کد خبر: ۶۷۰۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵

گزینه آمریکا برای جبران فروش اف-۳۵ به امارات و حفظ برتری نظامی اسرائیل

معامله احتمالی فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به امارات همچنان در سندهای تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا بین حامیان و مخالفان تکمیل این قرارداد در حال چانه زنی است و بحث‌ها و جدل‌ها در واشنگتن ادامه دارند.
گزینه آمریکا برای جبران فروش اف-۳۵ به امارات و حفظ برتری نظامی اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

براساس تحقیق کنگره که در پی توافق امارات و اسرائیل منتشر شده، به واسطه پایبندی به عادی سازی روابط با اسرائیل،‌ می‌توان گفت رهبری امارات امیدوار به کسب برخی دستاوردها و سودها از آمریکا صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در نوامبر آینده است.

در این راستا دیوید ماک، سفیر سابق آمریکا در امارات به شبکه الجزیره گفت، فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات منجر به تقویت همکاری نظامی بلندمدت دو کشور می‌شود. همچنین این مساله در جهت خدمت به منافع امنیتی و منطقه‌ای آمریکا از جمله منافع آن در کشورهای دوردست اما مهم نظیر افغانستان است.

ماک می‌گوید: آرایی در داخل دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح هستند که واقعا خواهان فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات هستند این با تمایل کلی در فروش تجهیزات نظامی به امارات و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همسو است.

او اظهار کرد: تصور می‌کنم کاخ سفید، وزارت خارجه، دفاع و خزانه‌داری از فروش جنگنده‌های پیشرفته به امارات حمایت می‌کنند اما مخالفتی از سوی برخی اعضای کنگره و سازمان‌های فعال در عرصه حقوق بشری وجود دارد که از سابقه امارات در پرونده‌های حقوق بشری عصبانی هستند.

در این راستا جورجیو کاویرو، مدیر آکادمی تحقیقات در حوزه کشورهای حوزه خلیج فارس با این طرح موافق است و می‌گوید: برخی گروه‌های لابی حامی اسرائیل در واشنگتن در تلاش برای ممانعت از فروش این سلاح‌ها به اماراتی‌ها فشارهایی را وارد خواهند کرد. حتی اگر موضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در این خصوص تردید برانگیز باشد که طبق گزارش‌ها مخالفتی با این قرارداد ندارد اما نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل شدیدا با این مساله مخالفند.

کاویرو به تلاش‌هایی که مسؤولان دولت ترامپ نظیر مایک پامپئو، وزیر خارجه برای رفع نگرانی‌های اسرائیلی در این خصوص می‌کنند، اشاره کرد.

چارلز دان، عضو سابق شورای امنیتی ملی آمریکا معتقد است، دولت کشورش تمایل به تکمیل این قرارداد نظامی دارد زیرا دولت به فروش سلاح‌ها اولویتی فرای دیگر مسائل در خصوص سیاست‌هایش در خاورمیانه داده است.

دان تاکید کرد، احتمال دارد دولت ترامپ به دلیل مخالفت قاطع اسرائیل با آن از این موضوع صرف نظر کند زیرا حامیان مالی حزب جمهوریخواه کمپین انتخاباتی ترامپ از اسرائیل حمایت می‌کنند.

دان اشاره کرد، اماراتی‌ها گفته‌اند باید در فروش جنگنده‌ها جدای هرگونه مقدمه‌چینی‌ها با اسرائیل بازنگری شود زیرا درخواست خرید قبل از توافق با اسرائیل در دست بررسی بود.

اماراتی‌ها تصور می‌کنند پیشرفت دیپلماتیک به آنها فرصتی مضاعف در حمایت از درخواست خرید جنگنده‌های اف-۳۵ می‌دهد و این مزیت قبل از توافق با اسرائیل وجود نداشت.

سفیر ماک به الجزیره گفت، راه‌های زیادی وجود دارند که آمریکا می‌تواند برتری نظامی ویژه استراتژیک اسرائیل را حفظ کند که یکی از اصول پایدار در روند فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه است.

او ادامه داد: واشنگتن می‌تواند اسرائیل را از طریق تقویت ناوگان جنگنده‌های اف-۳۵ خود با سیستم‌های تجهیز سلاح و رادارهای بسیار پیشرفته که الان در اختیار دارد، راضی کند، تجهیزاتی بسیار پیشرفته‌تر از آنچه امارات به دست خواهد آورد.

کاویرو نیز احتمال داد، واشنگتن اقدام به فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات بکند و در ازایش به اسرائیل جدیدترین تکنولوژی نظامی آمریکا را بدهد.

او تاکید کرد: یک احتمال واقعی وجود دارد مبنی بر این‌که دولت ترامپ تصمیم گرفته اف-۳۵ را به امارات بفروشد همزمان برتری نظامی ویژه اسرائیل را در خاورمیانه با فروش جنگنده‌های "اف-۲۲ رابتورز" بسیار پیشرفته حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین