کد خبر: ۶۷۱۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶

دیدار جلیلی - سولانا؛ 30 نوامبر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - مذاكرات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز 30 نوامبر(نهم آذر) در لندن برگزار می‌شود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه این مطلب را در كنفرانس خبری كه با هدف تشریح اهداف سمینار بین‌المللی «انرژی هسته‌‌ای و بررسی گزارش محمد البرادعی درباره ایران» بیان کرد.

 سولانا پیش از این نسبت به برگزاری یک دیدار قریب‌الوقوع با مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ابراز تردید کرده‌ بود. 

مذاکرات جلیلی ـ سولانا در ابهام

عراقچی در پاسخ به این سوال كه آیا ارتباطی میان مذاكرات ایران و آمریكا درباره عراق و مذاكرات جلیلی و سولانا وجود دارد، گفت: این دو مقوله از همدیگر جدا هستند و هر كدام مسیر خود را طی می‌كنند، در رابطه با عراق یادداشت رسمی از كانال‌های رسمی دریافت شده كه مشغول بررسی آن هستیم.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه همچنین از حضور ‪ ۲۰‬استاد و محقق خارجی از ‪ ۱۲‬كشور اروپایی و آسیایی در سمینار بین‌المللی، «برنامه هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی» در تهران خبر داد. 

عراقچی یاد آور شد كه این سمینار فردا (پنج‌شنبه) به میزبانی دانشكده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد. به گفته عراقچی در این سمینار قرار است، آخرین تحولات هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان كرد: محققان و اساتیدی از كشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه و كشورهایی همچون روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در این سمینار حضور خواهند داشت.

عراقچی بااشاره به گزارش اخیر محمدالبرادعی مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و استقبال جهانی از این گزارش گفت: این گزارش نشان می‌دهد كه همكاری‌های ایران و آژانس به بهترین شكل ص‌ورت گرفته است.

وی افزود: گزارش البرادعی همچنین حاكی از آن است كه می‌توان بقیه را مسائل را در مذاكره حل و فصل كرد.

به گفته عراقچی، گزارش مدیركل آژانس همچنین نشان می‌دهد كه این نهاد بین‌المللی قادر به انجام وظیفه خود هست و به عنوان تنها مرجع و سازو كار در جهت راستی آزمایی برنامه هسته‌ای كشورها عمل می‌كند.

معاون وزیرامورخارجه یادآور شد كه پس از انتشار گزارش البرادعی،عده‌ای تلاش كردند كه همكاری ایران و آژانس را كه در گزارش بر آن تاكید شده بود، تحت الشعاع قرار دهند اما درتلاش خود ناموفق بودند و گزارش البرادعی تاثیر خود را بر جای گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین