کد خبر: ۶۷۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴

تلاش زنان داعشی اردوگاه الهول برای فرار ناکام ماند

نیروهای امنیتی اردوگاه الهول واقع در شمال شرق سوریه توانستند تلاش مجدد زنان داعشی با تابعیت‌های غربی و عراقی برای فرار از الهول را ناکام بگذارند.
تلاش زنان داعشی اردوگاه الهول برای فرار ناکام ماند
آفتاب‌‌نیوز :

علی الحسن، سخنگوی نیروهای امنیتی دولت خودمختار کردها در شمال سوریه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کرد: از مارس سال گذشته تعداد دفعات تلاش برای فرار از اردوگاه که ناکام مانده و گزارش شده‌اند، به حدود ۷۰۰ مورد رسیده است، خانواده‌های داعشی از تابعیت‌های مختلف تلاش می‌کنند از اردوگاه فرار کنند.

در این اردوگاه واقع در نزدیکی مرزهای عراق ۶۵ هزار تن سکونت دارند که اتباع سوری و عراقی بیشترین میزان ساکنان آن را تشکیل می‌دهند، همچنین این اردوگاه دارای بخش ویژه زنان خارجی مهاجر و کودکان است که از اتباع ۵۰ کشور غربی و عربی هستند و تعداد آنها به حدود ۱۱ هزار زن و کودک می‌رسد، از این تعداد ۳۱۷۷ تن زن هستند، این بخش تحت کنترل امنیتی شدیدی قرار دارد و ورود و خروج به آن ممنوع است مگر با اجازه کتبی از سوی مدیریت اردوگاه.

این مسؤول امنیتی برجسته علت افزایش تلاش‌ها برای فرار را ناشی از نفوذ ترکیه در شرق فرات و کنترل آن بر دو شهر راس العین در حسکه و تل ابیض در رقه دانست و گفت: تلاش‌ها برای فرار از اردوگاه پس از حملات ترکیه افزایش یافتند، ما بارها تلاش زنان و همسران نیروهای مشکوک به وابستگی به داعش برای فرار همراه با فرزندانشان را ناکام گذاشتیم، بیشتر تحقیقات حاکی از این هستند که این زنان قصد فرار به ترکیه را داشته‌اند.

الحسن گفت: آنها اعتراف کردند مقصدشان اول مناطق تحت کنترل گروه‌های هم‌پیمان با ترکیه همانند جرابلس و الباب بوده تا بتوانند وارد خاک ترکیه شده سپس به کشورهایشان بازگردند.

مسؤولان ترکیه‌ ماه ژوئیه گذشته اعتراف کردند در قاچاق یک زن اهل مولداوی و چهار فرزندش دست داشته‌اند.

او افزود: نیروهای امنیتی اردوگاه الهول تا حد زیادی موفق شدند این تلاش‌ها را ناکام بگذارند، در نتیجه بررسی‌های امنیتی نیروهای مسؤول حراست اردوگاه، توانستیم این تلاش‌ها را ناکام بگذاریم و گروهک‌های مسؤول و منابع ارتباطی را شناسایی کنیم. حدود ۱۰۰ تن که در قاچاق زنان و کودکان (داعشی‌ها) از اردوگاه دست داشتند، بازداشت کرده و آنها را به جرم کمک در این قاچاق به دادگاه‌های مربوطه ارجاع دادیم.

نیروهای امنیتی اردوگاه فرار زنان داعشی با تابعیت روس را نیز ناکام گذاشته و پنج تن از آنها را در داخل تانکرهای آب آشامیدنی بازداشت کردند، آنها پس از ۲۰ روز بازداشت آزاد شدند.

الحسن در ادامه شرح داد: خودروها و کامیون‌های ویژه سازمان‌های بین‌المللی و محلی وارد اردوگاه می‌شوند و گاهی راننده این وسایل نقلیه با دریافت مبلغی در ازای خارج کردن این زنان از اردوگاه با یک شبکه خارجی همکاری کرده و یک مخفی‌گاه برای قاچاق فراهم می‌کند.

صفحات و تریبون‌های شبکه‌های اجتماعی به تازگی فایل ویدیویی را از کودکانی به همراه زنانی با حجاب کامل در حال خروج از دهانه یک مخزن مخفی در درون یکی از تانکرهای آب منتشر کردند، در این ویدیو این زنان و کودکان هنگام بیرون آمدن شرایط بسیار بدی داشتند و به لهجه عراقی صحبت می‌کردند.

سخنگوی نیروهای امنیتی دولت خودمختار در شمال سوریه تاکید کرد: دستگاه امنیتی اردوگاه ایست‌های کنترل و بازرسی خود را افزایش داده و خودروهای خود را در تمامی خروجی‌ها و ورودی‌های اردوگاه مامور گشت‌زنی کرد، اردوگاه الهول بسیار بزرگ است و با مناطق بیابانی ناهمواری احاطه شده است به همین دلیل ایست‌های کنترل و پاسگاه‌ها را افزایش دادیم و خودروهای گشتی ما به صورت ۲۴ ساعته داخل اردوگاه و بیرون آن در حال گشت‌زنی هستند.

طبق نظر کارشناسان در این اردوگاه بارها همسران داعشی‌ها اقدام به فرار کرده‌اند، علاوه بر این زنان مهاجر به دیگر زنان به دلیل عدم داشتن پوشش شرعی و یا خروج دختران کم سن و سال بدون نقاب حمله کرده‌اند، این تعرض‌ها تا آتش زدن چادر آنها و زخمی شدن برخی از نیروهای حراست اردوگاه کشیده شده است، به این ترتیب مدیریت اردوگاه و کمیسیون عالی امور پناهجویان بخش ویژه‌ای در شرق اردوگاه را به زنان مهاجر و کودکانشان اختصاص دادند.

الحسن اظهار کرد: یک آواره سوری از ساکنان حومه دیر الزور که فروشنده تلفن‌های همراه است، دو روز قبل جسدی را که با ضربات چاقو کشته شده بود، پیدا کرد، علاوه بر این جسد یک زن سوری از دیر الزور که به همین شکل کشته شده بود، نیز پیدا شد.

او افزود: تحقیقات برای شناسایی عواملی که در این جنایت دست داشتند و قاتلان در دست انجام هستند تا علت قتل این مرد و زن مشخص شود، همچنین مواردی از قتل پناهجویان عراقی گزارش شده است، اردوگاه الهول بارها شاهد تکرار چنین حوادثی بوده است.

مدیریت اردوگاه الهول حدود سه ماه قبل طرح بازرسی امنیتی را انجام داد، این طرح توسط یگان‌های امنیت داخلی اردوگاه و نیروهای سوریه دموکراتیک و با هماهنگی و حمایت نیروهای ائتلاف ضد داعش برای توقف کشتارها، تعرض‌ها و موارد فرار از اردوگاه انجام شد.

مدیریت اردوگاه الهول در بازرسی جامع و دقیق، آمار تمامی زنان و کودکان ساکن بخش مهاجران و اطلاعات شخصی هر خانواده و تعداد اعضای آنها را جمع‌آوری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین