کد خبر: ۶۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۸
خویشتنداری آنکارا در برابر PKK

شمارش معکوس حمله ترکیه به عراق متوقف شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شمارش معكوس برای حمله تركیه به شمال عراق در حال حاضر با خویشتنداری دولت مركزی تركیه متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در شرایطی كه تا یك هفته پیش و حتی پس از سفر نخست وزیر تركیه رجب طیب اردوغان به واشنگتن گمانه‌زنی‌ها حاكی از حمله صد در صد ارتش تركیه به شمال عراق و به مواضع حزب كارگر كردستان PKK بود، به نظر می‌رسد كه ارتش تركیه قصد ندارد در آینده‌ای بسیار نزدیك به منظور تعقیب اعضا حزب پ ك ك به شمال عراق حمله كند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق كه به منظور شركت در نشستی با مسئولان اروپایی بروكسل به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگاران گفت: خطر حمله ارتش تركیه به شمال عراق در حال حاضر كاهش چشمگیری یافته است.

زیباری معتقد است كه تركیه به منظور خودداری از ایجاد تنش بیشتر در عراق از حمله صد در صد به شمال عراق منصرف شده است.

زیباری در ادامه سخنانش مدعی شد كه دولت عراق برای دفع تهدید‌های PKKبا دولت مركزی تركیه همكاریهای دو جانبه گسترده‌ای برقرار كرده است.

او اظهار داشت: آنكارا و بغداد در راستای دستیابی به راه‌حل‌های مسالمت آمیز جهت حل بحران حزب كارگر كردستان تركیه PKK با یكدیگر همكاری می‌كنند.

زیباری قبل از دیدار با خاویر سولانا، هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا اظهار داشت: تهدید هم چنان وجود دارد اما ما به این نتیجه رسیدیم كه احتمال عملیات نظامی گسترده علیه شمال عراق تا حد زیادی كاهش یافته است.

وزیر امور خارجه عراق در عین حال افزود: عراق نگران پیامدهای خطرناك عملیات نظامی تركیه علیه شمال عراق بر منطقه است.

زیباری همچنین بیست و چهارم ماه جاری را تاریخ آغاز دومین دور مذاكرات میان امریكا و ایران بر سر عراق اعلام كرد . به عقیده این مقام عراقی آنچه كه از نفس این مذاكرات مهم‌تر است ادامه یافتن روند مذاكره برای برقراری آرامش در عراق است.

هوشیار زیباری در شرایطی از احتمال منصرف شدن ارتش تركیه از حمله به شمال عراق سخن می‌گوید كه سخنان اخیر وزیر امور خارجه تركیه علی بابا جان كاملا با این اظهارات تناقض دارد . وزیر امور خارجه تركیه كه همانند زیباری در بروكسل به سر می‌برد پس از پایان دیدارهای رسمی با سران اروپایی تاكید كرد كه كشورش برای حفظ آرامش و استقلال خود قطعا به مواضع حزب PKK در شمال عراق حمله خواهد كرد.

بابا جان در ادامه سخنانش گفت: خواست سیاسی بغداد جهت مبارزه با حزب PKK كافی نیست. ما در درگیری‌ها با حزب PKK هزاران قربانی داده‌ایم و در صورتی كه لازم باشد از تمام ابزارها و راه‌ها برای نابودی این حزب استفاده خواهیم كرد.

وزیر خارجه تركیه افزود: تركیه راه‌كارهای مختلفی جهت مبارزه با تروریسم در اختیار دارد و به استفاده از آنها ادامه خواهد داد. این راه‌كارها شامل مذاكرات سیاسی، راه‌های دیپلماتیك و راه‌حل‌های نظامی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین