کد خبر: ۶۷۱۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
یک روز پیش از اجلاس شورای حکام صادر شد

بیانیه عدم تعهد در حمایت از ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ از فردا آخرین نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2007 آغاز می شود . این در حالی است که نمایندگان كشورهای عدم تعهد در شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه متن بیانیه‌ای را در حمایت از همكاری‌های فعال و به موقع ایران با آژانس تصویب كردند. 

نشست شورای حکام 5 روز به طول می‌انجامد كه در دو روز اول آن موضوع ایران بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا در این نشست گزارش محمد البرادعی درباره ایران كه در آن به همكاری‌های ایران براساس مدالیته حل مسایل باقی مانده (موضوع سانتریفیوژهای پی- یك و پی- دو) اشاره شده است به طور رسمی ارایه می‌شود. .

محمد البرادعی، مدیر كل آژانس پنجشنبه گذشته (24 آبان) گزارش خود را به طور همزمان به شورای حكام و شورای امنیت جهت بررسی ارایه كرد. همزمان با انتشار این گزارش دكتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان در اولین كنفرانس خبری‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافت.در عین حال البرادعی در گزارشش همچنان تثبیت گستره وماهیت برنامه هسته‌یی ایران را دنبال خواهد كرد و به تكمیل اقدامات راستی آزمایی اظهارات ایران ادامه می‌دهد.

سعید جلیلی مسول پرونده هسته‌‌ای ایران گفت: حركت جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف‌سازی بوده چون به رفتارش اطمینان دارد لذا از حركت شفاف واهمه‌ای ندارد و تكالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد ضمن این‌كه از حقوق خود نیز دفاع می‌كند.

نشست شورای حكام در حالی در فضای سرد و زمستانی وین برگزار می‌شود كه كشورهای آمریكا، انگلیس و فرانسه در اقدامی بهانه جویانه و تخریبی قصد دارند همكاری‌های دلگرم‌كننده، مثبت و فعال ایران با آژانس را در افكار عمومی جهان به انحراف بكشانند. این كشورها با بزرگنمایی گزارش سولانا كه قرار است در روزهای آینده درباره نتایج مذاكراتش با طرف ایرانی به كشورهای 1+5 ارایه كند قصد دارند از اهمیت و نتایج مثبت گزارش البراعی بكاهند.

این در حالی است كه دو كشور چین و روسیه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، نسبت به ادامه همكاری‌های فعال ایران با آژانس ابراز امیدواری كرده و استمرار این روند را خواستار شدند.

ایران و آژانس در تیرماه گذشته نسبت به همكاری برای حل مسایل باقی مانده در آژانس موافقت كردند. طرفین در چارچوب این توافقنامه پذیرفتند كه پس از حل هر یك از موضوعات و اعلام آن به طور رسمی از سوی مدیركل آژانس موضوع بعدی را در دستور كار قرار دهند. 

همچنین قرار بود، روز چهارشنبه معاونان دكتر سعید جلیلی و خاویر سولانا یك روز قبل از آغاز نشست شورای حكام، در وین با یكدیگر گفت‌وگو كنند. این مذاكرات با هدف تعیین زمان و مكان ملاقات بعدی سولانا و جلیلی انجام می‌گرفت، اما دفتر دكتر وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز اعلام كرد كه این ملاقات به تعویق افتاده است. دفتر وعیدی دلیل این تغییر را دلایل فنی عنوان كرد. قرار است این ملاقات در روزهای آینده (به احتمال قوی اواخر هفته آینده) انجام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین