کد خبر: ۶۷۰۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری از برگزاری اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه خبر داد و گفت: برنامه اجرایی توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین دو کشور در این کمیته مورد موافقت طرفین قرار گرفت که با سفر هیأت ایرانی به روسیه به‌زودی امضا خواهد شد.
توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی
آفتاب‌‌نیوز :

محمد قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه به صورت آنلاین و به میزبانی آژانس گردشگری فدرال روسیه برگزار شد. ما سال‌ها دنبال اجرایی شدن این کمیته فنی به میزبانی طرف روس بودیم؛ چرا که در پیگیری و اثرگذاری در اجرای برنامه‌ها موثرتر خواهد بود. پیش از کرونا قرار بود این کمیته تشکیل شود که زمان آن با توجه به شرایط به تعویق افتاد. با این وجود نامه‌نگاری‌ها بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آژانس گردشگری فدرال روسیه ادامه داشت، نهایتا طرف روس میزبانی کمیته فنی را پذیرفت و اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه با موضوع نهایی شدن برنامه اجرایی توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین دو کشور چهارشنبه، ۱۹ شهریورماه برگزار شد.

او افزود: برنامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی و پیوست‌های آن، به توافق طرفین رسیده و جزئیات همکاری‌ها، نهادهای تاییدکننده، تعداد آژانس‌هایی که دو طرف باید معرفی کنند و جمعیت گروه‌های مسافری (از ۵ تا ۵۰ نفر) مشخص شده، فقط لازم است این توافق‌نامه در سفری که به‌زودی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رأس هیاتی به روسیه خواهد داشت، امضا شود.

قاسمی گفت: هیأت ایرانی ماموریت دیگری جز امضای آن برنامه و موافقت‌نامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی دارد، قرار است همزمان با این سفر نشست B2B فعالان خصوصی گردشگری ایران و روسیه مطابق با تاکیدی که در یکی از بندهای سند همکاری شده است، برگزار شود.

او ادامه داد: در صورت اجرای لغو روادید سفرهای گروهی، فقط دفاتر خدمات مسافرتی که طرفین تایید و معرفی کرده‌اند می‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته برای انتخاب این آژانس‌ها سعی می‌شود توازن حفظ شود و ساز و کار محکمی ایجاد شود تا بخش خصوصی خود تعیین‌کننده آژانس‌هایی باشد که این طرح از طریق آن‌ها اجرا خواهد شد. بهتر است آژانس‌هایی برای همکاری انتخاب شوند که در بازار روسیه کار کرده‌اند و تجربه لازم را دارند. البته هیچ حکم قطعی و دائمی درباره آژانس‌هایی که در ابتدا معرفی می‌شوند، وجود ندارد. آن‌ها سالانه می‌توانند تغییر کنند. در واقع سند همکاری اصلا گارد بسته‌ای ندارد اما انتظار می‌رود آژانس‌هایی که معرفی می‌شوند همزمان در ورود و خروج گردشگر در ایران و روسیه فعال باشند.

قاسمی یادآور شد: موافقت‌نامه دولت ایران و فدراسیون روسیه در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ برابر با سال ۱۳۹۶ در مسکو امضا شد که در آن بر لغو روادید سفرهای گروهی تاکید شده است. آن موافقت‌نامه یک برنامه اجرایی نیاز داشت که کمیته فنی موظف بود مفاد آن برنامه را تصوب کند و در سفری دیگر به امضای طرفین برسد که ویروس کرونا برنامه را به لحاظ زمان‌بندی با تغییراتی مواجه کرد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمایل و نظر مثبت روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی به دو کشور اشاره کرد و گفت: روسیه تنها با ایران چنین پروژه‌ای را پیش نمی‌برد؛ با کشورهای دیگر هم لغو روادید گروهی داشته است. آن‌ها در مذاکرات با روحیه تساهل حضور داشته‌اند و سختگیری در کار نبوده است، می‌خواهند که اتفاق بیفتد و با ایران مراوده گردشگری داشته باشند.

او در ادامه اظهار کرد: روسیه و ایران دلایل مشخصی برای این همکاری دارند، روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور خوب است و حوزه‌های فرهنگی مشترکی با کشورهای همسایه که زمانی جزو خاک ایران و روسیه بوده‌اند، دارند. این کشورها روابط خوبی با روسیه دارند و متاثر از آن هستند، یقینا وقتی روسیه و ایران لغو روادید گروهی داشته باشند روی آن‌ها هم تاثیر خواهد داشت. این کشورها که وابستگی تاریخی با روسیه دارند حتما از آن تبعیت می‌کنند و روابط گردشگری خود را با ایران تقویت خواهند کرد. روسیه فقط یک کشور نیست، اثرگذاری وسیعی در حوزه CIS دارد و خیلی از کشورهای این منطقه به روسیه نگاه می‌کنند.

قاسمی درباره مخالفت برخی مقام‌های روس با لغو روادید با ایران، بیان کرد: تاکید دولت‌های ایران و روسیه تا کنون و همواره بر تقویت روابط گردشگری دو کشور بوده است. با وجود سطح روابط سیاسی و اقتصادی و بُعدِ کمِ مسافت دو کشور و تعداد زیاد مسلمانان ساکن در روسیه، چرا نباید راه ارتباط دو کشور آسان شود؟ معتقدیم سهمی که اکنون از گردشگری روسیه داریم می‌تواند خیلی بیشتر باشد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که طرح لغو روادید سفرهای گروهی قرار است با کشورهای دیگری از جمله عراق و جمهوری آذربایجان پیگیری شود، گفت: پیگیری طرح لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه نتیجه مثبت اجرای این طرح در چین و عمان است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تعداد گردشگران ایران از این دو کشور درحال رشد بود. از طرفی یکی از برنامه‌های سازمان جهانی جهانگردی، Visa Openness یا گشودگی ویزا در قالب لغو و تسهیل ویزا، صدور روادید بدو ورود و یا سفرهای گروهی است که به شدت روی اجرای آن تاکید دارد.

قاسمی بیان کرد: شیوع پاندمی کرونا علاوه بر این‌که چراغ صنعت گردشگری را خاموش کرده است این پیش‌بینی را مطرح کرده که با فروکش شدن تب کرونا، رقابت در گردشگری سخت‌تر خواهد شد و خیل عظیم سفرها راه خواهد افتاد. بنابراین ما نمی‌توانیم بیکار باشیم. اولین اقدام ما تهیه پروتکل‌های بهداشتی پذیرش گردشگر بوده است و در ادامه به برگزاری وبینارهای مشترک با کشورهای هدف گردشگری و تولید محتوای تبلیغاتی پرداخته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین