دکتر علی قنبری مطبق با اشاره به اینکه در سطح شبکه بهداشتی دو دسته خدمات در حوزه سرطان ارائه میشود، گفت: دسته اول خدماتی که برای افراد مشکوک به سرطان ارائه میشود که در خلال پیک اول و دوم کرونا این مراجعات کاهش یافت و بخشی از کاهش مراجعات به دلیل آینده نامعلوم بیماری و اطلاعات کم همه در مورد آن بود. از مرداد ماه و شهریورماه برنامه فراخوان فعال بیماران مجددا آغاز شده است تا به تدریج برنامههای تشخیصی سرطان به حالت قبل بازگردد.
پروتکل جدید وزارت بهداشت برای درمان سرطان در دوران کرونا
وی درباره دسته دوم ارائه خدمات به این بیماران، بیان کرد: این خدمات مربوط به مبتلایان به سرطان است که پروتکلی به دانشگاهها ابلاغ شده است که تا حد امکان بتوانیم خدمات تخصصی درمانی سرطان را تغییر دهیم؛ به شکلی که مواجهه بیمار با نظام بهداشتی درمانی کاهش یابد تا احتمال ابتلا به کووید۱۹ هم در آنها کاهش یابد. افزایش فواصل درمان، تبدیل شیمیدرمانی از حالت تزریقی به حالت خوراکی تا حد امکان، استفاده از درمانهایی که کمتر سبب کاهش ایمنی بدن میشود، استفاده از رادیوتراپیهایی با مدت زمان کمتر و... همگی از پروتکلهای ابلاغی در این زمینه بود و به این طریق تلاش کردیم مراجعات حضوری درمان را کاهش دهیم.
پاسخگویی تلفنی به سوالات مبتلایان سرطان از سامانه 4030
مطلق ادامه داد: اخیرا نیز در تلاش برای راه اندازی سیستم پاسخگویی تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰ هستیم تا مشکلات بیماران را ابتدا به شکل تلفنی پاسخ دهد و سپس اقدامات درمانی لازم دیگر انجام شود که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد. فعلا از مهرماه به شکل آزمایشی این پاسخگوییها آغاز میشود.
خطر کرونا برای مبتلایان سرطان
وی با بیان اینکه احتمال مرگ در افراد مبتلا به سرطان که به کووید۱۹ مبتلا میشوند نزدیک به دو برابر است، اظهار کرد: این یعنی کووید۱۹ توانسته در مرگ و میر مبتلایان سرطان موثر باشد.
وی درباره مراکز تشخیص زودرس سرطان نیز گفت: همچنان همان ۷۵ مرکزی که افتتاح شدند فعال هستند و هنوز مرکز جدیدی افتتاح نشده است، اما برنامههای ما متوقف نشده است و امیدواریم تا هفته اول بهمن ماه گزارش اولیهای درباره تاثیرگذاری فعالیت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان، ارائه دهیم. این برنامهها اندکی با بروز کرونا متوقف شد اما دوباره با قوت از سر گرفته شد.