کد خبر: ۶۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به موقع رخ داد

افزایش انتقال ایدز از مادران به نوزادان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- یک کارشناس پیشگیری از ابتلا به ایدز گفت: «علی‌رغم تولید داروهایی که از انتقال ویروس HIV از مادر به نوزاد جلوگیری می‌کند، به دلیل کمبود آموزش و اطلاع رسانی در برخی از استان‌های کشور همچنان تعداد زیادی از نوزادان بیماری را از مادران خود دریافت می‌کنند».

«آرش علایی» کارشناس فعال در زمینه پیش‌گیری ایدز در گفت و گو با خبرنگار آفتاب افزود: «تعداد مبتلایان به ایدز در کشور 70 تا 80 هزار نفر و حتی در برخی از آمارها تا 100هزار نفر پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که تعداد افراد شناسایی شده کمتر از 16هزار نفر است. حال از روند شناسایی افراد جدید این‌گونه بر می‌آید که افرادی که هنوز شناسایی نشده‌اند بیشتر از طریق روابط جنسی مبتلا شده‌اند». 

وی تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند کنونی، در آینده نزدیک اکثریت جمعیت مبتلایان به ویروس HIV در کشور را افرادی تشکیل دهند که از طریق روابط جنسی به این ویروس مبتلا شده‌اند».

علایی در پاسخ به این پرسش که «آیا این تغییر آمار به دلیل کاهش تعداد مبتلایان به بیماری از طریق سرنگ‌های آلوده است»؟ پاسخ داد: «خیر، تعداد مبتلایان از طریق تزریق سرنگ‌های آلوده کاهش پیدا نکرده و اگر این نتیجه گیری را بکنیم دچار اشتباه شده‌ایم. اصل موضوع این است که تعداد مبتلایان شناسایی شده حدود یک پنجم تا یک هفتم پیش‌بینی‌هاست و با این وضعیت نمی‌توان آمار دقیقی به دست آورد،اما روند شناسایی افراد جدید بیشتر نشان دهنده رشد آمار در بخش انتقال از طریق روابط جنسی است».

این کارشناس که برای سخنرانی در اجلاس روز جهانی ایدز فردا به ژوهانسبورگ سفر خواهد کرد در مورد سطح فعالیت‌های ایران در مبارزه با گسترش ایدز گفت: «این یک مسئله دو لبه است. اگر بخواهیم کشورمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم وضعیت ما بسیار بهتر بوده و باید به صورت قطع بگوییم که ما در این مسئله در منطقه پیشرو هستیم، اما اگر بخواهیم در مورد تاثیربخشی برنامه‌ها به صورت سالانه اظهار نظر کنیم باید منتظر گزارشهای وزارت بهداشت بمانیم که متاسفانه مدت‌هاست در این زمینه گزارشی ارائه نکرده است».

علایی افزود: «در بخش آموزش نیز تمامی اظهار نظرها به ارائه آمارها و گزارشات بستگی دارد تا مشخص شود این برنامه‌های آموزشی تا چه اندازه مفید واقع شده است که این نیز بر عهده وزارت بهداشت است. به اعتقاد من امسال زمان بسیار مناسبی است تا وزارت بهداشت اقدام به پایش آمار نموده و در گزارشی نتایج برنامه‌ها و آموزش‌های انجام شده در 5-6 سال اخیر را برآورد کند».

وی در مورد آمار کودکان مبتلا به بیماری نیز گفت: «انتقال بیماری از مادر به نوزاد در استان‌هایی که آموزش و اطلاع‌رسانی به خوبی انجام نمی‌شود،بسیار بالا است. امروزه خوشبختانه داروهایی به بازار آمده است که از انتقال بیماری به جنین و نوزادان تا حد فوق‌العاده‌ای جلوگیری می‌کند، اما از آنجا که میزان آموزش‌ها و تبلیغات در سراسر کشور ما یکسان نیست، در برخی از استان‌ها افراد از این پیشرفت‌ها بی‌اطلاع هستند. وزارت بهداشت باید تلاش کند که ضمن گسترش فعالیت‌های درمانی و آموزشی خود، این فعالیت‌ها را در تمامی استان‌های کشور به صورتی متعادل و یکسان به اجرا درآورد».

علایی در پاسخ به این پرسش که «این استان‌های محروم کدام استان‌ها هستند و وضعیت این بیماری در کدام یک از استان‌ها بحرانی‌تر است»؟ پاسخ داد: «این آمارها محرمانه است و تنها وزارت بهداشت حق اعلام آن را دارد که گویا قرار است هفته دیگر  این  آمار را اعلام کنند».

چندی پیش و به دنبال اعلام خبر استفاده نهادهای مسئول در زمینه ترک اعتیاد، از داروهایی نظیر متادون برای کمک به درمان معتادان، برخی از کارشناسان ضمن اعتراض به این شیوه درمانی این مسئله را مطرح کردند که متادون منجر به ایجاد احساس سلامت در افراد و بازگشت نیازهای جنسی شده در حالی که آنها از نهاد خانواده رانده شده اند و این سبب افزایش فعالیت‌های جنسی آنان می‌شود. این امر برای گروهی که به دلیل اعتیاد در معرض تزریق سرنگ‌های آلوده بوده‌اند می‌تواند به معنای انتقال بیماری به دلیل افزایش روابط جنسی باشد که باید از آن جلوگیری کرد.

علایی در پاسخ به این اظهار نظرها تصریح کرد: «متاسفانه شنیده می‌شود برخی از کسانی که در زمینه پیش‌گیری از ابتلا به ایدز فعالیت می‌کنند چنین اعتقادی دارند که از نظر من واقعا جای تعجب و تاسف است. به اعتقاد من تمامی انسان‌ها، جدا از اینکه به بیماری خاصی مبتلا باشند یا نه باید در روابط جنسی خود آزاد و دارای حقوق برابر باشند. هیچ کس حق ندارد قشری از جامعه را از داشتن این روابط طبیعی محروم کند. ما به عنوان فعالان در زمینه این بیماری باید وظیفه خود را انجام دهیم و آموزش‌های لازم در این رابطه را به افراد انتقال دهیم. یک فرد مبتلا باید آموزش ببیند که چگونه می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد اما بیماری خود را منتقل نکند، نه اینکه وی را از رابطه محروم کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین