کد خبر: ۶۷۲۲۰۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کانال ۱.۶ میلیون واحدی شاخص بورس از دست رفت

هراس در بازار سهام؛ بورس آخرین روز تابستان هم قرمز شد

تالار شیشه‌ای امروز دوشنبه ۳۱ شهریورماه را با شیب نزولی آغاز کرد و شاخص کل با کاهش ۴۷ هزار و ۷۴۴ واحدی بر عقربه یک میلیون و ۶۰۴ هزار واحد قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

در معاملات امروز بازار سرمایه تا ساعت ۱۰:۲۸ شاخص کل با ۴۷ هزار و ۷۴۴ واحد افت رقم یک میلیون و ۶۰۴ هزار واحد را بر روی نماگر اصلی بازار به ثبت رساند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴۳۴۷ واحد منفی به رقم ۴۱۷ هزار و ۷۳۸ واحد رسید. معامله‌گران امروز تا این ساعت ۲۳۱ هزار و ۹۴۲ معامله به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۰۸ میلیون ریال انجام داده‌اند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

هراس در بازار سهام؛ بورس آخرین روز تابستان هم قرمز شد

فرابورس نیز با ۱۴۱ واحد افت رقم ۱۷ هزار و ۶۷۴ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار تا این ساعت ۱۹۳ هزار و ۱۹۰ معامله انجام داده‌اند که ۱۱ میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال ارزش داشت.

بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

چرا بورس ریزش کرد؟ / وضعیت فعلی تا یک ماه ادامه دارد!

با انتشار اخبار ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا شاخص کل بازار سهام افت زیادی داشته اما آیا دلیل ریزش بازار فعال شدن مکانیسم ماشه است؟

به نوشته سایت تجارت نیوز؛ حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل افت شاخص کل بازار سهام بیان کرد: ریزش شاخص بازار سهام می‌تواند سه دلیل داشته باشد که اولی و محتمل‌ترین آنها ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه، دومی عرضه اولیه وسپهر و سومی عدم وجود هیچ انگیزه‌ای و هدفی در بازار سهام باشد.

وی در رابطه با روند بازار گفت: برآورد من این است که شاخص کل بازار بین یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 700 هزار واحد نوسان داشته باشد و این وضعیت تا یک ماه دیگر ادامه‌دار خواهد بود. جو هیجانی بازار سهام باید تخلیه شود و این موضوع برای بازگشت اعتماد و به تبع آن بازگشت بازار الزامی است.

پاییز زودتر به تالار شیشه‌ای رسید

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی درخصوص وضعیت بورس نوشته است: حتی اگر امروز دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹ معجزه در بورس رخ دهد بازهم بازدهی ماهانه نمی‌تواند حتی به نمره صفر برسد، زیرا در حال حاضر رقم شاخص کل با آخرین عدد شاخص در ماه قبل حدود ۱۰۵ هزار واحد فاصله دارد.

شاخص کل اگر بخواهد به این عدد برسد و بازدهی خود در شهریور را صفر کند نیازمند ۶ درصد رشد است درحالی‌که دامنه مجاز نوسان بورس حداکثر مثبت و منفی پنج است.

بدین ترتیب در بورس امروز هر اتفاقی رخ دهد بازدهی شاخص کل برای دومین ماه پیابی زیر صفر بسته می‌شود و باید گفت پاییز به بورس تهران زودتر رسید.

اما با وجود این اتفاق بورس امروز، چگونه تابستان خود را به پایان می‌رساند؟ شاخص در دو روز گذشته نزولی بوده است روز شنبه ۰.۲۷ درصد و روز یکشنبه ۲.۸ درصد افت کرد. امروز در ریزش هت تریک می‌کند یا به قول فوتبالیست‌ها امکان کامبک وجود دارد؟

برای پیش‌بینی حرکت بورس چند متغیر را می‌توان در نظر گرفت تا جهت بازار را حدس زد.

از مهم‌ترین نکات بورس در این دو روز کاهش چشم‌گیر ارزش معاملات بود. این متغیر مهم بازار سهام روز یکشنبه نسبت به‌ روز شنبه ۲۸ درصد کاهش یافت، ارزش معاملات روز شنبه نیز در مقایسه با آخرین روز کاری بورس در هفته قبل ۲۴ درصد کمتر شده بود.

ارزش معاملات چراغ راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس به‌حساب می‌آید وقتی ارزش معاملات به‌طور مکرر پایین آید از نگاه بورس‌بازان می‌تواند یکی از علائم به‌موقع نبودن سرمایه‌گذاری در این بازار باشد.

دیگری متغیری که می‌توان در جهت‌یابی روند بازار به آن استناد کرد حجم صف‌های خریدوفروش است در روزی که بازار با صف‌های فروش بالا به کار خود پایان دهد می‌تواند ترجمه کاهش درجه نقدشوندگی بورس باشد هرچند حرفه‌ای‌ها صف فروش را ملاک صعود یا ریزش یک سهم در روزهای آتی نمی‌دانند اما در بورس دیروز حجم صف یک رکورد بود تا از منظر برخی ارزش بررسی و تامل داشته باشد.

در روز یکشنبه صف فروش‌ها طویل بود و ۸۰ درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند، ارزش کل صف فروش بازار نیز حدود ۹ هزار میلیارد تومان بود. این عامل هم می‌تواند به معنای افزایش عرضه سهام در روز جاری قلمداد شود.

البته برخی تحلیل گران اعتقاددارند بازار از امروز بازمی‌گردد زیرا بسیاری از سهم‌های دارای پشتوانه بنیادی ریزش قیمت داشته و به مرحله ارزندگی رسیده است. حتی برخی تصور می‌کنند قیمت این سهم‌ها به‌گونه‌ای است که با توجه به قیمت دلار و اتفاقات پیش رو وقت خرید آن است. در این چارچوب صف‌های فروش برخی شرکت‌های شاخص‌ساز امروز جمع می‌شود و این نمادها می‌توانند به صعودی شدن شاخص کمک کنند.

در بازار دیروز صف فروش سه نماد غول‌های بورس (فولاد، فملی و فارس) که توان شاخص‌سازی بالایی دارند بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بود. برخی می‌گویند با توجه به رشد قیمت دلار صف فروش این سهم‌ها به‌راحتی جمع می‌شود اما از نگاه گروهی دیگر از تحلیل‌گران مثبت شدن این سهم همانند مثل "یک دست صدا ندارد" است آنچه گلوی بازار را گرفته سهم‌های کوچک و متوسط است که اجازه نمی‌دهد جو منفی از بازار خارج شود.

برخی از معامله‌گران بر این عقیده هستند که هم‌زمانی افزایش نرخ دلار و افت شاخص کل و هم‌وزن نشان‌دهنده‌ی تأثیر اخبار سیاسی بر بازار است. گویی بازار از بازگشت تحریم‌های بیشتر و فعال شدن مکانیسم ماشه اثر گرفته است. این اخبار سیاسی بازار را دچار احتیاط کرده زیرا می‌تواند موجب کاهش حجم صادرات ایران شود.

درواقع ریسک کاهش صادرات اثر افزایش نرخ دلار را زیر سایه خود قرار داده است و تا رفع گردوغبار حتی سهام صنایع فلزی و شیمیایی‌ که مبتنی بر صادرات هستند با چالش در صعود مواجه هستند.

فعالان بدبین بازار معتقدند تا زمانی که میزان تأثیر فعال شدن مکانیسم ماشه و تحریم‌های ایالات‌متحده برای بازار سرمایه روشن نشود بازار در ترس و سردرگمی به سر خواهد برد و روند ریزشی بازار همچنان ادامه می‌یابد.

عده‌ای از فعالان خوش‌بین بازار معتقدند تمام اخبار بدی که بر بازار سرمایه سایه افکنده بود رو به پایان است اما اثر اخبار مثبت همانند رشد قیمت دلار، آزادسازی فروش ارز در نیما و احتمال برداشته شدن سقف قیمتی در این بازار به‌طور کامل هضم نشده است. این گروه تأکید دارد نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهم برای سال جاری با متوسط ۲۷ هزار تومان محاسبه‌شده بود اما حال که در میانه‌سال قیمت به این حد رسیده وضعیت این نمادها قطعاً از پیش‌بینی‌ها اولیه بهتر است.

از سوی دیگر تحلیل‌گران بدبین معتقدند که انتشار دستورالعمل‌های این‌چنینی فضاسازی سیاست‌گذار برای کنترل بازار است و تأثیر اخبار منفی بیشتر است چنانکه روز یکشنبه سه نماد بزرگ بازار بیش از نرخ تغییرات شاخص افت قیمتی داشتند، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) ۳.۶ درصد، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) ۳.۴ درصد و فملی (ملی صنایع مس ایران) ۴.۲ درصد نزول کردند.

اکثر نظرخواهی برای روز دوشنبه باوجود خوش‌بینی‌های اولیه حکایت از ریزش بورس در آخر تابستان دارد، البته نظرخواهی در روز قبل هم تأکید بر مثبت شدن بازار داشتند که درست از آب درنیامد.

شواهد نشان می‌دهد تنها امید بورس برای نجات از دایره قرمز شاخص‌های با پایه صادراتی هستند، شاخص‌های که فردوسی شارژ می‌شوند و امید بسیاری بر این است که امروز آن‌ها کام اهالی سعادت‌آباد را شیرین کنند.

خبرهای تحریمی و امکان تنگناهای صادراتی خبری بود که دیروز اثر دلار ۲۷ تومانی را در بورس خنثی کرد در صورت نماندن دلار در کانال ۲۷ و تلاطم‌های جدید خبر در حوزه سیاسی نمی‌توان روی پرواز بورس با یک موتور (نرخ دلار) زیاد حساب باز کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند: نیمه دوم تابستان کاملاً عکس نیمه اول بوده است در نیمه اول اصل بر صعود بود و نزول اصلاح اما در نیمه دوم اصل بر نزول است و صعود اصلاح.

آخرین نکته: فعالان مجازی بورسی که قوت روزانه خود را از سهامداران درمی‌آورند تا روز شنبه امیدوار بودند اما از دیروز لب به گلایه باز کرده و از خرید سهم بدون پشتوانه تحلیلی شکوه می‌کنند. آنان این روزهای بورس را نتیجه نحوه خرید دیروز می‌دانند گلایه‌های دیروز نمی‌تواند بی‌ارتباط با وضعیت امروز باشد.

تکمیلی/ کانال ۱.۶ میلیون واحدی شاخص بورس از دست رفت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه 3میلیارد و 355میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 948میلیارد تومان در 477هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 57هزار و 251واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 595هزار و 154واحد قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های توسعه و عمران امید، سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 14970واحد، کل (هم‌وزن) 6172واحد، قیمت (هم‌وزن) 4045واحد، آزاد شناور 73285واحد و شاخص‌های‌‌ بازار اول و دوم نیز به ترتیب 47768و 90619واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 525میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 525میلیارد تومان در 378هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 217واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 599واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، بیمه پاسارگاد و ذوب‌آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس و پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
2
23
حقیقتا، نامردی.
کجای دنیا ریزش بورس در حد 70 درصد است که موجب غارت اموال مردم گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
31
چرا کسانی که توان مدیریت قیمت یک تخم‌مرغ را ندارند مسئولیت می‌پذیرند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
11
فاتحه بورس خونده شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
2
14
هر کس خربزه می خورد، پای لرزش هم می نشیند.
آخر این بورس جای سرمایه گذاری است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
20
خیلی شیک و مرتب سرمایه های مردم را دزدیدند
اول تبلیغ کردند وهمه را به سمت بورس کشیدند وبعد تمام پولها را غارت کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
7
عدم اطمینان از حال واینده بورس مردم را به خروج تشویق کرده
وضعیت سیاسی و اقتصادی را تا نتوانید بهبود بخشید کسی دیگه پولشو تو بورس نمیبره
تورم ساعتی با مقوله سرمابه گزاری در بورس متضاد است
ادم عاقل محصول بخره سودش بهتر از سهام شرکتهای تولید کننده محصول است
نبود تورم مساوی با افزایش سرمایه گزاری در بورس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
11
قیلا هرکه میخواست کد بورسی بگیره باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشه
ولی از موقعی که تصمیم به غارت کردن پول مردم گرفتند این آیتم برداشته و همه را به
سمت بورس کشیدند و خیلی قشنگ و تمیز سرمایه های همه اقشار جامعه را دزدیدند
و الان دیگه کسی جوابگو نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
12
علی آقا محمدی که هر شب مردم را تشویق به خرید سهام می کردی کجایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
10
از ده میلیون پولی که تو بورس داشتم الان به زور ۶ تومان میشه اونم هیچکس نمیخره رو دستمون مونده ... کسانی که هر بیست شبکه سیما را تبلیغ بورس میکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
خدا را شکر که بعضی از نماد ها مانند صباح تا 100 درصد ریزش و از این به بعد چیزی کسر نمیگردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
اگر غارت میکنند مطمئن باشند به طریق دیگر غارت شونده غارت میکند و چندین برابر خسارت را جبران میکند. این است مملکت رانت پرور.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین