کد خبر: ۶۷۰۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
مجلس یازدهم وزرای دولت روحانی را دوباره به مجلس فرا خواند

صف وزرا در راه پارلمان اصولگرا

وزیر خارجه، وزیر نفت، وزیر آموزش‌و‌پرورش، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و ...؛ دور تازه احضار و تهدید به استیضاح اعضای کابینه روحانی و حتی مدیران میانی‌ آن آغاز شده است. مجلسی که گفته می‌خواهد به‌جای قانون‌گذاری، نظارت کند.
آفتاب‌‌نیوز :

هفته پیش نمایندگان مجلس اصولگرا گفتند می‌خواهند وزیر آموزش‌وپرورش را درباره بازگشایی مدارس به مجلس فرا‌خوانند؛ گفته بودند هفته جاری او به مجلس می‌آید، اما معلوم نشد چطور یک فراخواندن ساده به کمیسیون آموزش سر از تهدید به استیضاح درآورد؛ تا جایی که ولی اسماعیلی، نماینده مجلس، در توییتر نوشت: امروز بعد از سؤال از وزیر محترم آموزش‌و‌پرورش و اعلام وصول توسط هیئت‌رئیسه برای بحث در کمیسیون تخصصی، استیضاح وزیر هم کلید خورد و برای امضا در کارتابل نمایندگان محترم قرار گرفت. بعد هم اضافه کرده بود که مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد.

در تازه‌ترین خبر نیز ایلنا به نقل از عضو هیئت‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیرعلنی روز یکشنبه پارلمان با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس و نوسانات قیمت ارز خبر داد. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس پیش‌تر گفته بود رئیس سازمان بورس به مجلس احضار شده است. به نظر می‌رسد دیگر نمایندگان گوشی را دست آن نماینده داده‌اند که قاعدتا وزیر و رئیس بانک مرکزی باید احضار شوند که مدیران بالادستی و پاسخ‌گو به مجلس‌اند، نه رئیس سازمان بورس. آن‌طور که عضو هیئت‌رئیسه گفته، جلسه مجلس با این دو نفر غیرعلنی است؛ چرایی آن را اما توضیح نداده است.

صف وزرا در راه پارلمان اصولگرا

امیرآبادی‌فراهانی گفته: مجلسیان زنگنه را هم به مجلس فراخوانده‌اند. قرار است در جلسه علنی روز سه‌شنبه با حضور زنگنه، وزیر نفت، وضعیت فروش نفت و درآمدهای نفتی محل بررسی قرار گیرد. اگرچه لحن امیرآبادی‌ درباره فراخواندن زنگنه کمی آرام‌تر از فراخواندن وزرای آموزش‌و‌پرورش و اقتصاد است، اما مجلس یازدهم تمایل زیادی به استیضاح و برکناری زنگنه دارد؛ اصولگرایانی که از پیش از ورود به مجلس شمشیرهایشان را برای وزیر نفت از رو کشیده بودند.‌‌وزیر دیگری که گویا اصولگرایان مجلس یازدهم از دستش عصبانی‌اند نیز وزیر خارجه است. ظریف قرار بود هفته گذشته به مجلس برود که در نامه‌ای عذر خواست و نرفت، اما حالا مجبور است در صحن به اصولگرایان پاسخ بدهد. آخرین تجربه حضور او در مجلس چندان خوشایند نبود. او یکی از نخستین وزرایی بود که در همان ماه نخست بازگشایی مجلس یازدهم، پایش به پارلمان رسید و اصولگرایان آن‌قدر هیاهو کردند و به او تاختند که ظریف در نهایت مجبور شد به آنها بگوید آنچه در ماجرای هسته‌ای و برجام بوده، تماما زیر نظر رهبری انجام گرفته است و سیاست خارجی کشور را ایشان راهبری می‌کنند. خرداد بود که محمدجواد ظریف برای ارائه گزارشی از آنچه در وزارت خارجه در جریان است، میهمان بهارستانی‌ها شد، اما گویا میزبان جدید چندان با آداب میزبانی آشنا نبود و جنجالی به‌پا کردند که تا چند روز ویدئوهای آن در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد. حالا از آن تاریخ کمتر از سه ماه گذشته است و دوباره اهالی خانه ملت، ظریف را به مجلس فرا‌خوانده‌اند.

ابوالفضل عمویی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هفته پیش گفته بود: قرار بود جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست برای پاسخ‌گویی به سؤالات ملی هشت نماینده حضور پیدا کند، اما ایشان تشریف نیاورد. طبق تبصره ۱ ماده ۲۰۸ و بند ۱ ماده ۲۰۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، جلسه سؤال این نمایندگان در صحن علنی برگزار خواهد شد. او در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه امروز ظریف میزبان وزیر امور خارجه هند بوده است و شاید به این دلیل به جلسه کمیسیون نرسیده، گفت: جلسه دوم دعوت از وزیر امور خارجه بود؛ اولین‌بار وزیر در تاریخ ۲۶ مرداد برای پاسخ به سؤالات دعوت شده بود که تشریف نیاورد. برای جلسه امروز هم در نامه‌ای اعلام کردند امکان حضور ندارند. از این جهت طبق آیین‌نامه سؤال به صحن علنی فرستاده شد. به جهت عدم حضور وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون برای پاسخ به سؤالات نمایندگان، این سؤالات در صحن علنی مطرح خواهد شد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین