کد خبر: ۶۶۹۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

افزایش خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا بر سر تایوان

در حالی که اخبار گسترده ای درباره ارتباطات فزاینده آمریکا و تایوان در زمینه های دفاعی و تسلیحاتی به گوش می رسد، نگرانی ها از خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا بر سر این جزیره افزایش یافته همزمان پکن به واشنگتن درخصوص این مراودات و فروش های تسلیحاتی هشدار داده است.
افزایش خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا بر سر تایوان
آفتاب‌‌نیوز :

تازه ترین مورد از این ارتباطات درباره یک هواپیمای نظامی آمریکایی است که ظاهرا روز یکشنبه در آسمان تایوان ظاهر شد و چین مظنون است که این هواپیما که از ژاپن و شاید از تایوان پرواز کرده بوده، احتمالا در تایوان فرود آمده است این حادثه در حالی اتفاق می افتد که ارتش تایوان ادعا می کند سرزمین اصلی چین توانایی کافی برای انجام حمله همه جانبه به تایوان را ندارد.

از سوی دیگر کارشناسان چینی هشدار می دهند که واشنگتن قصد دارد با این اقدامات، پکن را برای شلیک گلوله نخست تحریک کند و تنش های کنونی می تواند بیشتر شود.

یک هواپیمای شناسایی EP-3E آمریکایی در حریم شمالی تایوان در روز یکشنبه مشاهده شد این هواپیما به سوی ژاپن و بر فراز دریای شرقی چین پرواز می کرده که این یک مسیر پروازی غیرمعمول است که نشان می دهد هواپیمای آمریکایی از فرودگاهی جزیره ای به پرواز درامده است.

از این طرف مرکز تحقیقات راهبردی دریایی که اتاق فکر چین در پکن است بررسی هایی صورت داده است مبنی بر اینکه یک هواپیما نیز یک روز قبل از آن در حال انجام یک ماموریت شناسایی در دریای جنوبی چین بوده ولی هیچ علامتی از فرود آن در پایگاه نیروی هوایی "کادنا" آمریکا در اوکیناوا ژاپن دریافت نشده است این بدان معنا است که هواپیماهای آمریکایی ممکن است به اوکیناوا بازنگشته باشند و در عوض در جزیره تایوان فرود آمده اند در همین ارتباط چین هشدار داده است که چنین رفتاری می تواند تحریک جدی علیه چین باشد و تنش ها را تشدید کند.

رسانه های تایوان دو هفته پیش گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه یک هواپیمای مدل EP-3E از نیروی هوایی آمریکا مظنون به فرود در فرودگاه سونگشان در تایپه است اما بعدا، افسران ارتش تایوان اینها را گمانه زنی دانسته و انکار کردند.

"سونگ جونگ پینگ" یک متخصص نظامی از چین در گفت و گویی با روزنامه گلوبال تایمز چین گفت که استفاده از فرودگاه های مستقر در تایوان به عنوان پایگاه های هوایی برای جمع آوری اطلاعات و ماموریت های شناسایی ، کار ایالات متحده علیه چین را بسیار آسان تر و کارآمدتر می کند زیرا تایوان به سرزمین اصلی چین نزدیکتر از اوکیناوا است بنابراین صرف نظر از واقعی بودن یا نبودن این رویداد به نظر می رسد که آمریکا برای همکاری نظامی پرخطر با مقامات جدایی طلب در جزیره انگیزه زیادی دارد.

تحلیلگران نظامی چین گفته اند اگر همکاری نظامی بین ایالات متحده و جزیره تایوان علنی و قطعی شود و تهدیدی برای سرزمین اصلی باشد و حاکمیت چین را به چالش بکشد ، ارتش آزادیبخش خلق چین مجبور به اقدام موثر برای از بین بردن این تهدید خواهد شد و ممکن است حتی یک بار و برای همیشه وحدت با تایوان را ولو با استفاده از زور تحقق بخشد.

گلوبال تایمز چین در مطلبی آورده است: اگرچه چین نمی خواهد تنش ها را تشدید کند ولی اصلا از بابت ارتش تایوان نگرانی ندارد و هراسی هم نشان نمی دهد زیرا ارتش چین قوی ترین نیروی نظامی روی کره زمین و آماده برای نبرد با دشمنان سرسخت است ارتش چین حتی در این منطقه برتری های نظامی نسبت به آمریکا دارد و مزخرف گویی های تایوان درباره ضعف ارتش چین خریداری ندارد.

سونگ می گوید: برای چین بهترین پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ارتش آمریکا و مزخرف گویی های ارتش تایوان، آمادگی کامل برای عملیات نظامی علیه تایوان به ویژه آمادگی برای درگیری نظامی با ایالات متحده است.

جین چانرونگ دانشیار دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه مردم در پکن به روزنامه چینی گفته است: چین باید بازدارندگی نظامی خود را برای ایجاد ترس و وحشت در آمریکا و میان جدایی طلبان تایوان نمایان تر کند و انگیزه آنها را برای به چالش کشیدن چین از بین ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین