کد خبر: ۶۷۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵

تاکید شجریان بر نزدیکی هنرمندان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا شجریان درخصوص برگزاری دومین نشست سالانه اهل ادب، اندیشه و هنر گفت: تنها راهی که می‌تواند به تعالی فرهنگ مردم کمک و هنرمندان را با یکدیگر بیشتر آشنا کند، برگزاری این چنین جلساتی است. 

استاد محمدرضا شجریان در ادامه گفت: این نشستها بسیار موثر است و در واقع چاره‌ای جز این کار نیست، یعنی بهترین راه برای تاثیرگذاری هنرهای مختلف بر افراد همین جلسات است. هنرجویان و دانشجویانی که روی هنرهای خاص کار می‌کنند در چنین نشست‌هایی با اساتید آشنا می‌شوند و از تجربه این افراد استفاده مفید می‌برند. 

وی ادامه داد: اهالی فرهنگ، هنر و ادب سالیان دراز از یکدیگر دور بودند. در طول یک سال اخیر که این جلسات تشکیل شده این اهالی توانسته‌اند کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم آشنا شوند. ماحصل این جلسات این می شود که حتی اگر یک کلمه هم از یکدیگر یاد بگیریم به درد جامعه خواهد خورد. یکی از اهداف فرهنگستان هنر این است که بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم و بین اهل اندیشه، هنر و ادب و مردمی که علاقه مند به این هنرها هستند رابطه متقابل ایجاد کنیم.

استاد شجریان در پاسخ به این سوال که «این نزدیکی هنرمندان در یک سال اخیر چقدر مصداق عینی پیدا کرده است؟»، گفت: این حرکت تازه شروع شده و انشاء الله در آینده نتایج بهتری خواهد داد. هر هنرمندی اگر صرفا به حرفه هنری خود بپردازد، از دیگران دور می افتد و بهتر این است که هنرمند در حین اینکه هنرش را دنبال می کند با هنرها و دانش های دیگر و به ویِژه با آداب و رسوم و فرهنگ جغرافیای خودش آشنا شود و بداند کاری که انجام می دهد برای چه کسی ارایه می دهد در چه جامعه ای می خواهد ارایه دهد و برای چه ارایه می دهد. 

 استاد شجریان در پاسخ به این سوال که «آیا نگاه مثبتی در مجموعه فرهنگستان هنر ملاحظه کردید که حاضر به همکاری شدید؟»، گفت: بله، صد در صد این طور بوده است. شاید بگویم که فرهنگستان هنر تنها ارگان، موسسه و یا فضایی است که مدیریت بسیار دلسوز و روشنفکری دارد که می خواهد یک کار مفید انجام دهد. محیط فرهنگستان به گونه‌ای ست که همه با عشق و علاقه به آنجا می‌آیند تا بتوانند یک ارتباط خوب داشته باشند. هم یادبگیرند، هم یاد بدهند و این برخاسته از تفکر مثبت مسوولان و صداقت آنهاست. 

استاد شجریان در خصوص ارتباط موسیقی با سایر هنر ها گفت: هنر موسیقی با خط و به ویژه خط نستعلیق ارتباط نزدیکی دارد، در خط نستعلیق همه چیز دوار و در حرکت است و در موسیقی و مشخصا آواز نیز شما میتوانید به وضوح این حرکت دایره مانند را در تحریرها ببینید.

وی افزود: درخط نستعلیق کشش داریم و در آواز نیز دقیقا این کشش وجود دارد. اگر در خط نستعلیق کشش حروف بیش از حد باشد هارمونی و تناسب آن از بین می‌رود و در آواز نیز دقیقا همین قضیه مصداق پیدا می کند. 

استاد شجریان در خاتمه با اشاره انتخاب شعر مناسب برای آواز گفت: برخی پس از اینکه من «پر کن پیاله را» خواندم بر من خرده گرفتند که چرا از شعر نو استفاده کردم پس از سالها فکر دریافتم که می‌بایست شعر نو را بدون تحریر مانند «دکلمه» اجرا کرد و بعد «زمستان» را خواندم که فکر می‌کنم مناسب بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین