کد خبر: ۶۷۱۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷

تمجید البرادعی از شفاف‌سازی‌های ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌ این نهاد در روند تحقیقات خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشرفت خوبی داشته‌است و این به دلیل افزایش همکاری‌های ایران است، وی در عین حال ابراز مدعی شد اطلاعات آژانس از فعالیت‌های کنونی هسته‌ای ایران در حال کمتر شدن است زیرا این کشور اجازه بازرسی‌های از پیش اعلام‌نشده را به بازرسان آژانس نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها اظهارات محمدالبرادعی که روز پنجشنبه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «ایران مطابق جدول زمانی تعیین شده به سئوالات آژانس پاسخ داده و همکاری‌های این کشور باعث پیشرفت‌های خوبی در روند بازرسی‌ها شده‌است».

مدير کل آژانس از ايران برای پاسخ دادن به پرسش‌های قديمی درباره سابقه برنامه اتمی خود قدردانی کرد. البرادعی در عین حال گفت که رفع ابهام از برخی مسائل حساس مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران نیازمند همکاری بیشتر کشورمان است.

البرادعی مدعی شد: «آژانس قادر نبوده تا برخی از جنبه‌های حساس برنامه اتمی ايران را مورد ارزیابی قرار دهد ... از جمله درباره ميزان و ماهيت فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی همراه با ديگر فعاليت‌هایی که می‌تواند کاربردهای نظامی نیز داشته باشد».

وی به رغم مثبت خواندن همکاری‌های دو ماه گذشته تهران اعلام کرد که آژانس نمی‌تواند «درباره فقدان فعاليت‌ها و مواد اتمی اعلام‌نشده اطمينان قابل قبولی دهد».
به گفته محمد البرادعی آگاهی آژانس درباره فعاليت‌های کنونی اتمی ايران از سال گذشته که ایران پروتکل الحاقی را به حال تعليق درآورد «کاهش» داشته‌است.

نشست شورای حکام که متشکل از ۳۵ کشور عضو آن است از روز پنج شنبه کار خود را برای بررسی گزارش محمد البرادعی درباره نحوه همکاری ايران با آژانس برای روشن ساختن ابهامات مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای اين کشور آغاز کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین