کد خبر: ۶۶۹۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

انگیزه دستگیری‌های جدید در عربستان؛ مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت؟

چهار مقام ارشد و دو شاهزاده عربستان به اتهام "فساد مالی" و "انجام فعالیت‌های مشکوک مالی" در وزارت دفاع برکنار شده‌اند. علت واقعی این برکناری‌ها روشن نیست. منتقدان محمد بن سلمان با دیده تردید به این اقدامات می‌نگرند.
انگیزه دستگیری‌های جدید در عربستان؛ مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت؟
آفتاب‌‌نیوز :

دستگیری اعضای خاندان سلطنتی در عربستان و برکناری آن‌ها از پست‌های کلیدی در سال‌های گذشته پدیده نادری نبوده است.

اکنون دولت عربستان سعودی اعلام کرده است که به دستور ملک سلمان، پادشاه این کشور، شش نفر از مقامات ارشد از کار خود برکنار شده‌اند. دو نفر از آن‌ها از اعضای خاندان سلطنتی عربستان هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه اول سپتامبر (۱۱ شهریور) با انتشار گزارشی از دوبی خبر از برکناری‌های جدید در دولت عربستان سعودی داده است.

به گزارش دویچه وله در بین این افراد نام شاهزاده فهد بن ترکی، فرمانده نیروهای عربستان در یمن و پسر او، شاهزاده عبدالعزیز بن فهد، معاون فرماندار استان جوف نیز دیده می‌شود.

شاهزاده فهد بن ترکی، فرماندهی نیروهای عربستان در جنگ یمن را در فوریه سال ۲۰۱۸ برعهده گرفته بود. این در حالی است که جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ و به ابتکار ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان آغاز شده بود.

سپردن رهبری ائتلاف نظامی عربستان در یمن به فهد بن ترکی در شرایطی صورت گرفت که صنعا همچنان در اختیار شورشیان حوثی بود.

شاهزاده فهد بن ترکی پیش از آن نیز در پست‌های کلیدی ارتش سلطنتی عربستان فعالیت می‌کرده است. او از جمله نظارت بر لشکر پیاده سلطنتی را برعهده داشته است.

فساد مالی یا تحکیم قدرت

گرچه فرمان برکناری این شش نفر از سوی ملک سلمان صادر شده است، اما تردیدی وجود ندارد که این اقدامات از سوی محمد بن سلمان صورت می‌گیرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۵ ساله عربستان که عملا زمام امور این کشور را برعهده دارد، بارها اعلام کرده است که مبارزه با فساد در شمار اولویت‌های او در اداره کشور است.

برکناری این دو شاهزاده و چهار مقام ارشد دیگر این کشور نیز به اتهام فساد مالی و "فعالیت‌های مشکوک مالی مشاهده شده در وزارت دفاع" صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که توضیح بیشتری پیرامون این "فعالیت‌های مشکوک مالی" در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. در این گزارش همچنین آمده است، روشن نیست که آیا این افراد بازداشت شده‌اند یا وکیلی برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

در بیانیه دولت عربستان درباره برکناری این افراد آمده است که تحقیقات پیرامون این پرونده با مشارکت مسئولان دولتی و نظامی ادامه خواهد داشت و اقدامات ضروری پس از روشن شدن نتایج این تحقیقات صورت خواهد گرفت.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشته است که منتقدان محمد بن سلمان در صحت اتهامات وارده به این افراد تردید دارند و این اقدامات را تلاش‌های او برای حذف رقبا و تحکیم قدرت خود می‌دانند.

لازم به یادآوری است که محمد بن سلمان پس از به دست گرفتن زمام امور کشور نیز با استفاده از اتهام مبارزه با فساد، دست به اقدامات مشابهی زده بود.

در سال ۲۰۱۷ به دستور محمد بن سلمان هتل مجلل رتیز−کارلتون ریاض تبدیل به زندان شد و شماری از مقامات بلندپایه و شاهزادگان خاندان سلطنتی برای چندین هفته در این هتل زندانی شده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین