کد خبر: ۶۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۴

خودرویی برای آینده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مسابقه ملی طراحی ماشین -خودروهای الکتریکی- در دانشگاه صنعتی شریف که از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده وارد سومین و آخرین مرحله خود شده است. در این مرحله تیم‌های برگزیده اقدام به ساخت مدل‌های طراحی خود می‌کنند.

مهندس «مصطفی سبزواری» از اعضای تیم «رخش» شرکت کننده در این مسابقات در گفت و گو با خبرنگار آفتاب در مورد این مسابقات گفت: «دانشگاه صنعتی شریف که سال گذشته مسابقه طراحی هواپیماهای بدون سرنشین را برگزار کرده بود، امسال نیز مسابقه ملی طراحی ماشین، در شاخه طراحی خودروهای الکتریکی را برگزار کرد که حدود 30تیم از دانشگاه‌های مختلف کشور در آن شرکت کردند». 

                                 گزارش تصویری خودروی رخش

وی افزود: «این مسابقه در سه مرحله طراحی مفهومی، طراحی اجزاء و ساخت برگزار می‌شود که دو مرحله اولی آن به اتمام رسیده است و فرصت ساخت و تست مدل‌ها برای مرحله نهایی تا 15آذرماه امسال است».

این عضو تیم رخش در مورد نتایج دو دور اول این مسابقات گفت: «کسب مقام اول در این دو مرحله نیازمند کسب امتیاز 95 تا 100 از هیات داوران بود که هیچ کدام از تیم‌های شرکت کننده نتوانستند به آن دست پیدا کنند. اما در مرحله اول، تیم ما همراه تیم دیگر دانشگاه شریف به نام توسن مشترکا با امتیاز بین 90 تا 95 مقام دوم را کسب کردند. در مرحله دوم نیز تیم ما توانست به تنهایی در رتبه دوم قرار گیرد».

سبزواری در مورد ویژگی‌ خودروهای شرکت کننده در این مسابقات اظهار داشت: «خودروهای شرکت کننده باید دارای عرضی کمتر از 90سانتی‌متر و حداکثر وزن 170کیلوگرم بدون احتساب سرنشین و بار باشند. توان خودروها از 12 باتری 12ولت 9آمپرساعت تامین می‌شود که باید با این انرژی مسافت 50کیلومتر را طی کرده و قابلیت رسیدن به سرعت 70کیلومتر در ساعت را دارا باشند».

این مبتکر جوان در مورد مزایای خودرو رخش نسبت به دیگر رقبای آن توضیح داد: «خودرو ما از دو موتور بهره می‌گیرد که یکی برای حرکت در شرایطی که نیاز به توان بالا دارد، مانند بالا رفتن از شیب و یا شتاب گرفتن در نظر گرفته شده است و دیگری برای حرکت در شرایط نیاز به توان پایین مانند حرکت در جاده‌های صاف. استفاده از این دو موتور سبب شده تا بهره‌وری از توان محدود باتری‌ها تا حد زیادی افزایش یابد».
 
وی افزود: «رخش خودرویی سه چرخه است که چرخ‌های جلوی آن فرمان‌پذیر و چرخ عقبی آن محرک است. این خودرو مجهز به سیستم ترمز ABS الکتریکی و TCS کنترل شتاب است که از سر خوردن خودرو در هنگام شتاب‌گیری جلوگیری می‌کند».

سبزواری در مورد کاربردهای چنین خودروهایی گفت: «هنوز کاربرد مشخصی برای این خودروها در نظر گرفته نشده است، اما استفاده در بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها برای این خودروها قابل پیش‌بینی است. ضمن اینکه در صورت اعمال تغییرات در این خودروها می‌توان به گسترش استفاده از آن‌ها به عنوان خودروهای شهری خوشبین بود که در این صورت قادر خواهند بود ضمن کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی، نوع سوخت مصرفی در شهرها را نیز تغییر داده و به سمت سوخت‌های الکتریکی سوق دهند».

این مبتکر جوان در مورد هزینه‌های تولید این خودروها نیز اظهار داشت: «طراحی مکانیکی و الکتریکی رخش، بدون در نظر گرفتن بدنه حدود 30میلیون ریال، و طراحی بدنه فایبرگلاس آن حدود 60 میلیون ریال هزینه در بر داشت که تمامی آن را اعضای تیم تقبل کردند. اما در صورت رسیدن به تولید انبوه، هزینه نهایی کمتر از 30میلیون ریال برای این خودرو پیش‌بینی شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین