کد خبر: ۶۶۸۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷

تعدیل مواضع آژانس درباره ایران؟

سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هیچ ارتباطی با مکانیسم ماشه مورد ادعای آمریکا ندارد؛ گرچه شاید این کشور قصد سوءاستفاده از این موضوع را داشته باشد و ادعای آژانس را ابزاری برای ایجاد فشار در زمینه مکانیسم ماشه قرار دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین آبنیکی، کارشناس مسائل هسته‌ای، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دعوت مقامات کشورمان انجام شده به دلیل موضوعاتی که مطرح است سفر مهمی به شمار می‌آید.

این موضوعات مربوط به ادعاهای غیر کارشناسی رژیم‌صهیونیستی درباره دو سایت در اصفهان و تهران است که قطعا ادعاهای واهی و خیالی است؛ چرا که اساس چنین ادعاهایی، اطلاعاتی است که اسرائیل از سیستم جاسوسی خود دریافت کرده و آنها را مبنای طرح ادعا علیه ایران در آژانس قرار داده و به این ترتیب موجب شکل‌گیری اصطکاک‌ها و تعارضاتی شده است. در همین زمینه از آقای گروسی برای سفر به کشورمان دعوت شده است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توجیه شود؛ چراکه سایت‌های مورد ادعای رژیم‌صهیونیستی بیش از ۱۰ سال است از رده فعالیت خارج شده و در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارد. بنابراین سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هیچ ارتباطی با مکانیسم ماشه مورد ادعای آمریکا ندارد؛ گرچه شاید این کشور قصد سوءاستفاده از این موضوع را داشته باشد و ادعای آژانس را ابزاری برای ایجاد فشار در زمینه مکانیسم ماشه قرار دهد.

تعدیل مواضع آژانس درباره ایران؟

به نظر می‌رسد در سفر مدیر کل آژانس، با مستنداتی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار آژانس می‌گذارد بحث‌های مورد ادعایی آژانس بسته شود اما شاید غربی‌ها بخواهند این موضوع را ابزاری برای احیای دوباره موضوع پی‌ام‌دی که در دوره مدیر کل قبلی آژانس پایان یافته بود، قرار دهند. ولی علی‌القاعده استنادات فنی و حقوقی در این زمینه وجود ندارد و آژانس بعد از رفت و آمدها، مستندات کافی را دریافت کرده و مجدد تایید خواهد کرد فعالیت ایران در چارچوب برجام و پروتکل‌های بین‌المللی و مباحث حقوقی شناخته شده است. در هر صورت آن چه مهم است این ‌که آژانس باید بحث‌های فنی را مبنا قرار دهد و به نظر می‌رسد در این سفر بحث‌های ادعایی حل شود و مشکل خاصی در این حوزه نخواهیم داشت.

در مجموع می‌توان گفت همکاری ایران و آژانس خوب بوده و با تیم فنی آن نیز همکاری مستمر داشته‌ایم. در همین خصوص در اغلب موارد، آژانس از اطلاعات دریافتی درباره ایران راضی بوده و البته در برخی مواقع، مدیر کل آژانس بر اساس فشارهای سیاسی شورای حکام، مواضعی گرفته که با توجه به مذاکرات بعدی و ارائه مستندات از سوی ایران رفع شده است. آژانس بعضی اوقات به دلیل حاکم بودن فضای سیاسی مجبور به اتخاذ مواضع غیر حقوقی در مورد ایران شده که بعد از مدتی آن را تعدیل کرده است.

برخی مواضعی که آژانس در چند ماه گذشته اتخاذ کرد نیز غیر فنی بود و همگان اذعان دارند پایه فنی و حقوقی نداشته و آژانس از حوزه تخصصی خود خارج شده است. در مجموع باید امیدوار بود با توجه به مذاکرات انجام شده در این سفر، مواضع اتخاذ شده قبلی مدیر کل آژانس تصحیح شود و آژانس به دور از فضاسازی‌های سیاسی، فعالیت حرفه‌ای خود را انجام دهد.»

منبع: جام جم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین