کد خبر: ۶۷۱۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
در گفت وگوی تلفنی با مکرون

انتقاد پوتین از متهم کردن روسیه به مسموم کردن ناوالنی

رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه، متهم کردن روسیه به مسموم کردن الکسی ناوالنی را غیرقابل قبول خواند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روز دوشنبه به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت و دو طرف بطور مشروح درباره وضعیت پیش آمده پیرامون پرونده الکسی ناوالنی مذاکره کردند.

پوتین متهم کردن روسیه در این مساله بدون ارائه شواهد را بیجا خواند و یادآوری کرد که برای روشن شدن وضعیت پیرامون ناوالنی نیاز به تحویل مواد بیولوژیکی مربوط به (بیماری) ناوالنی از طرف متخصصان آلمانی به روسیه، نتایج آنالیزهای گرفته شده از ناوالنی و همکاری طرف آلمانی با پزشکان روسیه، وجود دارد.

انتقاد پوتین از متهم کردن روسیه به مسموم کردن ناوالنی

دو طرف توافق کردند که برای همکاری احتمالی (روسیه) با شرکای اروپایی در مورد مساله ناوالنی کمک کنند.

الکسی ناوالنی سه هفته پیش در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار حمله عصبی شد و در حالی که به کما رفته بود در بیمارستانی در شهر اومسک سیبری بستری شد.

مقام‌های آلمانی به تازگی مدعی شدند که ناوالنی با ماده ای سمی به نام نوویچوک که دو سال پیش در مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق روسی پناهنده به انگلیس و دخترش یولیا بکار گرفته شده بود، مسموم شده است.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

در ادامه گزارش کاخ کرملین آمده است: در تبادل نظر پوتین و مکرون در مساله بلاروس، رئیس جمهوری روسیه بر موضع اصولی مسکو مبنی بر غیرقابل قبول بودن هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مستقل و فشار خارجی بر حکومت قانونی بلاروس تاکید شد.

رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه بر علاقه مندی خود برای بهبودی اوضاع بلاروس و حل و فصل بحران این کشور از راههای مسالمت آمیز و گفت وگوهای سازنده تاکید کردند.

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.

دو طرف در بررسی مساله اوکراین به عدم وجود پیشرفت در اجرای توافق های مینسک اشاره و از آن ابراز نگرانی کردند.

پوتین در این رابطه به تلاش دولت اوکراین برای تعبیر خودسرانه توافق های مینسک و رویکرد گزینشی در اجرای تعهات خود در چارچوب گروه نورماندی اشاره کرد.

طرفین در مورد مساله لیبی نیز گفت وگو کرده و بر ضرورت ادامه تلاش های مشترک برای اجرای تصمیمات کنفرانس برلین که در ماه ژانویه برگزار شد و در قطعنامه ۲۵۱۰ نیز تایید شده است، تاکید کردند.

لیبی چند سالی است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که در این میدان، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین