کد خبر: ۶۷۱۴۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

تقابل آمریکا و چین برای رهبری سازمان ملل

تنش‌های قدیمی و نزدیک به نقطه جوش میان ایالات متحده آمریکا و چین در سازمان ملل متحد با پاندمی کرونا به نقطه غلیان رسیده است و تلاش پکن برای نفوذ چندجانبه بیشتر در مقابله با رهبری سنتی واشنگتن در کانون توجه قرار گرفته است.
تقابل آمریکا و چین برای رهبری سازمان ملل
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها گفتند، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین بازی قدرت خود در سازمان ملل را تسریع کرده است زیرا بی‌توجهی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به همکاری‌های بین‌المللی منجر به خروج ایالات متحده از معاملات جهانی درباره آب و هوا و توافق هسته‌ای ایران و خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "در ذهن من قطعاً نبردی برای روح سازمان ملل در جریان است." او افزود: سیاست "اول آمریکا" ترامپ "آسیب‌زننده است زیرا چینی ها نوعی تاکید نرم دارند که آنها چندجانبه‌گرایان واقعی هستند.

در حالی که ترامپ در تلاش برای انتخاب مجدد در سوم نوامبر، چین را به کیسه بوکس خود تبدیل کرده است، این خصومت‌های دیپلماتیک به نشست‌های مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی و شورای امنیت ۱۵ عضوی هم کشیده شده است.

انتظار می‌رفت شی جینپینگ برای گردهمایی سالانه رهبران جهان در سازمان ملل طی روزهای آتی به نیویورک سفر کند و همین فرصت دیداری رو در رو با ترامپ را فراهم می‌کرد اما اکنون بابت پاندمی کرونا او ویدیویی ارسال می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را بابت عدم شفافت در شیوع ویروس کرونا که سال گذشته از شهر ووهان چین آغاز شد، سرزنش می‌کند. چین اما چنین اتهاماتی را نمی‌پذیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه به رویترز گفت: ما در مسیر بسیار خطرناکی حرکت می‌کنیم. ما با خطر گسیختگی میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان مواجه هستیم که می‌تواند تاثیرات چشمگیر به ویژه روی کشورهای در حال توسعه باقی بگذارد.

گوترش همچنین هشدار داد که "یک گسیختگی می‌تواند بعدا به اشکال رویارویی نظامی تبدیل شود که بسیار ناخوشایند خواهد بود."

یک دیپلمات ارشد که نخواست نامش فاش شود، گفت: اکنون وضعیتی ایجاد شده است که شما هر روز از خودتان می‌پرسید که این دو ابرقدرت به یک مساله خاص چطور می‌نگرند... روابط آمریکا و چین چطور در این دوران نمایان می‌شود و چطور سرریز می‌شود.

به گفته دیپلمات‌ها، چین نامزدهای بیشتری را برای پست‌های ارشد سازمان ملل متحد پیشنهاد داده است و تاکید دارد تا لحنی مرتبط با ایدئولوژی حزب کمونیست شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین وارد قطعنامه‌های سازمان ملل شود. برخی دیپلمات‌ها اذعان دارند که کشورهای غربی در واکنش کند عمل کردند اما اکنون به خود آمده‌اند.

جفری فلتمن، رئیس سابق امور سیاسی سازمان ملل که ۲۰۱۸ استعفا کرد معتقد است واشنگتن باید برای نفوذ در سازمان ملل تلاش کند. سازمان ملل می‌تواند برای آمریکا عرصه نفوذ باشد اما خروج از این عرصه‌ها راه را برای چین جهت پر کردن جای خالی هموار می‌کند. اگر ما میدان را ترک کنیم بازی متوقف نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
0
واقعا حتی تصور اینکه چین به جای آمریکا باشه هم وحشتناکه
کمونیست ها وحشتناکن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین