کد خبر: ۶۶۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۱

استقبال گرم بوش از نخست‌وزیر ژاپن

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- یاسو فوكودا نخست وزیر ژاپن در نخستین سفر رسمی خود به ایالات متحده بر گسترش روابط دو جانبه با این كشور تاكید كرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، هفت هفته پیش بود كه با كناره‌گیری شینزو آبه از سمت نخست وزیری مسیر برای حضور یاسو فوكودا در دفتر نخست وزیری هموار شد .همزمان با كناره گیری آبه از قدرت احساسات ضد امریكایی در ژاپن افزایش یافته و مردم و احزاب مخالف حزب حاكم خواهان بازگرداندن سربازان ژاپنی به كشور و پایان دادن به همكاری نظامی با امریكا در افغانستان شدند.

مجلس اعلای ژاپن هفته گذشته بار دیگر با تمدید زمان فعالیت نیروهای دریایی این كشور در افغانستان مخالفت كرد. اقدامی كه در صورت پافشاری مجلس ضربه ای محكم به كشتی های نظامی امریكا در اقیانوس هند خواهد زد.

جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده ضمن استقبال از یاسو فوكودا اعلام كرد كه به دنبال افزایش همكاری‌ها با دولت جدید ژاپن است. بوش كه پس از استقبال از فوكودا در كاخ سفید از وی پذیرائی كرد در این خصوص گفت: پیمان ما، عاملی حیاتی برای حفظ آزادی و امنیت است.

دولت ایالات متحده تنها از متحدان خود در سرتاسر جهان چنین استقبال گرمی به عمل می آورد. تاكنون آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیران انگلستان و هندوستان از چنین مهمان نوازی گرمی بهره‌مند شده‌اند. در این مذاكرات بحث هم چنین بر سر توسعه‌ آتی روابط با كره‌ی شمالی بود. در این دیدار بوش از نقش تاثیر گذار دولت ژاپن در متوقف كردن نیروگاه اتمی كره‌ی شمالی در یانگ بیون تقدیر كرد.

بوش در این خصوص گفت: مذاكرات شش جانبه منجر به دستیابی به نتایج قابل توجهی شد.

در این مذاكرات در كنار آمریكا، ژاپن، روسیه، چین و هر دو كره حضور داشتند. با وجود اقدامات اخیر در جهت رفع تنش در روابط ژاپن و كره‌ شمالی دولت ژاپن از آمریكا تقاضا كرده است كه كره‌ شمالی را از لیست كشورهایی كه از تروریسم حمایت می كنند حذف نكند.

تعیین سرنوشت ژاپنی‌ها ربوده شده در دهه‌های 1970 و 1980 از مطالبات غیر قابل انكار ژاپن است . رییس جمهور آمریكا در ارتباط با این آدم ربایی كه ژاپن، كره‌ شمالی را مسوول آن می‌داند گفت: من می‌فهمم كه این موضوع تا چه اندازه برای دولت ژاپن مهم است.

فوكودا چهارمین نخست وزیر ژاپن است كه بوش او را بعد از انتصابش به عنوان رییس جمهور از اوایل سال 2001 دیدار می‌كند. نزدیكترین رابطه‌ رییس جمهور آمریكا مربوط به ارتباطات با جونیشیرو كوایزومی بوده است.

در همین حال، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار خود با بوش تاكید كرد. وی تمام تلاش خود را می‌كند تا ماموریت نیروی دریایی ژاپن در اقیانوس هند و كمك به نیروهای ائتلاف در افغانستان از سر گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین