کد خبر: ۶۶۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۲

1100 نفر قربانی مرگبارترين توفان بنگلادش‌

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-توفان بنگلادش تا‌كنون باعث كشته شدن 1100 نفر شده است و اکنون پایتخت این کشور  با قطع برق و خطوط تلفن و انسداد راه‌های ارتباطی مواجه است.

اين توفان با سرعتي بيش از 241 كيلومتر در ساعت، پنج‌شنبه شب به سواحل بنگلادش رسيد و به دنبال قطع برق و خطوط تلفن مشكلات زيادي برای دريافت گزارش‌ از نقاط آسيب ديده به وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری‌ها كشتي‌ها و هلي‌كوپترهاي نظامي ‌تلاش خود را براي امدادرساني به نجات يافتگان مرگبارترين طوفان بنگلادش در بيش از يك دهه گذشته آغاز كرده‌اند.

گزارش آسوشيتدپرس از داكا حاکی از تلاش امدادگران براي عبور از جاده‌هاي شسته شده و يا مسدود شده بوسيله بارش‌هاي شديد توفان هستند.برای این کار حتي از نيروي فيل‌ها هم استفاده مي‌شود. مقامات اعلام كرده‌اند كه طوفان گرمسيري "سيدر" هزاران نفر را تحت تأثير قرار داده است.

"جان هولمز" معاون دبير كل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه ضمن اعلام اين‌كه سازمان متبوعش در حال آماده كردن ميليون‌ها دلار كمك براي بنگلادش است گفت: "‌خسارات توفان به زندگي، مسكن و كشاورزي بسيار شديد است."

خبرگزاري يونايتد نيوز بنگلادش كه خبرنگاران خود را به نقاط مختلف كشور اعزام كرده است گزارش داده كه تعداد كشته‌شدگان طوفان دست كم به 1100 نفر رسيده است.

داكا پايتخت اين كشور فقير 150 ميليون نفر جمعیت دارد . 

توفان «سيدر» اواخر ‌پنج‌شنبه از خليج بنگال وارد شده و ابتدا سواحل جنوب غربي بنگلادش را تحت تأثير قرار داده است. به گفته مقامات دست كم 650 هزار نفر از روستاييان ساكن سواحل بنگلادش به پناهگاه‌هاي موقت منتقل شده‌اند.

چند سازمان بين‌المللي نيز مانند برنامه جهاني غذاي سازمان ملل، نجات كودكان و گروه مسيحي ديدگاه جهاني به طور داوطلبانه در عمليات امداد شركت كرده‌اند.

كشور بنگلادش شاهد توفان‌هاي موسمي زيادي است كه معمولاً خساراتي به مردم اين كشور وارد مي‌كند. در سال 1970، بين 300 تا 500 هزار نفر و در سال 1991 حدود 140 هزار نفر در اثر وقوع‌ توفان در اين كشور جان خود را از دست دادند.

آخرين مورد طوفان مرگبار در اين كشور طوفاني بود كه در سال 1996 در شمال اين كشور به وقوع پيوست و باعث كشته شدن 621 نفر شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین