کد خبر: ۶۶۸۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰

سیل در افغانستان؛ آمار جان‌باختگان به بیش از ۱۰۰ نفر افزایش یافت

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در افغانستان اعلام کرده است که آمار جان‌باختگان در نتیجه سرازیر شدن سیل در ولایت پروان در شمال این کشور به دست‌کم ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :

تمیم عظیمی، سخنگوی این وزارتخانه گفت که در این رویداد بیش از ۱۰۰ نفر دیگر هم در این رویداد زخمی شده‌اند. او گفت عملیات نجات هنوز ادامه داره بسته‌های مواد غذایی برای ۴ هزار نفر به این ولایت رسیده است.

همچنین سرازیر شدن سیل در ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان و ننگرهار نیز تلفات و خساراتی وارد کرده است. آمار مشخصی از تلفات در این ولایت‌ها گزارش نشده است اما کشته شدن دو نفر در ننگرهار و و دو نفر دیگر در میدان وردک در این رویداد تایید شده است. پروان اما بیشترین میزان آسیب را دیده است.

سیل در افغانستان؛ آمار جان‌باختگان به بیش از ۱۰۰ نفر افزایش یافت

وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان نیز امروز (چهارشنبه ۵ سنبله/شهریور) گفت ده‌ها منزل مسکونی نیز در چاریکار، مرکز ولایت پروان در اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل تخریب شده‌اند.

به گفته خانم شهکار بارندگی و سیل حوالی ۲ بامداد امروز در چاریکار شدت گرفته است.

سخنگوی والی پروان اوضاع فعلی مرکز این ولایت را "بحرانی" خوانده و تاکید کرد که تعداد زیادی از افراد در حال حاضر زیر آوار گیر مانده‌اند.

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان همچنین از جاری شدن سیل در ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان و ننگرهار خبر داده است.

سیل افزون بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی را نیز در این ولایت‌ها برجا گذاشته است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته ۳۰۰ منزل مسکونی، ۲۰۰ متر دیوار استنادی، ۱۰۰ متر سرک و ۱۰۰ جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده‌اند.

این وزارتخانه گفته در اثر جاری شدن سیلاب در مرکز ولایت پروان ۳۰ نفر کشته ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث تاکید کرده که این آمار ابتدایی است و احتمال افزایش شمار تلفات و خسارات ناشی از بارندگی و سیل در این ولایت وجود دارد.

به گفته این وزارتخانه تیم‌های بهداشتی و ماشین‌آلات جهت پاک‌کاری مسیر و نجات مردم به مرکز ولایت پروان اعزام شده‌اند.

همچنین غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز صبح امروز جهت رسیدگی به متضررین ناشی از جاری شدن سیل به ولایت پروان رفته است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که اسدالله خالد، سرپرست این وزارتخانه به منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات و خسارات ناشی از جاری شدن سیل در پروان به چاریکار، مرکز این ولایت رفته است.

براساس این اعلامیه آقای خالد در این سفر با مقام‌های ولایت پروان و بزرگان منطقه در مورد چگونگی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان بحث و گفتگو کرده است.

اداره هواشناسی افغانستان نیز شب گذشته از احتمال وقوع بارندگی نسبتا شدید و جاری شدن سیل در کابل، کنر، نورستان، بدخشان، پنجشیر، کاپیسا، پروان، لغمان، ننگرهار، لوگر، خوست، پکتیکا و پکتیا هشدار داده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک اعلامیه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این رویداد، گفته به وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و سایر ادارات مربوط دستور داد تا به متضررین کمک‌های فوری ارسال شود.

در اعلامیه ارگ آمده است که جاری شدن سیل در شمار دیگری از نقاط کشور از جمله به شاهراه کابل-جلال آباد و کابل-گردیز نیز خساراتی را به میان آورده است.

افغانستان به دلیل اقلیم ویژه‌ای که دارد کشوری سیل‌خیز به حساب می‌آید.

اوایل سال جاری خورشیدی نیز ریزش باران بهاری و جاری شدن سیل در افغانستان ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت.

۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیل و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتر برخوردارند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی خطر این حوادث بیشتر است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین