کد خبر: ۶۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۰

نگاه ها متوجه دیپلماسی دولت جدید ایران

آفتاب‌‌نیوز :  او در نخستین اظهارات عمومی خود گفته بود که انقلاب جدید اسلامی روی داده است و اینکه به تدریج در تمام دنیا گسترده خواهد شد. 

اگر دقت کنیم خواهیم دید که این سخن ها مشابه سخنان بوش برای پراکندن عدالت و آزادی در جهان است.
حضور او در دولت در واقع ورود فردی کاملا متفاوت با رییس جمهور پیشین بوده است ولی از طرف دیگر کاملا با سایر ارکان نظام هماهنگ است. 

به نظر می رسد که سیاست خارجی دولت او چندان تغییر عمده ای نداشته باشد. شاید تغییراتی در شیوه برخونرد دیده شود ولی ماهیت دیپلماسی ایران با گذشته تفاوت نخواهد داشت. 

ادامه روابط با همسایگان عرب هم چنان از اولویت برخوردار خواهد بود چنانکه این کشورها همگی از انتخاب او استقبال کردند. 

مسائلی چون روابط ایران ـ امریکا، برنامه هسته ای ایران و مسئله اسرائیل درسطح گستره تری مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در این میان سیاست اتخاذ شده امریکا موجب تقابل بیشتر شده است. 

واکنش امریکا در برابر پیروزی احمدی نژاد به شکلی بوده که خود منجر به موضع خصمانه ایران نسبت به امریکا شده است. رسانه های این دولت غربی هنوز هم رییس جمهوری جدید ایران راتروریست می دانند و این در حالی است که تنها دو نفر از 51 گروگان سال 57 اظهار داشته اند که چهره او را به یاد می آورند. 

در چنین شرایطی امکان گفت و گوی ایران ـ امریکا حداقل است ولی مذاکرات غیر مستقیم ادامه دارد. 

اکنون زمانی رسیده که رویکردی جدید میان این دو دولت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به نفع آرامش داخلی در ایران و نهایتا در کل منطقه خواهد بود. 

ممکن است رییس جمهوری جدید ایران بتواند از دشمنی بیست و چند ساله دو کشور چشم پوشی کند ولی این کار خود مستلزم پیش آمدن متقابل بوش نیز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین