کد خبر: ۶۶۹۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
فیلمی علیه نوید افکاری اصلاً موجود نیست

درخواست وکیل نوید افکاری برای اعاده دادرسی

وکیل مدافع نوید افکاری گفت: ‌امیدواریم این امکان فراهم شود که درخواست اعاده دادرسی متهمان مورد پذیرش قرار بگیرد و هم تحقیقات مجدداً‌ انجام شود و هم ادله دادگاه، مجدداً رسیدگی شود.
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته خبرگزاری میزان به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه گزارشی در خصوص جرائم و اتهامات نوید افکاری منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «ساعت ۲۳ روز ۱۱ مردادماه سال ۹۷ بود که فردی از کارمندان سازمان آب منطقه‌ای شیراز در محله شاه داعی الله و مقابل درب منزل خود، با چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. مرحوم ترکمان از کارمندان سازمان آب منطقه‌ای شیراز و دارای دو فرزند دختر خردسال و یک پسر نوجوان بود. پدر مرحوم ترکمان پس از وقوع حادثه و حضور در مرجع انتظامی، اظهار داشت فرزندش بعد از فراغت از امور شغلی در حال بازگشت به منزل بوده که با چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفته و در نهایت به جهت صدمات وارده جان خود را از دست داد.

درخواست وکیل نوید افکاری برای اعاده دادرسی

بنابراین گزارش، پزشکی قانونی ضمن معاینه از جسد مقتول، علت مرگ را خونریزی شدید متعاقب بریدگی عروق حیاتی گردن، در اثر اصابت جسم نوک تیز و برنده اعلام کرد.

تحقیقات در خصوص این پرونده قتل ادامه داشت تا اینکه با بازبینی فیلم دوربین مداربسته واقع در خیابان محل تعقیب مقتول، شخصی به نام نوید افکاری در خصوص این پرونده به عنوان متهم دستگیر شد.

براساس اطلاعات موجود در پرونده، متهم پس از دستگیری، در بدو تحقیقات اعلام می‌کند "مقتول را با دوستم تعقیب کردم و در حالی که من ترک موتور نشسته بودم با چاقو اقدام به قتل مقتول کردم". همچنین متهمان پرونده، در پلیس آگاهی و مرحله دادرسی با دست خط خود به تفصیل اقرار به جرم انتسابی کرده‌اند. علاوه بر این، شاهدی که متهمان دقایقی بعد از قتل اقدام به تشریح ماجرا نزد وی کرده‌اند به صراحت ادای شهادت کرده است.

پس از انجام تحقیقات پیرامون متهم ردیف اول پرونده، مشخص می‌شود، نوید افکاری قصد ترور یک بسیجی را نیز داشته اما به لحاظ اینکه تردد فرد مورد نظر به صورت نامنظم بوده، موفق به ترور وی نمی‌شود.

نوید افکاری همراه برادر دیگر خود بنام حبیب افکاری در اغتشاشات سنوات قبل نیز شرکت داشته و برادر وی با استفاده از کاتر پای یکی از مأموران انتظامی را مورد جرح عمدی قرار داده که بالغ بر ۲۰۰ بخیه خورده است.

اقدام به ایراد ضرب و جرح عمدی و سرقت اموال از دیگر سوابق متهم است.

در نهایت، پرونده قتل مرحوم ترکمان با صدور قرار جلب به دادرسی و تنظیم کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز نزد محاکم کیفری یک استان فارس ارسال و با ارجاع پرونده به شعبه اول دادگاه کیفری یک استان رسیدگی های قضایی لازم شد.

پس از برگزاری دادگاه به صورت علنی، به شرح دادنامه مورخ ۱۴ مهرماه سال ۹۸، وقوع قتل توسط نوید افکاری محرز و از حیث مباشرت در ارتکاب قتل عمدی حکم به قصاص نفس نامبرده صادر شد که این حکم از سوی دیوان عالی کشور عینا تایید شد.

همچنین علاوه بر مباشرت در قتل عمد، در خصوص بخش دیگر از جرائم انتسابی دایر بر محاربه با ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب شیراز و انجام رسیدگی‌های معمول قضایی، هشتم مردادماه ۹۹ دادگاه حکم بر محکومیت نوید افکاری صادر و در خصوص سایر متهمان نیز احکام محکومیت مقتضی صادر کرده است.

گفتنی است، با توجه به فرجام‌خواهی صورت گرفته، این بخش از پرونده به دیوانعالی کشور ارسال شده و تاکنون منتهی به اتخاذ تصمیم نهایی نشده است.»

در همین راستا با وکیل مدافع نوید افکاری گفت‌وگو کردیم.

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاریاظهار کرد:در گزارشی که خبرگزاری میزان منتشر کرده است، جهات حقوقی دقیق و درست بیان نشده است. ادعا شده که فیلمی موجود است و صحنه ارتکاب قتل را توسط متهمان نشان می‌دهد در حالی که چنین فیلمی اصلاً موجود نیست و در ادله و مدارکی نیز که در دادگاه رسیدگی شده چنین فیلمی وجود ندارد.

یونسی بیان کرد: تنها فیلمی که موجود است از دوربین مداربسته‌ای است که مربوط به یک ساعت قبل از وقوع قتل است که نشان می‌دهد که یکی از متهمان در آن محل حضور داشته، البته متهمان این را انکار نمی‌کنند و از ابتدا اظهار کردند که برای تعمیر موبایل در محل حاضر بودند؛ این ادعا که فیلم، لحظه و صحنه ارتکاب قتل را نشان می‌دهد، چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و درست نیست.

وی تأکید کرد: من درباره اتهامات موکلان برای قتل مرحوم حسن ترکمان تحت عنوان اتهامی قتل عمد در مرحله اعاده دادرسی ورود کردم و در خصوص اتهامات دیگر ورود پیدا نخواهم کرد و اطلاعاتی در آن خصوص ندارم.

وکیل مدافع نوید افکاری گفت: مطلب دیگری که خبرگزاری میزان منتشر کرده درباره اظهارات بعضی از شهود است؛ شهادتی که ثبت و ضبط شده و در پرونده موجود است؛ این شخص اظهار کرده و در اقاریری که نزد ضابطان داشته است، گفته که متهمان بعد از ارتکاب قتل برای من تعریف کردند که چه اقداماتی انجام داده‌اند. این فرد پس از مدتی اعلام کرد که تحت فشار این اقاریر را داشته و در مرحله اعاده دادرسی هم ما اقرار این فرد را مبنی بر اینکه اظهاراتش تحت فشار بوده است با مستندات به دیوان عالی کشور ارائه کردیم که مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: امیدواریم این امکان فراهم شود که هم درخواست اعاده دادرسی متهمان مورد پذیرش قرار بگیرد و هم تحقیقات مجدداً‌ انجام شود و هم ادله دادگاه که مخدوش است، مجدداً رسیدگی شود و شهود در دادگاه حاضر شوند و فیلمی که مورد ادعاست و در دادگاه به نمایش گذاشته نشده،‌ به نمایش گذاشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین