کد خبر: ۶۶۸۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

ماجرای لغو دیدار بن سلمان و نتانیاهو

سایت میدل ایست آی انگلیس فاش کرد، محمد بن سلمان قصد سفر به واشنگتن برای دیدار علنی با بنیامین نتانیاهو را داشت اما از این تصمیم منصرف شد.
آفتاب‌‌نیوز :

این سایت نوشت: قرار بود سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به آمریکا برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۳۱ اوت برگزار شود.

دیوید هرست، تهیه کننده این گزارش به نقل از منابعی اعلام کرد: محمد بن سلمان از این سفر منصرف شد بعد از اینکه فهمید خبر به رسانه‌ها رسیده است. وی نگران بود رسانه‌ها به جزئیات سفر پی برده و سفر او به واشنگتن را به کابوس تبدیل کنند.

محمد بن سلمان قصد دیدار با نتانیاهو در واشنگتن را داشت

در این گزارش آمده است: سفر محمد بن سلمان قرار بود دوشنبه هفته بعد انجام شود اما هنوز توافقی صورت نگرفته که دیدار به وقت دیگری موکول شده یا به طور کامل لغو شود. کسانی که برای انجام این دیدار فشار می‌آورند از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ می‌خواهند وی و نتانیاهو دیدار کنند تا مجددا چهره محمد بن سلمان به عنوان جوان سازنده صلح عربی دیده شود. همچنین این مسئله به افزایش حمایت از توافق امارات و اسرائیل در منطقه منجر می‌شود. اگر این دیدار انجام می‌شد دلیل قوی بر این مسئله بود که عربستان نیز در مسیر عادی‌سازی روابط است. با تاریخ سفر قبلا توافق شده بود. با توجه به اینکه وی هیچ تمایلی به اقامت چه در سفارت عربستان و چه در منزل سفیر نداشت و ممکن است تظاهرکنندگان به آنجا کشیده شوند چهار منزل در یک مکان محرمانه برای اقامت وی طی این سفر خریداری شد. اما طرح سفر وی ناکام ماند، زمانی که گزارشاتی را مبنی بر فاش شدن سفرش دریافت کرد. وی شرط گذاشته بود که سفرش کاملا محرمانه باشد.

با این روش مشاورانش معتقدند دشمنان محمد بن سلمان در داخل کنگره وقت کافی برای تهیه بیانیه‌هایی در محکومیت سفر وی نخواهند داشت و در مقابل فعالانی قرار نمی‌گیرد که خواهان برپایی عدالت برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، هستند. همچنین در مقابل وکیل سعد الجبری، مسئول سابق وزارت کشور عربستان قرار نمی‌گیرد.

به گفته میدل ایست آی، ترامپ و کوشنر اصرار داشتند این سفر انجام شود. طی چند ساعت از لغو آن ترامپ، پامپئو و کوشنر را برای جلب حمایت از توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و اسرائیل به خاورمیانه فرستاد.

قبل از این نیز امارات دیدار با کیلی کرافت، سفیر آمریکا و همتای اسرائیلی‌اش را به دلیل اعتراض نتانیاهو به فروش جنگنده‌های اف۳۵ به ابوظبی لغو کرد.

اعلام به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی امارات حمایتی را که کوشنر و نتانیاهو آن را از کشورهای عربی پیش‌بینی کرده بودند به دنبال نداشت. به جای آن منطقه شاهد واکنش‌های مردمی علیه توافق بود که این اتفاق در بحرین و سودان افتاد.

به رغم این مسئله کوشنر در گفتگو با سی ان ان گفت: یقین دارم کشورهای دیگری هستند که به صورت جدی به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند. اگر این مسئله محقق شود من معتقدم که هیچ راه گریزی از عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نیست.
حامیان این قرارداد معتقدند سکوت عربستان به منزل پذیرفتن این توافق و نقطه تحول مهمی است.

یک منبع سعودی به میدل ایست آی گفت: قرار بود محمد بن سلمان ۳۱ اوت به واشنگتن برود و قرار بود به منزله اقدام بزرگی باشد که با اسرائیل در ارتباط است. معلوم نیست هنوز مذاکره‌ای درباره آن وجود دارد یا خیر.

این منبع افزود: قرار بود اتفاق بزرگی در سفر محمد بن سلمان به آمریکا بیفتد. البته این اتفاق شامل اعلام کامل عادی‌سازی روابط نبود بلکه صرفا اشاره‌ای به این بود که وی در این مسیر گام برمی‌دارد.

به گفته منابع طرح دیدار نتانیاهو و محمد بن سلمان این بار از سوی آمریکا بود. محمد بن سلمان برای به دست آوردن به ترامپ نیاز دارد. ترامپ به او اجازه داد که ولیعهد شود. ترامپ به او مشروعیت بخشید و حمایت سیاسی را از او در تمام رخدادهایی که اتفاق افتاد، به عمل آورد از جمله در پرونده قتل خاشقجی، زندانی کردن پسرعموهایش در هتل ریتز کارلتون و محاصره قطر.

کاخ سفید و سفارت عربستان در واشنگتن هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

تعدادی در داخل دفتر پادشاهی محمد بن سلمان را نصیحت کردند که این اقدام را به تاخیر بیندازد. این‌ها می‌گویند وضعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها بسیار بد است و سفر به واشنگتن می‌تواند در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به عکس آن چیزی که مطلوب است منجر شود.

شاهزادگان عربستانی هم درباره توافق امارات و اسرائیل سکوت کردند. ترکی فیصل، جمعه از تصمیم امارات برای توافق با اسرائیل دفاع کرد اما گفت که ریاض از این توافق خبر نداشت.

خالد الدخیل، نویسنده سعودی گفت: امارات می‌خواست برگ برنده انتخاباتی به دست ترامپ بدهد. نتانیاهو روند الحاق را بلوکه کرده اما آن را به طور کامل متوقف نکرده است. قبل از توافق با فشارهای اروپا و آمریکا این کار را کرد درنتیجه در ازای هیچ چیزی توانست به توافقی با یک کشور عربی دست یابد. سودبرنده واقعی نتانیاهو است.

مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

قبل از چند ساعت از رسیدن پامپئو به سودان، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر اعلام کرد مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل جزو مسائلی نیست که دولت انتقالی درباره آن تصمیم بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین