کد خبر: ۶۷۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۶

جلیلی: قدرت‌ها از فشار دست برداند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - دبیر شورای عالی امنیت ملی با یادآوری این نكته كه در طی 28 سال گذشته اقدامات ایران همواره در جهت برقراری صلح بوده است، گفت: راه حل تمام مسایل این است كه قدرت‌ها از فشارها دست بردارند و به سوی مذاكره و گفت‌وگو روی بیاورند. ما آمادگی داریم كه سوءتفاهمات و نگرانی‌ها را رفع و با جامعه‌ جهانی همكاری داشته باشیم. 

سعید جلیلی، صبح پنج‌شنبه در سخنانی در سمینار بین‌المللی برنامه‌ی هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی با بیان این اعتقاد كه بسیاری از ‌موضوعاتی كه امروز در صحنه‌ی جهانی به عنوان مسایل چالش‌برانگیز مطرح است، در فضای سالم و علمی و به دور از شایعه‌های خاص سیاسی نه تنها می‌تواند چالش نباشد بلكه به موضوعی برای همكاری تبدیل شود، گفت: البته همكاری در فضا و خلاء صورت نمی‌گیرد. بلكه همكاری به یك پارادایم مشترك نیاز دارد.

وی گفت: ما فكر می‌كنیم مبنای فطری مشترك بین آحاد انسان‌ها مبنای قویی است تا در عرصه‌های مختلف بتوانند با تكیه بر اشتراكات همكاری مثبتی داشته باشند.

جلیلی ادامه داد: البته اختلاف نظر هم می‌تواند مبارك باشد كه لازمه‌ی دموكراسی و جهان متمدن است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌كه اختلاف نظر نباید به دشمنی و مانعی در همكاری در نقاط مشترك منجر شود، اظهار داشت: ایران از ابتدای شكل‌گیری پیروزی انقلاب اسلامی گفتمان سیاست خارجی خود را كه در دولت نهم بر آن تاكید شده است صلح و آرامش بر مبنای عدالت برای همه‌ی جهان قرار داده است.

جلیلی گفت: معتقدیم امنیت یك كل به هم پیوسته است و نمی‌توانیم بدون برخورداری از یك نظام امنیتی ثابت در جهان در برخی مناطق ناامنی و در برخی امنیت كامل را داشته باشیم.

وی تاكید كرد: بهترین ضامن امنیت، عدالت است اگر عدالت نباشد امنیت تداوم و پایدار نیست.

وی بر ضرورت تشكیل نظام جامع امنیتی مبنی بر عدالت تاكید كرد و گفت: این مساله یك امر ذهنی نیست و می‌تواند محقق شود.

مسوول پرونده‌ هسته‌ای كشورمان با بیان این‌كه از گفت‌وگوی مستقیم با اساتید و صاحب‌نظران كشورهای مختلف خوشحال هستیم و از ایجاد چنین فضایی تشكر می‌كنم، تصریح كرد: امیدوارم این جلسه كه در یك نهاد علمی برگزار می‌شود بتواند به نزدیك شدن دیدگاه‌های مشترك كمك كند. متاسفانه شنیدم كه برخی دوستان و همكاران شما كه دوست داشتند در این اجلاس شركت كنند و اعلام آمادگی كرده بودند در آخرین لحظات از سوی دولت‌هایشان مورد منع برای شركت در این سمینار قرار گرفتند. این پدیده‌ی مباركی نیست.

جلیلی افزود: در جهانی كه صحبت از دموكراسی می‌كنیم و كشورهایی كه مدعی این دموكراسی هستند از حضور اندیشمندانشان در مراكز مختلف فكری و علمی ممانعت می‌كنند امیدوارم این رفتارها كه به دور از هم اندیشی و آزادی بیان است روز به روز كاهش یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران اظهار داشت: این موضوع اتفاقا از موضوعاتی است كه نه تنها نباید مورد چالش باشد بلكه می‌تواند به عنوان یكی از بهترین موضوعات مبنای همكاری بین ایران و جهان باشد جهانی كه نگاه‌های مشتركی را در خود دارد.

جلیلی، مبنای همكاری مشترك در بحث هسته‌ای از نظر ایران را در سه محور توضیح داد و گفت: تمام كشورهای كه معتقدند افزایش سلاح‌های كشتار جمعی و وجود آنها به نفع امنیت و صلح جهانی نیست می‌توانند با یكدیگر همكاری داشته باشند ایران از مخالفان انتشار و اشاعه‌ی سلاح‌های كشتار جمعی است چرا كه این سلاح‌ها غیرقانونی و غیر كارآمد هستند و نمی‌توانند امروز برای كشوری اقتدار تولید كنند. حتی كشورهای برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای امروز از حل كوچك‌ترین بحران‌هایشان عاجزند چرا كه اساسا معادلات قدرت در عرصه‌ی بین‌الملل بر مبنای جنگ‌افزار شكل نمی‌گیرد.

وی همچنین گفت: جلوگیری از اشاعه و همكاری در جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دو محور دیگری هستند كه می‌توان بر اساس آنها همكاری مشترك داشت.

وی با بیان این اعتقاد كه N. P. T و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو مبنای خوب برای همكاری مشترك در دنیا هستند گفت: ایران عضو N. P. T و آژانس است و فكر می‌كنیم در مقایسه با بسیاری از اعضا ایران بیش از همه به مقررات بین‌المللی و آژانس التزام نشان داده است.

وی خاطرنشان كرد: N. P. T در سه ماده از اساس‌نامه‌اش به طور روشن و شفاف زمینه‌ها و موضوعات همكاری را مشخص كرده است. ماده‌ی 6 تصریح دارد قدرت‌های دارای سلاح‌های هسته‌ای باید به سمت خلع سلاح پیش بروند. ماده‌ی دو ناظر بر جلوگیری از اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای است و ماده‌ی چهار ناظر بر تكالیف و حقوق كشورهاست.

جلیلی تاكید كرد: این مبانی و نهاد آژانس باید تقویت شود این در حالی است كه هر معاهده‌ای هنگامی تقویت می‌شود كه اعضا فكر كنند بین حقوق و تكالیفشان توازن وجود دارد در آن صورت آن معاهده قوت می‌یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان با بیان این‌كه ایران تكالیف پادمانی خود را انجام داده است، تصریح كرد: طبیعی است ایران بر حقوق خود هم اصرار داشته باشد در مسیر پرونده‌ هسته‌ای ایران علاوه بر انجام تكالیف پادمانی برای ایجاد زمینه‌های همكاری و اعتماد متقابل و فضای مثبت ایران به اقدامات اعتمادساز و فراتر از تكالیفش را انجام داد.

وی با اشاره به اصرار برخی از قدرت‌ها برای اعتمادسازی مبنی بر این‌كه برای مدت كوتاهی فعالیت غنی‌سازی در ایران تعلیق شود، گفت: ایران صرفا برای اعتمادسازی و فراتر از تكالیف پادمانی‌اش به طور داوطلبانه نزدیك به دو سال این كار را انجام داد. این حسن نیت جمهوری اسلامی ایران بود. از سویی گفته می‌شود برای رفع نگرانی‌ها پروتكل الحاقی اجرا شود این در حالی است كه ایران به صورت داوطلبانه دو سال پروتكل را اجرا كرد و بیش از دو هزار و سیصد نفر روز به بازرسان آژانس اجازه داد تا از تاسیسات هسته‌ایش بازدید كنند. این اقدامات برای این بود كه ما به رفتار خود به عنوان یك عضو N. P. T اعتماد داریم.

جلیلی با طرح این سوال كه نتیجه‌ این اعتمادسازی در گزارش‌های رسمی البرادعی مبنی بر این‌كه هیچ سندی دال بر انحراف ایران از مقاصد صلح‌آمیز پیدا نشده است، افزود: آنچه در رفتار ایران روشن است این‌كه ما با شفاف سازی مشكلی نداریم مشكل ملت ایران با محروم سازی است ملت ما نمی پذیرد كشورهایی بنا بر اغراض سیاسی یك عضو ملتزم به N. P. T كه تكالیف خود را به خوبی انجام داده است از حقوقش محروم كنند. همچنین نمی‌پذیریم تكالیفی اضافه بر ما تحمیل شود.

مسوول پرونده‌ی هسته‌ای كشورمان تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران یك استثنا نیست بلكه یك عضو شایسته‌ی بین‌المللی است كه رفتارش همیشه حاكی از حركت در جهت امنیت و صلح جهانی بوده است. 

جلیلی در ادامه نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات و صلح منطقه را بسیار مثبت توصیف كرد و گفت: ایران این نقش مثبت خود را در عراق كه از روند سیاسی و دولت‌سازی آن حمایت كرد می‌توان مشاهده كرد. همین رفتار را جمهوری اسلامی ایران در افغانستان داشت.

وی یادآور شد: این نگاه اصولی سیاست خارجی ایران است و در تلاش است از تمام ظرفیت‌های خود برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه و نیز ایجاد دموكراسی در كشورهای مختلف ایفا كند.

جلیلی با تاكید بر این‌كه جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد كسانی بخواهند او را استثنا و از حقوق قانونی‌اش محروم كنند، یادآور شد:ما تنها به تكالیف خود طبق مقررات بین‌المللی عمل می‌كنیم و اجازه نمی‌دهیم فراتر از تعهدات چیزی به ما تحمیل كنند. رفتار ما در بعد از انقلاب در موضوعات مختلف رفتاری بوده كه در جهت صلح و آرامش و نیز ثبات بخشی و همچنین دستیابی به حقوق‌مان بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از رویكرد غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبل و بعد از انقلاب، گفت: چند قدرت محدود كه امروز بیشترین فشارها را به ایران برای محروم كردن از حقوق قانونی‌اش اعمال می‌كنند كسانی هستند كه در زمانی كه یك دیكتاتور بر این كشور حاكم بود قراردادهای مختلف هسته‌ای با آن منعقد كردند.

وی جرم ملت ایران در این تبعیض حقوق را سقوط یك دیكتاتور و برقراری یك نظام دموكراسی در كشور عنوان كرد و یادآور شد: این كشورها باید بدانند كه زبان زور برای ملت ایران كارساز نیست و ما بارها تاكید كرده‌ایم كه اعتمادسازی جاده‌ای دو طرفه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی سپس تحولات شش ماهه‌ی گذشته‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار داد و گفت: بار دیگر حركت اعتمادآمیز ایران به جهانیان ثابت شد و ما با آژانس در چارچوب یك مدالیته برای حل مسایل باقیمانده به توافق رسیدیم.

به گفته‌ی وی قرار بود كه ایران طی شصت روز به مسایل باقیمانده جواب دهد و در این خصوص به تفاهم برسد كه این مساله در ظرف چهل روز محقق شده است.

جلیلی افزود: نه تنها در این چهل روز در مورد مدالیته به توافق رسیدیم بلكه با گام‌هایی نیز برخی مسایل را حل كردیم. در گزارش سپتامبر البرادعی بحث حل مساله‌ی پلوتونیوم و نیز آلودگی كرج مورد تاكید قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبق مدالیته هر موضوعی كه حل می‌شد به موضوع دیگر می‌رسیدیم این بار نیز بحث سانتریفیوژ‌های پی 1 و پی 2 كه مبنای اتهامات و فشارها علیه ملت ایران بود در همكاری با آژانس برطرف شد و مبنای بسیاری از اتهامات فرو ریخت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جهان امروز را نظاره‌گر همكاری‌های ایران برای حل سوءتفاهمات عنوان كرد و اظهار داشت: ‌امروز چند قدرتی كه علیه ایران جوسازی می‌كنند در برابر یك آزمون قرار دارند كه جامعه‌ی جهانی نظاره‌گر آن است.

وی اضافه كرد: باید این قدرت‌ها مبنای صلح را دنبال كنند و به تصحیح رفتار گذشته‌ی خود بپردازند.

جلیلی فضای مذاكره و اعتمادسازی را جاده‌ای دو طرفه توصیف كرد كه باید با حركت‌های متقابل همراه باشد.

وی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی هسته‌ای را مربوط به زمان تضییعات حقوقش عنوان كرد و گفت: كشورها و قدرت‌های زورگو بحث شفاف‌سازی را مد نظر ندارند چرا كه زمانی كه ما پروتكل الحاقی را اجرا می‌كردیم آنها باز بحران‌سازی می‌كردند.

وی با طرح این سوال كه اگر كسانی مشكل شفاف‌سازی داشتند چرا پرونده‌ی ما را به شورای امنیت ارجاع دادند، گفت: پیشرفت ملت ایران در چارچوب ان پی تی كماكان ادامه دارد و ما همكاری‌های خود با آژانس را برای حل مسایل باقیمانده ادامه می‌دهیم در این زمینه از هر گفت‌وگو و ایده و پیشنهاد كه در چارچوب تكالیف و حقوق پادمانی ما باشد استقبال می‌كنیم.

جلیلی همچنین از هماهنگی برای مذاكرات خود با خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در جمعه‌ی هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: در این مذاكرات ایده‌هایی داریم كه در حال كامل شدن است و بنا داریم این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. اگر طرف مقابل با این نگاه به مذاكرات بیاید فكر می‌كنم می‌توان آینده‌ی خوبی را شكل داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان بعد از سخنرانی در سمینار بین‌المللی برنامه‌ی هسته‌ای ایران و گزارش البرادعی، به برخی سوالات حاضران در این سمینار پاسخ داد. 

یكی از شركت‌كنندگان از فرانسه با طرح سوالی در مورد واكنش ایران به پیشنهاد شورای همكاری خلیج فارس در مورد انجام غنی‌سازی در یك كشور بی‌طرف پرداخت كه جلیلی در پاسخ به وی گفت: ایران از هر ایده‌ای در مورد غنی‌سازی استقبال می‌كند. ایده‌ كنسرسیوم اولین بار توسط رییس‌جمهور كشورمان مطرح شد و هیات دولت نیز آیین‌نامه‌ای برای آن به تصویب رساند.

وی افزود: ایران مشكلی با كنسرسیوم ندارد و از همه‌ی ایده‌ها كه به حل مساله كمك كند، استقبال می‌كند اما هیچ ایده‌ای نباید به منزله‌ی محروم كردن ایران از حقوق خودش باشد.

به گفته‌ی وی هر ایده باید متناسب با تكالیف ایران باشد و ایران بتواند از حقوق قانونی خود برخوردار باشد.

جلیلی در پاسخ به این سوال كه ایران چه عجله‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی دارد در حالی كه هنوز دارای نیروگاه هسته‌آی نیست، اظهار داشت: ایران عضو ان پی تی است و طبیعی است كه از حقوق آن برخوردار باشد ایران یك استثنا در این بین نیست و كسی نمی‌تواند برای آن محدودیت‌هایی قائل شود.

وی یادآور شد:‌ جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم‌انداز بیست ساله به بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای نیازمند است كه باید برای آن بیست نیروگاه بسازد. برای ساخت هر نیروگاه به یك میلیارد دلار بودجه نیاز داریم.

جلیلی خاطرنشان كرد: چه تضمینی وجود دارد كه ایران نیروگاه هسته‌ای در این حجم وسیع بسازد و سوخت این نیروگاه‌ها در اختیار ایران قرار داده شود؟ برخی كشورها در طی قبل و بعد از انقلاب قراردادها را به صورت یكجانبه لغو كردند وقتی كه برخی قدرت‌ها از دادن قطعات هواپیمای مسافربری نیز به ایران دریغ می‌كنند ما چه اعتمادی می‌توانیم به آنها داشته باشیم.

شركت كننده‌ دیگری از جلیلی پرسید: ایران چگونه تاكید می‌كند كه در جست‌وجوی هیچ فعالیتی كه از آن دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشت شود نیست، گفت: اصولا ما با سلاح‌های كشتار جمعی مخالفیم، این مساله مشمول تمام سلاح‌های كشتار جمعی می‌شود.

وی افزود: صدام بارها از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده كرد اما ما به این كار دست نزدیم. می‌دانیم كه امروز سلاح‌های كشتار جمعی برای هیچ كشوری اقتدار و امنیت نمی‌آورد. كشورهایی كه امروز از آن برخوردارند از حل كوچكترین بحران‌های خود عاجزند.
وی مبنای اقتدار ایران را نرم‌افزاری و نه سخت‌افزاری توصیف كرد كه این اقتدار در رابطه مستحكم بین دولت و ملت ایران شكل گرفته است.

خبرنگاری CBS آمریكا نیز از جلیلی در مورد میزان آمادگی ایران برای حملات احتمالی نظامی پرسید كه وی در پاسخ به وی تاكید كرد: با توجه به اقتداری كه ایران در منطقه دارد همه می‌دانند كه بازی با امنیت ایران یك دومینو است. امنیت یك كل به هم پیوسته است و همه قدرت‌های جهانی به نقش موثر ایران در امنیت جهانی واقفند.

وی افزود: كسانی كه بحران و ناامنی در عراق و افغانستان ایجاد كرده‌اند امروز از حل این بحران‌ها عاجزند و به ما پیشنهاد مذاكره برای خروج از این بحران‌ها را مطرح می‌كنند. ما به عنوان ایران همه گونه آمادگی را برای حفظ امنیت كشور و منطقه داریم.

جلیلی در حاشیه این سمینار در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاكراتش با سولانا گفت: ما به مذاكرات با سولانا خوشبین هستیم و به مذاكرات با نگاه مثبت در چارچوب مودالیته نگاه می‌كنیم.

وی در پاسخ به این سوال كه احتمال حمله نظامی به ایران را چگونه می‌بینید، گفت: در چارچوب منطقی و قانونی ما ضمن دفاع از حق قانونی خود، قرار نیست با اعمال فشارها از حقوق هسته‌ای‌ خود صرفنظر كنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تاكید كرد كه سی ام نوامبر با خاویر سولانا - رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در لندن دیدار می‌كند.

روز گذشته سخنگوی سولانا از تایید دیدار نماینده‌ی كشورهای 1 + 5 در 30 نوامبر با جلیلی خودداری كرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین