کد خبر: ۶۷۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۷

وعده آزادی 450 زندانی فلسطینی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - در آستانه همايش صلح خاورميانه در آناپوليس آمريکا، اسراييل روز دوشنبه با آزادی ۴۵۰ نفر ديگر از زندانيان امنيتی فلسطينی موافقت کرد.

اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل اعلام کرده که اين تصميم به منزله «حسن نيت» در قبال رهبر حکومت خودگردان فلسطينی گرفته شده است.

هنوز فهرست اسامی زندانيانی که بايد آزاد شوند، تعيين نشده است. هياتی از وزيران اسراييلی پيشتر برای تهيه اين فهرست معرفی شده بودند.

اسراييل می گويد: تمامی زندانيانی که آزاد خواهند شد، افراد وابسته به جنبش فتح خواهند بود و زندانيان وابسته به حماس يا گروه های ديگر فلسطينی جايی در اين فهرست ندارند.

فلسطينی ها می‌گویند حدود نه تا ۱۱ هزار زندانی در اسراييل زندانی هستند که نيمی از آنها به اتهامات امنيتی بازداشت شده اند.

گزارش های دريافتی حاکيست: نيروهای فتح که آزاد خواهند شد، از بين کسانی انتخاب شده اند که هنوز دوره طولانی زندان در انتظار آنها بوده است.

تل آويو در پنج ماه اخير نيز دو گروه ديگر از زندانيان فلسطينی را آزاد کرد. در يک نوبت، ۲۵۵ زندانی و در نوبت ديگر، ۸۶ زندانی که بخشی از آنها از ساکنان کرانه باختری و بخشی ديگر از اهالی غزه بودند.

به گفته مقامات اسراييلی، با آزاد کردن اين زندانيان، موقعيت محمود عباس و ميانه روهای فلسطينی تقويت می شود.

نخست وزير اسراييل روز دوشنبه اعلام کرد که به خاطر پيشبرد صلح، ديگر با شهرک سازی يهوديان در کرانه باختری موافقت نخواهد شد و آبادی های غير مجاز پيشين نيز برچيده می شود.
نخست وزير اسراييل همچنين روز دوشنبه اعلام کرد که به خاطر پيشبرد صلح، ديگر با شهرک سازی يهوديان در کرانه باختری موافقت نخواهد شد و آبادی های غير مجاز پيشين نيز برچيده می شود.


همزمان با تصميم برای آزادی گروه ۴۵۰ نفره زندانيان فلسطينی، اهود اولمرت قرار است با محمود عباس ، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، به گفت و گو نشسته است.

محمود عباس برای انجام اين ديدار راهی بیت‌المقدس شده است. اين دو در پنج ماه اخير، و در پی تسلط حماس بر نوارغزه، بارها با يکديگر ديدار و گفت و گو کرده اند.

مقامات دفتر نخست وزيری اسراييل گفتند: ديدار روز دوشنبه عباس و اولمرت «آخرين تلاش برای تنظيم بيانيه مشترک پايانی همايش صلح آناپوليس است.»

اما اختلاف نظرهای طرفين همچنان عميق و ريشه دار است، هرچند که مقامات اسراييل می گويند: «سخن از يک بحران جدی نيست.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین