبک و تفریحی ممانعت و فعالیت‌های شیلاتی محدود شود.

به گزارش ایسنا، زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین