کد خبر: ۶۶۹۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

نوشیدن چند لیوان آب در روز کافی است؟

اینکه دقیقاً باید چقدر آب در روز بنوشید برای هر کسی متفاوت است. دانستن میزان ایده‌آل مصرف آب برای هر فرد اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که آب تاثیر بسیار زیادی بر بدن شما می‌گذارد، از متابولیسم تا خلق‌وخو.
نوشیدن چند لیوان آب در روز کافی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

احتمالاً شنیده اید که برای سلامتی و هضم مطلوب غذا باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اگرچه این یک قانون عالی است که توسط مقامات بهداشتی توصیه می‌شود، اما حقیقت این است که یک مقدار استاندارد و مشخصی در مصرف آب برای همه وجود ندارد. مقدار آبی که شما باید روزانه بنوشید با میزان نیاز همسر، خواهر و همکار شما متفاوت است.

درو سیناترا پزشک متخصص طب سنتی در مورد فواید آب می‌گوید: آب حمل کننده مواد مغذی در سراسر بدن است. دمای بدن را تنظیم می‌کند. نوشیدن آب همچنین می‌تواند سموم را دفع کند، مفاصل را نرم کند، به رفع یبوست، بهبود تمرکز، افزایش انرژی، کشش پوست، خلق و خو و به طور کلی حفظ سلامت بدن، کمک کند. از آنجا که تمام سلول‌های شما از آب استفاده می‌کنند و عملکرد بدن به آن بستگی دارد، لازم است بدن به طور مناسب هیدراته باشد.

چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا میزان آب مورد نیاز روزانه بدن را بیابید.

سن: افراد مسن به آب کمتری نیاز دارند.

سطح فعالیت: تمرینات چالش برانگیز و سونا درمانی به آب بیشتری نیاز دارد.

رژیم غذایی: پروتئین بالا، سدیم یا رژیم‌های غذایی غنی از فیبر به آب بیشتری نیاز دارند.

آب و هوا: آب و هوای گرم خشک یا زمین‌های مرتفع به آب بیشتری نیاز دارد.

در حالی که مطالعات در طول سال‌ها توصیه‌های مختلفی ارائه کرده است، اما وقتی نوبت به تأمین سطح هیدراتاسیون یک فرد بالغ سالم (میزان آب مورد نیاز بدن) می‌رسد، اکثر متخصصان بهداشت معمولاً نوشیدن حدود دو لیتر در روز یا همان 8 لیوان آب را توصیه می‌کنند.

چگونه تشخیص دهیم که به قدر کافی آب نوشیده‌ایم؟

رنگ و دفعات ادرار شاخص سطح هیدراتاسیون بدن است. دکتر سیناترا می‌گوید: یک روش عالی برای اندازه‌گیری اینکه آیا آب کافی دریافت می‌کنید، رنگ ادرار و دفعات آن است. اگر حدودا هر 90 دقیقه به دستشویی می‌روید، بدن شما در حالت طبیعی است. اما اگر ادرار شما کهربا تیره است و هر شش ساعت یا بیشتر ادرار می‌کنید، احتمالاً به اندازه کافی هیدراته نیستید. اگر هر 30 دقیقه به دستشویی می‌روید و رنگ ادرار شما کاملاً شفاف است، احتمالا بیش از حد آب دریافت می‌کنید و اضافی آن دفع می‌شود.

به کشش پوست خود توجه کنید

روش دیگر برای درک سطح آبرسانی به خصوص برای کودکان و افراد مسن، بررسی حالت ارتجاعی پوست است. پوست را برای چند ثانیه در دست خود بگیرید و سپس آزاد کنید. اگر پوست شما حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و به سرعت در جای خود قرار گیرد، احتمالاً میزان آب موجود در بدن‌تان کافی است. اما اگر بازگشت پوست به موقعیت طبیعی خود زمان بر باشد، ممکن است بدن دچار کمبود آب شده باشد. علائم دیگر کم آبی شامل سرگیجه، مه مغزی (فراموشی، تمرکز پایین، مشکلات حافظه و ...) و خستگی است.

روش‌های خوشمزه برای نوشیدن آب بیشتر

اگر در نوشیدن آب کافی مشکل دارید، چندین روش برای افزایش مصرف آب وجود دارد. می‌توانید آب لازم برای بدن را با مصرف میوه تامین کنید. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب هستند و می‌توانند منبع عالی آبرسانی به بدن باشند. میوه‌هایی مانند توت فرنگی، هندوانه، طالبی، گریپ فروت، هلو، آناناس، پرتقال و تمشک برای کمک به هیدراته ماندن بدن توصیه می‌شوند.

مصرف سبزیجات غنی از آب، روش ساده و قابل دسترس دیگری برای افزودن آب بیشتر به رژیم غذایی است. از جمله آنها می‌توان به خیار، کدو، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم، کاهو، کرفس و اسفناج اشاره کرد.
یکی دیگر از راه‌های آبرسانی بهتر بدن، خوردن سوپ است. یک مرغ را بپزید و برخی از غذاهای غنی از پتاسیم مانند کرفس، هویج یا سیب زمینی را در آن بریزید. میزان نمک را کم نگه دارید، البته مقدار کمی سدیم برای آبرسانی بدن مفید است.

مصرف سدیم و کافئین را کاهش دهید

همه کارشناسان موافقند که غذاهای فرآوری شده، باعث دفع هیدراتاسیون می‌شوند، زیرا آنها نه تنها حاوی آب کمی هستند، بلکه اغلب مقادیر زیادی سدیم دارد که مانع تلاش بدن برای آبرسانی می‌شود. در مورد قهوه نیز همین طور است. قهوه به عنوان ادرارآور عمل می‌کند و می‌تواند باعث کمبود آب در بدن شما شود. بنابراین بهتر است به ازای هر فنجان قهوه‌ای که می‌نوشید، یک فنجان آب نیز بنوشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین