کد خبر: ۶۷۱۴۵۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نیست

واعظی: امیدوارم هفته آینده وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کنیم/ روحانی جهانگیری را مأمور کرده تا گرانی‌ها را سامان دهد

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در حال حاضر هیچ بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، با همه محدودیت‌ها و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی، اما ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کرده‌ایم تا کالاهای ارزان به دست مردم برسد.
واعظی: امیدوارم هفته آینده وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کنیم/ روحانی جهانگیری را مأمور کرده تا گرانی‌ها را سامان دهد
آفتاب‌‌نیوز :

«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره معرفی گزینه جدید برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت در گذشته از چهار وزارتخانه (وزارت سنگین، وزارت صنایع، وزارت وزارت معادن و وزارت بازرگانی) تشکیل میشد و اکنون یک وزاتخانه شده است، ما از ابتدا بر تفکیک وزارت بازرگانی تاکید داشتیم اگر سه وزاتخانه دیگر ادغام باشند حرفی نیست اما جنس وزارت بازرگانی از یک جنس دیگر است

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در دولت وزیری می خواهیم که ارزاق مردم، کالا و و بازار را نمایندگی کند بالاخره هر کسی وزیر صمت شود، اینقدر برای مسائل صنعت و معدن گرفتاری دارد که کمتر به این بخش می‌تواند بپردازد مخصوصا امسال که سال جهش تولید است وزیر باید تمرکز کند تا این شعار و مطالبه رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کند.

واعظی افزود: مجلس دهم پیشنهاد دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از صمت را تصویب کرد و شورای نگهبان نیز با آن موافقت کرد و فقط یک تبصره باقی ماند که به مجلس یازدهم رسید و ما از ابتدا که مجلس تشکیل شد منتظر ماندیم و نشد وزیر صمت معرفی کردیم و وزیری که معرفی شد با همه شایستگی و لیاقتی که داشت رای نیاورد.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: برای انتخاب وزیر جدید به این صورت نیست که ۱۰ گزینه ردیف باشد که بلافاصله فرد دیگری را معرفی کنیم وزارتخانه به این بزرگی و مهمی را همین طوری بدون مطالعه به کسی بسپاریم، بعد از آنکه مدرس خیابانی رای نیاورد مطالعه و بررسی را شروع و بررسی کردیم و از ۱۵ تا ۱۶ گزینه به ۵ گزینه رسیده ایم و از میان این سه نفر هفته بعد یک نفر را به مجلس معرفی می‌کنیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نیست
واعظی درباره تامین کالای بازار و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در حال حاضر هیچ بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، وقتی با همه محدودیت ها هر چند نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی افزایش یافته است اما ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کرده ایم تا کالاهای ارزان به دست مردم برسد.

جهانگیری مامور سامان‌دهی گرانی و شبکه توزیع کالا شده است
واعطی گفت: متاسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می‌کنند با دلال بازی واسطه گری‌های متعدد باعث شده اند قیمت کالا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده‌است، بالاتر رفته است.

رییس دفتر ریس جمهوری ادامه داد: امروز در جلسه دولت رییس جمهوری دستورات لازم را برای کنترل بازار صادر کرد، هم اکنون هم اسحاق جهانگیری با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی و سرپرست وزارت صمت و معاونان این وزارتخانه و همه مسوولان ذیربط جلسه دارد و معاون اول ریس جمهوری مامور شد مساله گرانی و شبکه توزیع را ساماندهی کنند.

برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی اولویت‌بندی کردیم
واعظی درباره نظام توزیع کالا گفت: برخی از اقلام از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به خاص محصولات و تولیدات داخلی مانند چای و برنج است. پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می گرفت؛ در صورتی که بخش قابل توجهی در داخل کشور تولید می شد از روز اول خواسته همه تولید کننده چای این بود که برداشته شود، که انجام هم شد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: کره را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردیم تا مردم در سفره استفاده کنند، اما ۶۰ درصد آن در صنعت استفاده می‌شد، ارزی که می توانستیم در دارو استفاده شود در صنعت و سایر موارد دیگر استفاده می‌شد؛ از طرف دیگر ارزی که سال‌های گذشته قبل از تحریم با فروش نفت داشتیم، اکنون با آن وفور گذشته نداریم و محدودیت داریم باید اولویت بندی کنیم تا این ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و کالای اساسی باشد که مردم به صورت روزمره استفاده دارند.

خودرو باید فقط به مصرف‌کننده فروخته شود
واعظی درباره نوسان قیمت‌ها دربازار گفت: تولید خودروی داخلی در مقایسه با سال گذشته و ماه‌های گذشته افزیش یافته است اما متاسفانه خودرو بجای آنکه به عنوان یک کالای مصرفی استفاده شود به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش تبدیل شده است بر همین اساس خودرو دستورالعمل ابلاغ کردیم تا تولیدکننده خودرو را به مصرف کننده که قبل خودرو نخریده است فروخته شود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: بنا به گزارش‌ها عده ای در قرعه‌کشی‌های خودرو شرکت می‌کنند و خودرو را با قولنامه دستی واگذار می‌کنند که این روند باید اصلاح شود، باید جلوی دلال‌بازی خودرو گرفته شود و خودرو باید فقط به مصرف کننده فروخته شود.

واعظی در پاسخ به سوالی در مورد اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: در این مدتی که بحث مکانیسم ماشه شروع شده رییس جمهور، وزیر خارجه و سفرا این موضوع را مدام پیگیری کردند چرا که این مسئله بسیار مهم و هم یک پیروزی بزرگ برای کشور است.

وی افزود: البته این مکانیزم ماشه به نوعی تیر آخر ترامپ برای شلیک است، عملا در گذشته هیچ کدام از اقداماتی که انجام دادند موفق نشدند و در ۲۵ روز گذشته ترامپ به موضوعی متوسل شده که به لحاظ حقوقی پایه و اساس ندارد. همه دنیا هم گفتند شما که عضو برجام نیستید از سازوکار برجام نمی توانید استفاده کنید حتی دوستان آنها در شورای امنیت همین حرف را زدند. آمریکا اکنون در شورای امنیت تنها مانده و هیچ کشوری با او همراهی نکرده است.

روز شنبه منتظر پیروزی بزرگ دیگری هستیم

واعظی یادآور شد: اخیرا وزرای خارجی سه کشور اروپایی و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا بیانیه دادند که آمریکا به هیچ وجه نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. به همین دلیل دبیرخانه شورای امنیت هم در این زمینه هیچ اقدامی نکرد و جلسه ای تشکیل نداد البته این تفسیر خودشان است که می‌گویند یک ماه تمام شود معنی آن این است که این کار انجام می شود آنچه ما باید متوجه آن باشیم این است که هیچ کشوری در دنیا آمریکا را همراهی نمی کند و هیچ مبنای حقوقی و سیاسی ندارد اما آمریکا می خواهد متوسل به زور شود ولی موفق نمی شود چرا که عملا هرچه زور داشت در این ۲ سال و نیم گذشته استفاده کرده است و آنها همانطور که نتوانستند تحریم تسلیحاتی ما را تمدید کنند باز در مکانیزم ماشه هم شکست می خورند و ما روز شنبه منتظر پیروزی بزرگ دیگری هستیم.

وی گفت: البته ممکن است ترامپ مصاحبه ای کند و رژیم صهیونیستی در منطقه به همراه دو کشور کوچکی که در منطقه قطعنامه ننگینی را با این رژیم امضا کرده‌اند با او همراهی کنند اما بدانید جامعه جهانی، اعضای شورای امنیت، روسیه و چین و اتحادیه اروپا و دبیرکل و همه آنهایی که حرف آنها در دنیا اعتبار دارد با ایران همراه هستند و می گویند این سازوکار بیرون از برجام است و برجام سازوکاری دارد که اجازه نمی دهد کسی که از برجام رفته بتواند قطعنامه گذشته سازمان ملل را فعال کند که به نظر من پیروزی حقوقی، سیاسی و بین المللی بزرگی برای ملت ایران در راه است.

وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر دستیابی به توافق با ایران بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفت: سوال من این است که این آدم چگونه می‌تواند بعد از ۳ سال و نیم حرف‌های بی ربط زده و خیال بافی زیاد نه فقط در مورد ایران حتی راجع به کرونا، مردم خودشان داشته است بنابراین نمی توان به حرف‌های او اعتماد کرد.

واعظی افزود: براساس نظرسنجی‌ها ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی از بایدن خیلی عقب افتاده، بنابراین به هر ابزاری متوسل می‌شود تا افکار عمومی را جلب کند بنابراین دست به اقدامات پوپولیستی زده است. همین کاری که شب گذشته در خصوص امضاء قطعنامه ننگین عادی سازی روابط انجام شد یک نوع کار پوپولیستی بود. در این یک ماه گذشته برای پنجمین بار است که به مردم آمریکا گفته که اگر پیروز شود ظرف یک ماه، یک بار هم گفت دو هفته مشکلمان را با ایرانی ها حل می کنیم و با آنها به توافق می‌رسیم.

وی ادامه داد: مگر می شود که ترامپ یکطرفه برای خود حرفی بزند. من نمی‌دانم مبنای حرف‌های ترامپ چیست؟ اما می‌توانم بگویم آنها آن هدفگذاری که برای تحریم کرده بودند به بن بست رسیده است یعنی تحریمی که قرار بود چند هفته یا چند ماه آنها را به هدفشان برساند موفق نشدند، آنها قرار بود با تحریم حداکثری حکومت ایران را در سال ۹۷ عوض کنند که الان دارند حرف‌های دیگر می زنند البته برای مردم ما زحمت درست کرده‌اند اما معنی حرف ترامپ این است که تحریم‌ها و فشار حداکثری جواب نداده و باید دنبال راه دیگری بگردیم.

وی همچنین درباره ادعای یک نشریه آمریکایی درباره دست داشتن ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی گفت: این ادعاها که در روزنامه‌ها و توئیت ترامپ آمده هیچ پایه و اساسی ندارد زیرا اگر ما خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم آن را اعلام می‌کنیم. مانند اقدام ما در قبال ترور سردار سلیمانی. اصل این خبر درست نیست. من معتقدم ترامپ با توجه به شرایطش در انتخابات ممکن است بخواهد حادثه ای درست کند که افکار عمومی آمریکا را از انتخابات منحرف کند. بنابراین ما باید در داخل کشور مراقب باشیم و هیچ بهانه ای به دست دشمن ندهیم.

واعظی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: جلسه بسیار خوبی در شورای عالی فضای مجازی برگزار شد. بر همین اساس هم رهبر معظم انقلاب هم برای سرعت دادن به کار شبکه ملی اطلاعات حکمی به شورای عالی فضای مجازی، هم مرکز ملی فضای مجازی و هم وزارت ارتباطات دادند. بعد از حکم رهبری کارهای خوبی را وزارت ارتباطات انجام داد و هماهنگی خوبی هم بین وزارتخانه‌ها و سازمان های مختلف انجام شد.

وی افزود: بعد از چند جلسه شورای عالی فضای دیروز موفق شدیم که کلیات طرح شبکه ملی را تصویب کنیم که کار بزرگی بود و بر این اساس تقسیم کار انجام شده است. معماری شبکه مشخص شده و معلوم است ما دنبال چه هدفی و در چه مسیری هستیم.

واعظی ادامه داد: با زیرساخت‌های خوبی هم که در وزارت ارتباطات ایجاد شده است، شبکه ملی اطلاعات مراحل بعدی خود را طی می‌کند. همزمان در دولت، دولت الکترونیک را با سرعت بیشتری پیش می‌بریم تا در شرایط وجود کرونا تا حد امکان خدمات به صورت غیرحضوری انجام شود. هرچه مردم بتوانند کارهای خود را بدون حضور انجام دهند به نفع همگان است.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره طرح‌های افتتاحی این هفته توسط رییس جمهور گفت: فردا وزارت بهداشت به همراه وزارت مسکن در هفت استان بیمارستان افتتاح می‌کند که حدود ۱۴۰۰ تخت جدید اضافه می شود و هلال احمر نیز تعداد زیادی خانه بهداشت را افتتاح می‌کند.

مجلس روی لایحه انتخابات که دولت داده کار کند

واعظی درباره لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نظر دولت بر این است که لایحه ای که در دولت بحث شده در کمیسیون‌های مختلف با حضور تمام ذی‌نفعان مراحل خود را طی کرده است، در مجلس به بحث گذاشته باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری با ابراز از این که لایحه جامع انتخابات و تعداد زیادی از لوایح دولت در مجلس دهم انجام نشد، گفت: اکنون در این مجلس به جای این که اول لوایحی که اصلاح لازم دارد را اصلاح کند، دنبال یک طرح و لایحه دیگر هستند، به نظرم مجلس روی لایحه ای که دولت داده، کار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
1
فکر کنم دلار رو از ۴۲۰۰ به ۳۹۰۰ پایین بیاره کالاها ارزان میشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
1
0
شبکه ملی اطلاعات اساس دسترسی به اینترنت آزاد و همگانی را زیر سوال میبرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
3
دست نزنید
هرچی شما دست زدید ده برابر شده
ناشناس
|
Spain
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
2
یعنی دوباره دلار سی هزار تومانی جهانگیری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
2
زحمت کشیدند از خواب بیدار شدند بگذارید تا هفت هشت ماه دیگر . بعد بیدارش کنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
0
خوبه به فکر مردم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
2
ما را به خير تو اميد نيست
شر مرسان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
1
مامور لازم نیست. همانطور که بدون مامور قیمت دلارو بردید بالا تا جیب مردم رو بزنید همانطور اگه دلارو بیارید پایین قیمتها هم میان پایین. ملت مثل شما بی انصاف نیستند به خاطر جیب یک اقلیتی جیب یک ملت را زدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
0
مامور لازم نیست. همانطور که بدون مامور قیمت دلارو بردید بالا تا جیب مردم رو بزنید همانطور اگه دلارو بیارید پایین قیمتها هم میان پایین. ملت مثل شما بی انصاف نیستند به خاطر جیب یک اقلیتی جیب یک ملت را زدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
1
دیگر کسی گوش نمیدهد.
ظرفها به سایز گذشته سرجایش هستند اما سه چهارم ظرفیتش استفاده میشود. حداقل این مشکل را حل کنید.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
1
اقاجون چه عجله ای دارید!! شما7سال زحمت کشیدیدشرائط امروز رابوحوداورید .الان میخواداقای رییس باکمک معاونش خلاف تدبیروامیدتان عمل کنه...!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
2
باو نکن ما که باور نمی کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
0
2
آها پس دلیل این گرانی ها این بود که چند وقتی جهانگیری نبودش؟؟؟؟!!!!!
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
1
جهانگیری خودش عامل گرانی هاست بعد جهانگیری گرانی ها را سامان بدهد؟
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
بعید میدانم در دولت بعدی با توجه به همسویی سیاسی مجلس فعلی ودولت بعدی اتفاق خاصی در کشور از نظر اقتصادی بیفتد.در دولت اعتدالگرایان واصلاح طلبان راست گرایان کارشکنی کردند ودر دولت راست گرایان ، اصلاح طلبان واعتدال گرایان کارشکنی خواهند کرد ودرنهایت این مردم هستند که قافیه را می بازند.
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
کوری عصا کش کور دگر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین