کد خبر: ۶۶۸۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

سفر پامپئو دیپلماسی است یا نمایشی برای رای دهندگان آمریکا؟

وزیر امور خارجه آمریکا در پی عزیمتش به خاورمیانه که در جریان آن قصد ایراد سخنرانی از راه دور برای کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه را دارد، متهم به سواستفاده از سیاست خارجی آمریکا در راستای حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ شده است.
سفر پامپئو دیپلماسی است یا نمایشی برای رای دهندگان آمریکا؟
آفتاب‌‌نیوز :

 مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا عازم یک سفر ناگهانی شش روزه به اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی و سودان شده و هنوز هم برنامه دقیق سفر او و دلیل فوریت انجام آن و اینکه چرا برای آن تنها یک خبرنگار را با خود برده، مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پامپئو دوشنبه در اولین توقفش طی این سفر به دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامها در شهر قدس رفت.

به طور رسمی ماموریت این سفر بحث در خصوص توافق اخیر اسرائیل و امارات که دونالد ترامپ آن را موفقیت تلاش‌های دولتش در قبال صلح در خاورمیانه خوانده، اعلام شده است.

اما منتقدان می‌گویند، در حالی که نظرسنجی‌ها حاکی از عقب ماندن ترامپ از رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن هستند این رئیس جمهور آمریکا به دنبال استفاده از دیپلماسی خاورمیانه در راستای نفع سیاسی داخلی خود است.

او مشخصا به دنبال جلب حمایت هر چه بیشتر رای دهندگان یهودی و مسیحی انجیلی با به رسمیت شناختن شهر قدس در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت اسرائیل بوده است.

اما سفر پامپئو که با آغاز کنوانسیون حزب جمهوری خواه در روز دوشنبه با هدف اعلام دونالد ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری این حزب همراه شده، پرسشهایی را برای کارشناسان دیپلماسی و به ویژه دموکراتها به وجود آورده است.

پامپئو که برای پنجمین بار به اسرائیل سفر می‌کند، قرار است یک سخنرانی برای پخش طی امروز در کنوانسیون حزب جمهوریخواه ضبط کند.

باب منندز، سناتور دموکرات در توئیتر نوشت: وزرای امور خارجه آمریکا سالهای سال زحمت کشیده‌اند تا نگذارند دیپلماسی با سیاست داخلی مخلوط شود. این کار باعث لکه دار شدن سیاست خارجی کشور ما و فرآیند انتخاباتی ما می‌شود.

هالی سویفر، مدیر شورای دموکرات یهودی آمریکا سخنرانی پامپئو برای کنوانسیون جمهوریخواهان در ضمن انجام یک ماموریت دیپلماتیک را "بی سابقه و شدیدا غیراخلاقی" خواند. او گفت، با این سفر پامپئو "ترامپ بار دیگر دارد از اسرائیل برای کسب امتیازات سیاسی استفاده می‌کند."

او به بیانیه چند روز پیش ترامپ مبنی بر اینکه سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به قدس منتقل کرد تا صرفا مسیحیان محافظه کار آمریکایی، یک گروه مهم حامی‌اش، را تحت تاثیر قرار دهد، اشاره کرد.

در پاسخ وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده، پامپئو با ظرفیت شخصی خود و نه در جایگاه رسمی برای کنوانسیون جمهوریخواهان سخنرانی می‌کند.

یک مقام به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ یک از منابع وزارت خارجه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هیچ کارمندی در فرآیند آماده سازی این صحبتها یا در هماهنگی ظاهر شدن پامپئو دخیل نیست.

این مقام تاکید کرد، با وجود این که این اتفاق طی یک سفر رسمی رخ می‌دهد اما وزارت خارجه متحمل هیچ هزینه‌ای از بابت این بیانات نمی‌شود.

منتقدان مظنون هستند به این که کلیت این سفر پامپئو به عنوان یک نمایش برای کنوانسیون جمهوریخواهان که در طی آن ترامپ و جمهوریخواهان ارشد چهار شب متوالی در تلویزیون ظاهر می‌شوند، هماهنگ شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین