کد خبر: ۶۷۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

آنچه از اصول بهداشتی باید در مدارس رعایت شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با بازگشایی مدارس، لازم پروتکل‌ها و اصول بهداشتی در تمام موارد به گونه‌ای رعایت شود که با مشکلی مواجه نشویم.
آنچه از اصول بهداشتی باید در مدارس رعایت شود
آفتاب‌‌نیوز :

کامبیز مهدی زاده در خصوص دستورالعمل و ضوابط بازگشایی مدارس گفت: بر اساس دستورالعمل، چند نکته در بازگشایی مدارس از جمله آماده کردن اولیا، دانش‌آموزان و پرسنل مدرسه در خصوص خودمراقبتی، حفظ فاصله ایمن(یک متر) و کاهش برخوردها، استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی و ... حائز اهمیت است که تقاضا می‌شود خانواده و اولیای مدرسه آموزش کافی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را ببینند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، وی افزود: بدین منظور والدین می‌توانند با سامانه ۴۰۳۰ تماس حاصل کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پرسنل و افرادی که در این زمینه دخیل هستند مانند رانندگان سرویس‌ها باید آموزش کافی را ببینند، محیط مدرسه باید تجهیزات و امکانات و پرسنل کافی برای گندزدایی داشته باشد و هر مدرسه باید حداقل یک نفر را جهت گندزدایی و اجرای دستورالعمل‌ها داشته باشد و در طول روز حداقل ۲ بار محیط مدرسه گندزدایی شود.

مهدی زاده ادامه داد: فعالیت بوفه‌ها ممنوع است و توصیه می‌شود دانش‌آموزان مواد خوراکی و آب مصرفی خود را همراه داشته باشند.

وی افزود: همچنین اولیای مدرسه باید رفت و آمد و رفتار دانش‌آموزان(رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی) را کنترل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: برای حضور دانش‌آموز در کلاس، برنامه‌های خوبی از جمله کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس با توجه به جمعیت و تراکمی که مناطق مختلف دارند در زمان حداکثر ۳۵ دقیقه، رعایت فاصله یک متر اندیشیده شده است.

مهدی زاده ادامه داد: هنگام ساعت ورود و خروج دانش‌آموزان حداقل تراکم را داشته باشند و ساعت تفریح طوری باشد که همزمان انجام نشده و باعث به وجود آمدن تراکم نشود.

وی با بیان اینکه در مناطقی که امکانات کمتر است، این پروتکل‌ها باید جاری بوده و تداوم داشته باشد، تصریح کرد: در خوابگاه‌ها تنها غذای گرم باید سرو شود و مواد خوراکی بهتر است توسط دانش‌آموزان آورده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین بعضی از خوابگاه‌ها ممکن است جمعیت دانش‌آموزی زیادی داشته باشند که از ابتدای ورود لازم است دانش‌آموزان یک سری وسایل را تحویل گرفته و تا پایان سال همراه داشته باشند، تخت‌ها یک طبقه‌ای بوده، فاصله یک متر با استفاده از ماسک در تمام شرایط رعایت شود.

مهدی زاده ادامه داد: در خراسان جنوبی خوابگاه‌هایی که تراکم بالایی دارند به صورت یک هفته درمیان دانش‌آموزان را پذیرش می‌کنند که تراکم کمتر شود.

وی افزود: همچنین باید حداقل رفت و آمد و بازدید از خوبگاه‌ها صورت گیرد و افراد مشکوک و بیمار وارد خوابگاه نشده تا امکان انتقال به حداقل برسد، نظارت دقیق بر سلف سرویس و آشپزخانه صورت گیرد، سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها و تمامی وسایلی که ممکن است به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد باید به طور مرتب بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ضدعفونی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: فعالیت‌های جمعی به حداقل برسد و تنها ورزش‌های انفرادی و در محیط باز انجام شود، تردد به گونه‌ای صورت گیرد که حداقل تراکم انجام پذیرد، ساعات استراحت نیز به صورت شناور برای هر کلاس به صورت اختصاصی باشد.

مهدی زاده با بیان اینکه همچنین بخشی از آموزش باید به صورت غیرحضوری انجام شود که نیاز کمتری به حضور دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: در صورتی که شرایط هوا مساعد باشد توصیه به باز گذاشتن پنجره‌ها است تا تهویه کامل انجام شود.

وی افزود: همچنین در فصل سرما هر ۲۰ دقیقه یک بار پنجره باز شود تا تهویه مناسب انجام شود و الزامی است اولیای مدرسه و دانش‌آموزان به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و خود اظهاری را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین با توجه به دستورالعمل هر ۱۵ روز یک بار هر آموزشگاه باید ارزیابی شود و علاوه بر آن کمپین ارزیابی تمام مدارس استان را آغاز کردیم تا مشکلات به اولیای مدرسه تذکر داده و رفع شود.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: تقاضا می‌شود خانواده‌ها اهتمام جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند، حضور دانش‌آموزان اختیاری است، اما در صورت حضور، آموزش کافی در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها به دانش‌آموزان داده شود، حتما مواد گندزدای کافی در مدرسه موجود باشد و بر فاصله دانش‌آموزان نظارت کافی انجام پذیرد تا شاهد بروز بیماری، برای فرزندانمان نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین