کد خبر: ۶۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
جراح جوان ایرانی برای نخستین بار در انگلستان انجام داد:

جراحی مغز در هوشیاری و ترخیص در چند ساعت!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - دكتر گلاره محمدزاده، جوانترین جراح مغز و اعصاب انگلستان با بهره‌گیری از تكنیكی جدید به بیماران خود امكان می‌دهد، تنها چند ساعت پس از جراحی تومور مغزی كه بدون بیهوشی نیز انجام می‌شود از بیمارستان مرخص شده و عصرانه را در كنار بستگانشان در منزل صرف كنند.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، این شیوه جراحی كه برای نخستین بار در انگلستان انجام شده، با استقبال محافل پزشكی و خبری آن كشور مواجه شده و روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف با انعكاس اظهارات نخستین بیمار تحت این جراحی كه بانویی 52 ساله بود، تصویری تازه از جراحی‌های مغز كه سال‌هاست عملی پیچیده، دشوار و خطرناك تلقی شده‌اند، ترسیم كردند.

ارائه این تصویر تازه و آرامش بخش از جراحی‌های مغز و اعصاب شاید مهمترین دستاوردی باشد كه می‌توان برای این تكنیك نوین جراحی متصور بود و این درست همان چیزی است كه دكتر محمدزاده جراح جوان ایرانی و یكی از معدود جراحان زن مغز و اعصاب دنیا نیز خود بر آن تاكید دارد.

دكتر گلاره محمدزاده، جوانترین جراح مغز و اعصاب انگلستان در گفت‌وگویی تاكید كرد: در روش‌های معمول، بیمار پس از جراحی مغز باید تا چند هفته در بیمارستان بماند لذا این كه بیماران را همان روز عمل ترخیص كنیم باعث می‌شود احساس بیماری خیلی زود از فرد دور شود و استرس و نگرانی‌هایی كه درباره جراحی مغز وجود دارد و بر روحیه بیماران اثر منفی دارد كاهش یابد.

وی با بیان این كه بسیاری از اعمال جراحی مغز با وجود حساسیت بالا به سادگی و با اطمینان بالا انجام می‌شود و از این بابت كسانی كه با مشكل تومور مغزی مواجهند نباید نگران باشند، ‌اظهار داشت: پزشكان پیش از عمل به همین خانم بیماری كه حدود سه، چهار ماه پیش در بیمارستان ما در لندن تحت جراحی قرار گرفت و اخبار آن اخیرا در روزنامه های انگلستان بازتاب داشت گفته بودند كه بیش از دو ماه زنده نمی‌ماند و ما با این جراحی نشان دادیم كه جراحیهای مغز در عین حساسیت و دقت بالایی كه نیاز دارد با ایمنی كامل قابل انجام است.

محمدزاده با تاكید بر این كه جراحی مغز با بی‌حسی موضعی پیش از این هم انجام شده است، گفت: در این روش پس از بی‌حسی موضعی بیمار پوست سر را شكافته و به استخوان جمجمه می رسیم كه بیمار دردی را در آن احساس نمی‌كند و سپس تومور را بر می داریم؛ البته باید كاملا مراقب بخش‌های حساس مغز باشیم و از بروز عفونت در آن پیشگیری كنیم كه به این منظور از میكروسكوپها و تجهیزات بسیار دقیق استفاده می‌شود .

این جراح 35 ساله ایرانی در ادامه درباره سوابق تحصیلی خود گفت: من حدود 20 سال پیش از ایران به كانادا آمدم و سال آخر دبیرستان را در شهر وینی‌پگ بودم. از آنجا كه در آمریكا و كانادا برای ورود به دانشكده پزشكی باید در یكی از رشته‌های علوم تحصیل كرد در رشته ریاضی دانشگاه مانیتوبا كانادا ثبت‌نام كردم و پس از پایان تحصیلات، دوره چهار ساله پزشكی را آغاز كردم .

وی افزود: من از سال دوم پزشكی علاقه زیادی به مغز و اعصاب داشتم و با توجه به این كه سالانه تنها حدود 10 نفر در جراحی مغز و اعصاب در كانادا پذیرفته می‌شوند به شدت درس خواندم تا در رشته مغز و اعصاب در دانشگاه تورنتو قبول شدم بعد از آن تحصیلاتم را در مقطع PhD بیولوژی مولكولی ادامه دادم كه موضوع تحقیقات من جلوگیری از رسیدن خون به تومورها و توقف رشد آن بود. بعد از آن یك سال روی تكنیكهای جراحی مغز و اعصاب كار كردم و سپس به انگلستان آمدم و در بیمارستان مشغول به جراحی شدم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین