کد خبر: ۶۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
مک کورمک خبرداد

مذاکرات ایران و آمریکا در حد سفرا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته‌است که واشنگتن پیشنهاد دولت عراق برای انجام گفتگوهای مستقیم با ایران بر سر موضوع امنیت آن کشور را پذیرفته و این مذاکرات در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شان مک‌کورمک که چهارشنبه در واشنگتن با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام این مطلب که کاهش تلفات ناشی از بمب‌های جاده‌ای در عراق باعث شده تا ایالات متحده از پیشنهاد دولت آن کشور استقبال کند گفت: «ما فکر می‌کنیم که اکنون زمان مناسبی برای ادامه گفتگوهاست».

مک‌کورمک خاطرنشان ساخت که موافقت ایالات متحده با برگزاری دور تازه‌ای از گفتگوهای دو کشور در سطح سفرا، از طریق «کانال‌های دیپلماتیک» به اطلاع طرف ایرانی رسیده‌است.

مقامات ایرانی و آمریکایی در حالی از توافق بر سر برگزاری دور چهارم گفتگوها میان نمایندگان دو کشور در عراق صحبت کرده‌اند که هنوز هیچ جدول زمانی مشخصی برای انجام آن ارائه نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط گفت: «ما مایلیم تا از کانال ایجاد شده برای گفتگو (با ایران) در خصوص مسائل مهم مرتبط با امنیت عراق استفاده کنیم، ولی هنوز تاریخی برای مذاکرات بعدی مشخص نشده‌است». 


روز چهارشنبه علی الدباغ سخنگوی دولت عراق ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات سه‌کشور» به برداشته‌شدن گام های بزرگتر در مسیر رسیدن به تفاهم و افزایش امنیت عراق منجر شود. 

دباغ روز یکشنبه در یک اظهار نظر غیر متعارف از نقش مثبت کشورمان در کاهش خشونت ها در عراق تمجید کرده و این موضوع را مرتبط با «کاهش حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی» عنوان کرده‌بود.

گفتنی است پس از 27 سال از قطع کامل تماس‌های دیپلماتیک مستقیم میان واشنگتن و تهران اردیبهشت‌ماه گذشته رایان کروکر و حسن کاظمی قمی سفرای آمریکا و ایران در عراق در بغداد با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. دور دوم و سوم این مذاکرات نیز خردادماه و مردادماه گذشته در بغداد برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین