کد خبر: ۶۷۰۸۵۶
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش مطرح کرد

کاهش شوکه‌کننده آمار ازدواج در دوران کرونا و گرانی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتما تاثیر خود را خواهد گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به اینکه شیوع کرونا چقدر باعث شده که آمار ازدواج کاهش یابد، گفت: در این خصوص نه آمار قطعی داریم و نه پایش مناسبی صورت گرفته است که بخواهم بر اساس آمار گزارش دهم، اما در این خصوص هشدار می‌دهیم و معتقدیم باید فکر اساسی برای آن کرد.

تندگویان گفت: چیزی که باعث نگرانی شده، این است که همه کسانی که مراسم عروسی‌شان را به خاطر بحران کرونا لغو کردند یا برگزار نکردند، آن را به تاریخ نامعلومی موکول کردند و متاسفانه وارد زندگی هم نشدند.

کاهش شوکه‌کننده آمار ازدواج در دوران کرونا و گرانی

وی ادامه داد: اگر روند به این شکل ادامه باشد که زوجین بدون مراسم زندگی خود را شروع کنند، ما استقبال می‌کنیم و می‌گوییم ازدواج‌های ساده در حال شکل گیری است و مراسم تجملاتی در حال حذف شدن است، اما متاسفانه این موضوع فرهنگ‌سازی نشده و از طرفی کرونا یکباره در کشور شیوع پیدا کرد. به همین خاطر بازه زمانی برای رفتن زیر سقف در حال طولانی شدن است که این مقوله آسیب‌های خود را دارد.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: طولانی شدن این دوره می‌تواند از لحاظ روانی و روابطی که به وجود می‌آید، آسیب‌زننده باشد. باید بررسی شود که چقدر به این رابطه و پایداری آن لطمه وارد خواهد شد و چقدر امکان دارد این رابطه‌ها از بین برود و نتیجه بگیرند که دیگر سر زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تاثیر خواهد گذاشت.

این مسئول با اشاره به گرانی‌ها و افزایش مداوم قیمت‌ها گفت: موضوع بعدی این است که اگر قرار بوده زوجی در بهمن یا اسفند ۹۸ مراسم برگزار کنند، آیا اکنون با گرانی می‌توانند دوباره مراسم بگیرند و وارد زندگی مشترک شوند؟ البته شرایط اقتصاد، تورم و مشکلات بعد از کرونا در زندگی را هم نباید نادیده گرفت. این موارد باعث شده که موضوع کاهش ثبت رسمی ازدواج را در کشور داشته باشیم، البته اکنون آمار واقعی از آن موجود نیست.

نگرانی از کاهش آمار موالید در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: حواشی مربوط به کرونا علاوه بر اینکه موجب کاهش ازدواج شده، پس از این می‌تواند بر امر فرزندآوری هم تاثیر بگذارد.

تندگویان درباره کاهش شوکه‌کننده آمار ازدواج در کشور گفت: شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتما تاثیر خود را خواهد گذاشت. فکر می‌کنم برای شش ماهه دوم امسال و شش ماهه اول سال آینده مشروط بر این که موضوع کرونا جمع شود، حتما کاهش آمار موالید را خواهیم داشت.

او در توضیح کاهش آمار فرزندآوری در کشور گفت: کاهش فرزندآوری به دو موضوع مربوط می‌شود؛ یک وجه آن مربوط به زوجینی است که می‌خواستند زندگی را شروع کنند و شاید چند ماه بعد از ازدواج هم برای فرزندآوری تصمیم می‌گرفتند، اما شیوع کرونا شروع زندگی آن‌ها را به تعویق انداخت. بحث دوم زوجینی هستند که در رابطه و زندگی مشترک هستند، ولی به دلیل کرونا موضوع فرزندآوری خود را به تعویق انداختند.

ترس مردم از مراجعه به مراکز پزشکی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه صحبتش اظهار کرد: طبیعتا مادر برای فرزندآوری نیاز به حضور در بیمارستان یا آزمایشگاه دارد که با وجود کرونا مراجعه به بیمارستان کاهش یافته و در ادامه اقدام به فرزندآوری نیز کاهش می‌یابد، این موضوع اکنون حتی حادتر از مباحث اقتصادی است.

تندگویان گفت: در حال حاضر ترسی در جامعه برای مراجعه به مراکز پزشکی، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد و مردم برای این که در این مراجعات درگیر بیماری کرونا نشوند، حتی به مطب‌های ساده هم نمی‌روند، از این رو این باعث عقب انداختن موضوع فرزندآوری در کشور می‌شود.

او بیان کرد: بسیاری از زوجینی که با دفاتر مشاوره ما ارتباط دارند، به صراحت این را به مشاورین‌شان اعلام کرده‌اند. یعنی چند سالی از زندگی‌شان گذشته و در برنامه آن‌ها بوده که بچه‌دار شوند، ولی آن را به تعویق انداختند. اگر این را به آمار قبلی اضافه کنیم و یک فکر اساسی برای آن نکنیم، دچار شوک جمعیتی خواهیم شد.

این مسئول گفت: ممکن است بعد از کرونا به یک نرخ رشد جمعیت مناسبی در تولید موالید برگردیم، اما وقفه‌ای که پیش می‌آید، یک شوک جمعیتی برای ایران به وجود می‌آورد که تاثیراتش را در یک نسل می‌گذارد و ممکن است تا ۱۰، ۲۰ و یا ۴۰ سال آینده به عنوان یک شکاف جمعیتی در هرم جمعیتی باقی بماند و البته ضربه‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی نیز دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان گفت: به هر حال ترویج ازدواج ساده باید در خانواده‌ها جا بیفتد و باید زودتر کاری صورت گیرد که از نظر جمعیتی و موضوع ازدواج بتوانیم تغییر فرهنگی را در این چندماهه ایجاد کنیم. مراسم عروسی نگرفتن عیب نیست و جوانان از این مساله خجالت نکشند. باید این باور‌های غلط تعطیل شود و زندگی‌ها شکل بگیرد. البته صدا و سیما هم باید در ترویج این سبک زندگی باورسازی و همکاری کند.

لزوم توجه به فرزندآوری در دوران شیوع کرونا

تندگویان در ادامه از لزوم توجه به فرزندآوری در دوران شیوع کرونا حرف زد و گفت: اگر در این رابطه مشوق‌هایی بگذاریم که بگوییم به عنوان مثال اگر کسی در این دوره کرونا وارد زندگی مشترک شد، فلان مشوق به او تعلق می‌گیرد، تاثیرگذار است.

او گفت: در کنار این‌ها موضوع فرزندآوری هم برای همه مردم و هم برای زوجین مهم است و باید روی موضوع بستر درمان ایمن یا چکاپ ایمن به خصوص برای مادران باردار جامعه تلاش شود. وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید یک فکر اساسی برای این قضیه کنند.

این مسئول افزود: البته یقینا ما نمی‌توانیم بگوییم مراکز درمانی خاص برای این مدل به وجود آید. چون کادر درمان همین الان هم درگیر بیماری کرونا هستند، اما اگر بشود محیط‌های ایزوله‌ای در برخی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به وجود آید تا خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری به آن‌ها مراجعه کنند و مطمئن باشد، بسیار خوب است. به نظرم ما به خاطر مقابله با کرونا یک ترس عمومی ایجاد کردیم که اکنون بخشی از مشکلاتمان به خاطر این ترس است.

معاون وزیر ورزش گفت: لازم به ذکر است که حضور در قرنطینه ممکن است، افزایش موالید را در پی داشته باشد به دلیل این که ممکن است جلوگیری از بارداری خیلی اتفاق نیفتد؛ اما در رابطه با جامعه ایرانی این موضوع را زیاد تایید نمی‌کنم.

احتمال افزایش سقط جنین به دلیل مشکلات اقتصادی

تندگویان تصریح کرد: اگر جلوگیری از بارداری اتفاق نیفتاده باشد، از آنجا که مشکلات اقتصادی فراوان است، ممکن است افزایش سقط جنین را در پی داشته باشیم. حتی ممکن است بیرون گذاشتن نوزدان یا معامله کودکان را مشاهده کنیم که بعضا آگهی‌های خرید و فروش نوزاد را می‌بینیم که این یک هشدار است؛ یعنی حتی اگر بگوییم ممکن است در در دوران قرنطینه کرونا موالید افزایش پیدا کند، این نگرانی را که موالید تبدیل به آسیب‌های اجتماعی این گونه شوند، داریم.

معاون ساماندهی امور جوانان درباره برنامه‌های این وزارتخانه در دوره پساکرونا گفت: پیشنهاد ما در این زمینه ایجاد مشوق است که مشوق‌های موقت را برای ایجاد انگیزش بین مردم و سپس مشوق‌های دائمی را تبلیغ کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
82
بهتر است دوستان نگران سوء تغذیه مردم باشند تا ازدواج و بچه آوری.
15 درصد حقوق ها را اضافه کرده اند، چندین برابر قیمت ها را گران کرده اند.
خوردن گوشت و لبنیات و میوه و.... برای خیلی ها آرزو شده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
کلا شد اگر اگر اگر اگر اگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
3
99
تنها خبر خوش در این موقعیتی که در آن قرار داریم، کاهش نرخ زاد و ولد است.
جمعیت کمتر، زندگی بهتر
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
دقیقا همین طوره چرا یه نفر دیگه رو هم بدبخت کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
37
"در این خصوص نه آمار قطعی داریم و نه پایش مناسبی صورت گرفته است که بخواهم بر اساس آمار گزارش دهم،"
آمار قطعی وجود ندار د وهیچ پایشی انجام نشده است!
کاهش شوکه کننده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
2
88
با این گرانی ها، ازدواج یعنی آغاز بدبختی دو نفر، بچه آوری یعنی جنایت.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
آفرین دقیقا درست گفتی بزرگترین جنایت در حق هر کودکی این است که توی این کشور بلا زده متولد بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
2
44
من ده سال ازدواج کردم و یه فرزند دارم با این گرونی پشیمونم که چرا ازدواج کردم هر روز میگم کاش نمیکردم از بس خرج و دخل باهم نمیخونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
20
خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
24
ربطی به کرونا نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
2
26
پدر شدن نیاز به شرایطی دارد که فراهم کردن ان با اقای داماد نیست
امنیت خانواده. اقتصاد رفاه اینده فرزندان
با حلوا حلوا هم دهان شیرین نمیشود
مقوله عشق مقوله کاملا درستی است و به خاطر همین دوست داشتنهاست که مردان این مملکت راضی به ذجر کشیدن خانواد های که قرار است تشکیل دهندنیستند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
36
فعلا کرونا دلیلی شده برای همه ناکارآمدیها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
24
مردم فرزند آوری کنند که ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
2
40
اكثر مردم ايران در فلاكت زندگي ميكنند همان بهتر كه ازدواج و زاد ولد كم شده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
26
با این‌درامد و این هزینه ها ازدواج اصلا منطقی نیست.چون پیامدهای خوبی نداره و مشکلات بیشتر میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
34
واقعا خجالت نمي كشيد حرف از ازدواج مي زنيد
رو كه نيست فقط دار و دسته خودتان مي توانند ازدواج كنند و از عهده مخارج بر بيايند جوانان از همه چيز محرومند نگاهي به قيمتها بياندازىد ....بچه كه دىگر خرجش ا ادم بزرگ بيشتر است و خيانت به ان زبان بسته اول وضع كشور را درست كنيد اىن گرانيها اىن نرج افسار گسيخته ارز و كلا و خانه و اتومبيل و ....
ض م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
34
سلام. ازدواج چی فرزندآوری چی. پسر من سه چهار ساله قصد ازدواج داره به خاطر بیکاری نمی تونه حالابندازیدگردن کرونا
م ض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
25
مشکل بیکاری جوانان عامل ازدواج نکردن هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
3
21
بنده چهل سال دارم یه واحد خونه تو چهاردانگه خریدم و رفتم خواستگاری. دختر مورد نظر گفت من بیام پایین آزادگان زندگی کنم؟ حداقل تهرانپارس باید باشه. بعد از مدتی فهمیدم که ایشون بعد از من رفته یا یه پسری دوست شده که تلاش ماشین پورشه داره. خب حالا شما حساب کن خیلی از افراد حتی یه موتور هم ندارن چطوری بره زن بگیره؟ یه دو دو تا چهارتای ساده مشخص میکنه چرا آقا زاده ها مثل ساشا میخوام پسرها فقیر باشن و چرا اینقدر بی حجابی زیاد شده!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
خداوکیلی خیلی شانس اوردی اون پسره فرشته نجاتت بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
پورشه سوتر برای چی باهاش دوست شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
21
بدبختی اینجاست که با وجود این همه بدبختی میگن پیشرفت کرده ایم ، عزت داریم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
20
ازدواج هم به صف آرزوهای محال پیوست این تیتر بهتر بود
ما دهه 60 ها بخدا حقمون این نبود دهه صف بودیم بچگی صف کوپن یا نفت نوجوانی صف مدرسه نمونه دولتی بعدش صف کنکور بعد برای آقایون صف خدمت بعد صف کار صف ازدواج همینجوری ادامه دار هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
20
یه ضرب المثل معروف میگه : بزه به فکر جانش است اونوقت قصاب دنبال دمبه است
مقداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
18
بحث اقتصاد از یک طرف و بحث مهم تر عدم امنیت و نداشتن امید به آینده ای بهتر و شرایط کم آبی و هوای بد و زمین گران و بیکاری و تورم و مشکلات خارجی و .... همه دست به دست هم داده که هیچ کس با کمال رضایت دنبال ازدواج و فرزند آوری نباشد
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
15
با وجودمشکل تورم گرانی. بیکاری جوانان. حتما یک. دست خیانت درکار هست که می خواهد کلاریشه ایرانیان را برکند. زیرابااین شرایط هیچ فردی قادربه ازدواج وفرزنداوری نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
2
22
به جوانان عزیز میگم تو رو به خدا به هرکی دوست دارین ازدواج نکنین. به کسانی هم مثل خودم که حماقت کردیم و ازدواج کردیم میگم که تو رو خدا بچه نیارین نزارین یک بچه توی این جامعه پست و بی ارزش که هیچی به غیر از نامردی توش ارزش نداره بزرگ بشه و تمام عمرش فقط حسرت نداشته هاش رو بخوره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
2
23
فقط نگرانی شما کاهش زاد ولد هست .بقیه مشکلات مهم نیست مردم نفسهای آخرشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
1
11
اخبرا شنیدم که نمایندگان محترم قصد دارن با حذف غرباگریهای پیش از تولد در خانم های زیر 35 سال به بهای افزایش شدید نوزادان معلول باعث افزایش اندکی در نرخ جمعیت بشن. ....... البته هرچند مطمعنم این قوانین برای مردم بدبخته و اونا خودشون قطعا بیشترین و دقیقترین غربالگریها رو برای خودشون انجام میدن و خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
شدیدا مخالف قوانینی هستم که برای افزایش جمعیت میخوان جلوی غربالگریهای پیش از تولد رو بگیرن. این کار خیانت به مردم و کشوره
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
15
واقعا با این وضعیت اقتصادی آوردن فرزند در ایران نهایت بی انصافی در حق خودت و و آن بچه ای هست که قراره تو ایران به دنیا بیاد
هانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
1
16
من واقعا متوجه نمیشم حکومت خودشو زده بخواب یا واقعا خوابیده این همه اعتراضات این همه بدبختی حداقل حقوق کارگر ایرانی از ونزوئلا بلازده هم کمتره 70 دلار در ماه این فاجعه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
به خدا که ما خیلی بد بخت هستیم که تو ایران به دنیا اومدیم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
0
7
من با 37 سال سن مجردم با اینکه خونه و زمین و مغازه از پدرم به ارث بردم و اتوموبیل هم دارم واقعا در مواقعی دخل و خرجم از کنترل در میره وای بحال روزیکه ازدواج کنم و فرزند داشته باشم گاها پیش خودم میگم بازم برای من ارثیه ای مونده خیلیها که ندارند چیکار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
دادا شامپوت عوض کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
0
5
خداوکیلی با این همه گرانی وکه روز به روز با افزایش قیمت طلا وخونه و ماشین ومواد خوارکی وپوشاک ولوازم خانگی چه جور یک جوان بیاد ازدواج کنه خودت فکرش وکن با چه قیمتی خدا وکیلی با چه قیمتی
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
3
نسل ما سوخت وبس دیگه ازدواج کنیم وفرزندان مون رونابود تر ازخودمون کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
3
ماتوخرجمون ودخلمون موندیم بروکشکتوجای دیگه بسا ب
حدیث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
بازهم بگین آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه با چهل سال تحریم بی خودی آروم و بی دردسر نسل ایرانیان رو داره منقرض میکنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین